توسعه منطقه ویژه پیام، با هدف رونق فضای کسب و کار

رئیس اتاق بازرگانی استان البرز گفت: توسعه منطقه ویژه اقتصادی پیام و تجهیز فرودگاه پیام به امکانات و خدمات لازم، فضای کسب و کار را رونق خواهد بخشید.

به گزارش فرینا، رحیم بنامولایی در نشست هم اندیشی مشترک هیات مدیره منطقه ویژه اقتصادی پیام و بخش خصوصی، افزود: باید به دنبال اجرای شدن زیرساخت ها و ظرفیت های مناسب در منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه پیام باشیم.
بنامولایی گفت: صحبت ها از برنامه ریزی برای ایجاد تحول در منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه پیام البرز حکایت دارد .
وی افزود: دراین راستا مباحثی پیرامون ایجاد صنعت تخصصی هواپیمایی ، تاسیس و راه انداری واحدهای تولید محصولات صادرات محور و ریل گذاری به طول پنج کیلومتر با هدف اتصال این منطقه به شبکه سراسری راه آهن مطرح می شود که درصورت تحقق رونق اقتصاد استان را درپی خواهد داشت.
رییس پارلمان بخش خصوصی البرز در ادامه به برخی مدیران استان توصیه کرد از موازی کاری ها که در نهایت به زیان استان خواهد بود جدا خودداری کنند.
رحیم بنا مولایی گفت: سه سازمان استان شامل «سازمان همیاری شهرداریها» ، «منطقه ویژه اقتصادی پیام» و «سازمان صنعت و معدن» قصد دارند همزمان پایانه صادراتی تاسیس کنند که اینگونه موازی کاری ها درنهایت اثرات منفی دربر خواهد داشت.
وی به مورد دیگری از موازی کاری در استان اشاره کرد وافزود: با آنکه در شعاع چهار کیلومتری منطقه ویژه اقتصادی پیام 5 تا 6 سردخانه وجود دارد با این حال در یک حرکت موازی قرار است یک سردخانه جدید دیگر نیز در منطقه ویژه اقتصادی پیام احداث شود که این کار غیر منطقی است.
 

درخواست برخی کشورها برای سوخت گیری در فرودگاه پیام
بنامولایی در ادامه به درخواست برخی هیات های تجاری خارجی از جمله مالزی برای سوخت گیری هواپیماهایشان در فرودگاه پیام البرز اشاره کرد.
وی گفت: این کشورها که هم اکنون در دبی سوخت گیری می کنند، درخواست کرده اند یک مکان مناسب در فرودگاه پیام برای سوخت گیری هواپیماهایشان درنظر گرفته شود.
رییس پارلمان بخش خصوصی البرز افزود: هیات های تجاری برخی کشور ها نیز در مذاکراتشان با اعضای اتاق بازرگانی البرز به مشکلاتشان در زمینه جابه جایی محموله های پستی در امارات اشاره داشته و پیشنهاد کرده اند فرودگاه پیام البرز به بزرگترین شبکه پستی منطقه ( HUB DHL ) تبدیل شود.
 

3500 کارخانه البرز تنها با 20درصد ظرفیت فعال هستند
بنامولایی با ذکر این نکته که سه هزار و پانصد واحد صنعتی موجود استان به طور متوسط هر کدام تنها با 20 درصد ظرفیت فعالند گفت: به همین جهت در مذاکراتی که تا کنون با هیات های خارجی در بازدیدهایشان دراستان داشتیم ، سه شرط مهم برای همکاری با آنان را مطرح کردیم.
وی افزود: «مشارکت با نگاه ارتقا دانش فنی فرایند تولید در نوسازی ماشین آلات» و «توسعه صادرت با برند آنها» سه شرط مهمی است که در مذاکره با هیات های تجاری خارجی مطرح کرده ایم.
 

گمرک منطقه ویژه اقتصادی پیام به یک باتلاق تبدیل شده است
رییس پارلمان بخش خصوصی البرز در ادامه گمرک منطقه ویژه اقتصادی پیام را به یک باتلاق تشبیه کرد که فعالان اقتصادی را فراری می دهد.
وی گفت: گمرک درداخل و خارج از منطقه ویژه اقتصادی هرکدام ازیک سری مقررات و ضوابط خاص پیروی می کنند و این مساله باعث شده فعالان اقتصادی تمایلی به فعالیت تجاری از طریق گمرک منطقه ویژه پیام نداشته باشند، لذاتوصیه می شود گمرک از منطقه ویژه اقتصادی پیام جدا شود.
بنامولایی همچنین پیشنهاد کرد پایانه صادراتی نیز که بسیار با اهمیت است در منطقه ویژه اقتصادی تاسیس نشود تا اشتباهی که برای تاسیس گمرک در این منطقه مرتکب شدیم تکرار نشود.
 

*ضرورت تشکیل پنجره واحد در گمرک
در ادامه این نشست نایب رئیس اتاق بازرگانی البرز نیز به پاره ای از مشکلات گمرک منطقه ویژه اقتصادی پیام اشاره کرد.
بیتا بیات گفت: اتلاف وقت و سرگردانی ناشی از عدم تکمیل زنجیره پنجره واحد و دوری مسافت از جمله مشکلاتی است که موجب شده صاحبان کالا برای انجام امور گمرکی، به گمرک استان همجوار مراجعه کنند.
بیات افزود: گمرک منطقه ویژه اقتصادی پیام بارها از تکمیل ایجاد پنجره واحد دراین گمرک خبر داده ولی در عمل کار مهمی در این زمینه انجام نشده و به همین دلیل متاسفانه کالاهای صادراتی استان البرز از طریق جنوب کشور و استان های دیگر به کشورهای مقصد صادر می شود.
وی همچنین استقرار یک ترمینال کانتینری در منطقه ویژه اقتصادی پیام را بسیار ضروری عنوان کرد .
نایب رئیس اتاق بازرگانی البرز گفت: یکی از جاذبه هایی که می تواند تجار را برای سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی پیام تشویق نماید، مزایای وجود ترمینال کانتینری در این منطقه است .
 

*ضرورت همدلی و همکاری سازمان ها در توسعه اقتصادی استان
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی البرز نیز در این نشست از حرکت های جزیره ای برخی سازمان ها در امور اقتصادی گلایه کرد و ضرورت همکاری و همدلی همه سازمان ها در مسیر توسعه اقتصادی را مورد تاکید قرار داد.
جعفر سلیمانی ضرورت برخورداری از سیستم حمل و نقل قوی و توانمند را مورد تاکید قرار داد و گفت: اتصال منطقه ویژه اقتصادی پیام البرز به شبکه ریلی کشور در توسعه اقتصاد استان بسیار تاثیر گذار است.
 

*ضرورت حضور نماینده ای از منطقه اقتصادی پیام در مذاکرات هیات های تجاری در البرز
دبیر کل اجرایی اتاق بازرگانی البرز نیز از منطقه ویژه اقتصادی پیام به عنوان یکی از نعمت های بزرگ استان ذکر کرد .
مسعود قاسمی گفت: با این حال تا کنون بهره برداری از این منطقه درحد انتظار نبوده است ، لذا باید برنامه ریزی ها به سمتی هدایت شود تا بتوانیم از این نعمت در راه توسعه استان حرکت کنیم .
وی با اشاره به هیات های تجاری خارجی که با هماهنگی و دعوت اتاق بازرگانی به استان سفر می کنند پیشنهاد کرد درجلسات و مذاکراتی که با این هیات ها داریم، نماینده ای از منطقه ویژه اقتصادی استان حضور داشته باشد.


 

برچسب ها : منطقه ویژه پیام
امتیاز به خبر :