عملکرد خوب جزیره کیش در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی

معاون اول رییس جمهور در سفر به جزایر کیش و هندورابی عملکرد این منطقه آزاد را در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی بسیار خوب ارزیابی کرد.

به گزارش فرینا، اسحاق جهانگیری که در دومین روز سفر خود با حضور در هندورابی دو پروژه بندر و فرودگاه این جزیره را افتتاح کرد با بیان اینکه جزیره کیش اولین منطقه آزاد کشور است گفت: در طی این سالها تلاش زیادی انجام شده که زیر بناهای مورد نیاز یک منطقه آزاد ایجاد شود بخش خصوصی برای سرمایه گذاری ورود کند و سرمایه گذار خارجی جذب شود.
جهانگیری با اشاره به اینکه هدف گذاری اصلی منطقه آزاد کیش گردشگری و تجارت است افزود: جزیره کیش در همه این زمینه ها موفقیت نسبی کسب کرده اما نیاز است مناطق آزاد پایگاه اصلی جذب سرمایه گذاری خارجی و صادرات شوند که تلاش های منطقه آزاد کیش برای دستیابی به این امر مهم ادامه خواهد داشت.
وی در ادامه از توسعه جزایر خلیج فارس به عنوان اقدام دیگر دولت یاد کرد و گفت: منطقه آزاد کیش در این موضوع پیشقدم شده و توسعه جزیره هندورابی را به عنوان اولین جزیره در دست اقدام با ساخت پروژه های زیر بنایی مانند هتل، بندر و فرودگاه آغاز کرده تا جزیره هندورابی محلی برای گردشگری و آرامش مردم در خلیج فارس شود.
معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: تا کنون حدود صد میلیارد تومان توسط سازمان منطقه آزاد کیش در حوزه زیر بنایی جزیره هندورابی سرمایه گذاری شده است و این جزیره در حال حاضر آماده است وارد فاز بعدی فعالیت و سرمایه گذاری شود.
دکتر جهانگیری با اشاره به اهمیت توسعه جزایر خلیج فارس و سواحل مکران در دولت یازدهم، از نگاه جدی تر دولت دوازدهم به این موضوع خبر داد و گفت: با توجه به اینکه جزایر و سواحل جنوبی ایران فرصت بزرگ کشور برای توسعه هستند امید است دیگر جزایر خلیج فارس نیز مانند جزیره هندورابی در مسیر توسعه قرار گیرند.
وی افزود: استقرار جمعیت و واحدهای صنعتی نیاز امروز سواحل جنوبی کشور است و در این خصوص طراحی خوبی انجام شده و طرح جامع تهیه و تصویب شده و امیدوارم با تصویب منطقه آزاد جاسک این منطقه هم در مسیر توسعه و بهره گیری از ظرفیت های ساحلی قرار گیرد.
معاون اول رییس جمهور همچنین بر بهره گیری هر چه بیشتر از پتانسیل های دریا، سواحل و جزایر در جهت توسعه کشور تاکید کرد.
وی در خصوص عملکرد منطقه آزاد کیش در حوزه اقتصاد مقاومتی نیز گفت: سیاستهای اقتصاد مقاومتی مجموعه ای از برنامه ها برای توسعه کشور است که قادر است پیش از اینکه جهت گیریهای اقتصادی کشور را روشن کند اجماعی بین همه دست اندر کاران کشور حول توسعه اقتصادی ایجاد کند.
رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور با بیان اینکه توسعه کشور موضوع مورد نظر قوای سه گانه، دستگاههای حاکمیتی و بخش خصوصی گفت: مجموعه سیاست های اقتصاد مقاومتی می تواند در مرحله اول اجماع سازی بوجود آورد و در مرحله دوم برای هر بخشی که مورد توجه بوده مثل توسعه صادرات غیر نفتی، حوزه های نفت و بهره وری مجموعه ای از جهت گیریهای اقتصاد را طرح کند.
وی یکی از بندهای مهم سیاستهای اقتصاد مقاومتی را استفاده از ظرفیت های مناطق آزاد بر شمرد و گفت: برای توسعه کشور در سال 95 سه برنامه خاص در حوزه مناطق آزاد پیش بینی شده بود. این برنامه ها شامل ارتقاء ظرفیت فناوری کشور با جذب فن آوری های جدید، افزایش صادرات کالاهای تولیدی در مناطق آزاد و افزایش صادرات مجدد از این مناطق، طرح هایی بودند که برای سال 95 پیش بینی شده بود که جای خرسندی دارد که میزان دستیابی به این اهداف در جزیره کیش دو برابر پیش بینی ها یود.
معاون اول رییس جمهور با ابراز رضایت از عملکرد جزیره کیش در تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی گفت: اقدامات کیش در این حوزه خیلی خوب بوده و برای سال 96 هم طرح های جدیدی تصویب شده که مهمترین موضوع مناطق آزاد این است که این مناطق از مقررات و قوانین دست و پا گیری که در داخل کشور است، مستثنی هستند با این هدف که بتوانند به توسعه کشور کمک کنند و این مناطق الگوهایی برای توسعه کشور شوند.
گفتنی است در سفر معاون اول رییس جمهور، وزیر راه و شهرسازی و دبیر شورایعالی مناطق آزاد نیز حضور داشتند و 9 طرح عمرانی، اقتصادی و گردشگری در جزایر کیش و هندورابی افتتاح شد.

امتیاز به خبر :