آموزش رایگان نیروهای کار در مرکز فنی و حرفه ای جزیره قشم

رئیس مرکز فنی و حرفه ای شهرستان قشم از آموزش رایگان نیروهای مورد نیاز واحدهای صنعتی و صنوف این شهرستان در راستای تحقق تفاهم نامه سازمان فنی و حرفه ای کشور با سازمان منطقه آزاد قشم، خبر داد.

به گزارش فرینا، محسن ناصری با ارائه گزارش عملکرد سال 95 این مرکز به مناسبت «هفته مهارت» 31 تیر تا ششم مرداد در جمع خبرنگاران گفت: براساس این تفاهم نامه با معرفی نیروهای مورد نیاز واحدهای مختلف اقتصادی و تجهیز کارگاه ها از سوی سازمان منطقه آزاد قشم، دوره های آموزشی علمی و عملی برای نیروهای کار برگزار می کنیم.
وی با اعلام اینکه یک مرکز آموزش روستائی در بخش شهاب جزیره قشم با هدف ارائه خدمات در چند بخش صنعتی دایر شده است، افزود: با مشارکت سازمان منطقه آزاد قرار است دو مرکز آموزش روستایی دیگر نیز در حوزه های برق، تاسیسات، خیاطی و پرورش قارچ در روستاهای طبل و رمکان راه اندازی شود.
به گفته رئیس مرکز فنی و حرفه ای شهرستان قشم، با امضای تفاهم نامه بین دو سازمان یاد شده، علاوه بر پرداخت هزینه های اینترنت، آب و برق و حق التدریس مربیان آموزشی این مرکز توسط سازمان منطقه آزاد قشم، دو خودرو و تجهیزات مورد نیاز کارگاه های این مرکز نیز توسط این سازمان تامین شده است.
او بیان داشت: با امضای این تفاهم نامه سال 94 تعداد 789 نفر و سال 95 همچنین تعداد 849 نفر با معرفی اداره کار سازمان منطقه آزاد قشم در 20 رشته مهارتی به صورت رایگان آموزش دیدند و با تجهیز کارگاه های مختلف می توانیم نیروهای فنی مورد نیاز واحدهای صنعتی و صنوف جزیره قشم را در بخش های مختلف آموزش دهیم.
ناصری با اعلام اینکه علاوه بر مرکز فنی و حرفه ای قشم مباحث آموزشی در این شهرستان از طریق مراکز بخش خصوصی هم به جویندگان کار ارائه می شود، گفت: سال گذشته 134 هزار نفر ساعت آموزش در 21 رشته توسط این مرکز و 57 هزار و 700 نفر ساعت آموزش در 9 رشته توسط 12 آموزشگاه آزاد قشم به داوطلبان ارائه شده است.
رئیس مرکز فنی وحرفه ای شهرستان قشم اعلام کرد: نیروهای آموزش دیده این مرکز در سامانه اشتغال یا (رصد) وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با هدف معرفی به واحدهای صنعتی ثبت نام می شوند.
وی گفت: سال گذشته آزمون های ادواری در 9 مرحله و برای صنوف مختلف برگزار شد که 827 نفر در 27 رشته از جمله 360 نفر در صنعت ساختمان براساس طرح ملی موفق به دریافت کارت مهارت شدند.
ناصری با اشاره به شعار اشتغال و تولید توسط دولت دوازدهم، گفت: طرح کارآموزی در محیط کار و طرح کارورزی براساس شعار دولت از طریق مراکز فنی و حرفه ای کشور از جمله در قشم برای دانش آموختگان دانشگاه ها با هدف آموزش برای تولید و ایجاد اشتغال پایدار ارائه می شود.
به گفته او، دولت به کارورزان در مدت زمان آموزش که بین 4 تا 6 ماه است ماهانه بین 350 تا 400 هزار تومان پرداخت می کند و نحوه معرفی کارورزان به بنگاه های اقتصادی هم از طریق سامانه کارورزی انجام خواهد شد.
رئیس مرکز فنی و حرفه ای شهرستان قشم اظهار داشت: طرح کارآموزی در محیط کار هم که بیشتر در صنایع و صنوف کارگاهی کاربُرد دارد براساس تعامل و همکاری بین دستگاه های صنعتی و صنفی انجام می شود.
وی به الکترونیکی بودن بیش از 90 درصد فعالیت های این مرکز اشاره کرد و افزود: با الکترونیکی شدن سامانه های مراکز فنی و حرفه ای، حضور افراد برای پیگیری کارها به صفر رسیده و همه امور از جمله ثبت نام ها، آزمون و سنجش، مجوزهای آموزشی، مجوزهای صنایع و ... از طریق سیستم های پرتال انجام می شود.
ناصری همچنین به فعالیت چهار ماه اول سال 96 این مرکز اشاره کرد و گفت: با مساعدت سازمان منطقه آزاد قشم سالن آزمون الکترونیکی این مرکز در راستای تفاهم نامه با سازمان فنی و حرفه ای کشور راه اندازی شده است.
وی یادآور شد: مرکز فنی و حرفه ای قشم هفته گذشته نیز مسابقات المپیاد ملی مهارت ویژه افراد زیر 20 سال را که به صورت ملی در کل کشور انجام شد با حضور 20 داوطلب در سه رشته مکانیک، تاسیسات و طراحی گرافیک برگزار نمود.
به گفته رئیس مرکز فنی و حرفه ای شهرستان قشم، برترین های این آزمون برای مسابقات استانی معرفی می شوند و در صورت کسب رتبه ممتاز می توانند در مسابقات ملی و پس از آن در مسابقات جهانی حضور پیدا کنند.
بنا به این گزارش از 31 تیر ماه تا ششم مرداد ماه در تقویم رسمی کشور به عنوان هفته مهارت نامگذرای شده است.

امتیاز به خبر :