درمانگاه خلیج فارس جزیره قشم پنجشنبه افتتاح می شود

15 تیر ماه گذشته حمید رضا مومنی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در بازدید از روستاهای غرب جزیره قشم بر راه اندازی هرچه سریعتر درمانگاه خلیج فارس در روستای جی جیان با یک اقدام جهادی تاکید کرد و با گذشت کمتر از سه هفته با هماهنگی های بعمل آمده با دفتر وزیر کار، رفاه و تامین اجتماعی شاهد فراهم شدن شرایط افتتاح این مرکز درمانی با حضور علی ربیعی در روز پنجشنبه (پنجم مرداد ماه) در جزیره قشم دوش به دوش حمیدرضا مومنی رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل سازمان منطقه آزاد قشم هستیم.

به گزارش فرینا، این درمانگاه در زمینی به مساحت 17 هزار متر مربع در دو طبقه با زیربنای دو هزار و 560 متر مربع ساخته شده که در طبقه همکف آن درمانگاه های عمومی و تخصصی با بخش های آزمایشگاهی، دیالیز، اورژانس شبانه روزی، رادیولوژی، فیزیوتراپی، دندانپزشکی و سونوگرافی در یکهزار و 280 متر مربع زیربنا به بهره برداری می رسد.
سازمان منطقه آزاد قشم برای آماده سازی فاز اول این مجموعه شامل بازسازی ساختمان، خرید و نصب تجهیزات، فضاسازی و توسعه فضای سبز حدود 26 میلیارد ریال هزینه کرده و قرار است در آینده با ایجاد بخش بستری، اتاق عمل و زنان و زایمان در طبقه اول این مرکز درمانی، خدمات این مجموعه از درمانگاه به بیمارستان ارتقا یابد.
دستگاه های رادیولوژی با قابلیت تبدیل از آنالوگ به دیجیتال، شش مانیتور علائم حیاتی بیمار و متعلقات جانبی آن، یکدستگاه ساکشن، یکدستگاه سونوگرافی پیشرفته با قابلیت پرتابل شدن و یکدستگاه الکترو شوک بخشی از تجهیزات خریداری شده و نصب شده در این درمانگاه می باشد.
دو دستگاه ترالی اورژانس، پمپ سُرنگ و پمپ سِرُم، دو دستگاه الکترو کاردیگراف، دستگاه اتوکلاو سریع رومیزی، لارنگسکوپ دو مورد، صندلی های ویژه خونگیری، یک دستگاه هود ویژه قسمت آزمایشگاه و یک دستگاه نیولایزر هم از دیگر لوازم اصلی خریداری شده برای این مرکز درمانی است.
همزمان با خرید و نصب تجهیزات مورد نیاز این مرکز درمانی، عملیات فضا سازی بیرون این مجموعه و نصب تابلو سردرب درمانگاه خلیج فارس به همراه عملیات خط کشی واحدهای مختلف و نصب تابلوها و نشانگرها در این مرکز پزشکی هم به پایان رسید.
با ایجاد خط کشی ها و نصب نشانگر ها مراجعه کنندگان به این مرکز درمانی به راحتی می توانند بر اساس رنگ هر نشانگر به بخش های مختلف درمانگاه روستای جی جیان شامل اورژانس، آزمایشگاه، داروخانه، رادیولوژی، فیزیوتراپی، دندانپزشکی، سونوگرافی و دیالیز مراجعه کنند.
برای عملیات بهسازی درمانگاه خلیج فارس و طرح توسعه و احیای فضای سبز این مرکز پزشکی نیز یک میلیارد و 800 میلیون ریال اعتبار توسط سازمان منطقه آزاد قشم شامل یک میلیارد و 500 میلیون ریال در بخش بهسازی با نصب درب ورودی، رنگ آمیزی جداول، ایجاد سایبان، نصب 15 نیمکت، ساخت اتاق نگهبانی و ساخت و نصب دو تابلو معرفی این مرکز در دو طرف جاده اصلی هزینه شده است.
عملیات جمع آوری پایه چراغ های قدیمی و نصب 22 تیر چراغ برق جدید، تخریب رمپ بتنی بخش ورودی مرکز پزشکی خلیج فارس، اجرای جداول ورودی، ساخت باغچه ها و پی ورس محوطه ورودی درمانگاه، خرید و نصب درپوش های فلزی محوطه و نصب سطل های فایبرگلاس هم از دیگر اقدامات حوزه بهسازی این مرکز می باشد که با اعتبار یک میلیارد و 500 میلیون ریالی به پایان رسیده است.
برای پاکسازی و جمع آوری نخاله ها در بخش ورودی این مرکز پزشکی و بخشی از محوطه اطراف آن همچنین ساخت گلدان های ویژه کاشت گل، خرید 70 صندلی استراحت بیمار و همراهان آنان و ساخت درب اصلی این مرکز هم از این اعتبار استفاده شده است.
در بخش توسعه فضای سبز این مرکز پزشکی هم با 300 میلیون ریال اعتبار، 400 اصله درخت و درختچه، 180 متر مربع چمنکاری، 85 متر پَرچین و 100 متر مربع کاشت گل های فصلی به همراه عملیات لایروبی، تعمیر مخزن آبیاری، اجرای سیستم تحت فشار آب برای آبیاری قطره ای فضای سبز انجام شده است.
این مرکز درمانی با هدف اجرای طرح تحول سلامت دولت تدبیر و امید و کاهش هزینه های مردم بخش غربی جزیره قشم با حضور علی ربیعی وزیر کار، رفاه و تامین اجتماعی و حمیدرضا مومنی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و جمعی از مقامات استانی و شهرستان قشم به بهره برداری می رسد.
شایان ذکر است که مرکز پزشکی خلیج فارس سال 1374 توسط سازمان منطقه آزاد قشم در روستای جی جیان ساخته شد اما به دلیل خسارات ناشی از زلزله بیش از ۶ ریشتری سال های ۸۴ و ۸۶ این مرکز تعطیل شد و 28 بیمار دیالیزی روستاهای غرب جزیره توسط 16 دستگاه دیالیز موجود در این مرکز از خدمات دیالیزی استفاده می کردند.

امتیاز به خبر :