ركورد تولید پتروشیمی ایران امسال شكسته می‌شود

مدیرکنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه امسال و برای دومین سال متوالی رکورد تولید محصولات پتروشیمی در ایران شکسته می شود، گفت: در چهار ماه نخست امسال حدود 18 میلیون تن پتروشیمی در کشور تولید شد.

به گزارش فرینا، علی محمد بساق زاده، درباره آخرین وضعیت تولید و صادرات محصولات پتروشیمی و پلیمری ایران در طول چهار ماه نخست امسال، افزود: در این مدت حدود 18 میلیون تن محصول پتروشیمی و پلیمری در کشور تولید شده است.
بساق زاده، با اعلام اینکه تولید محصولات پتروشیمی ایران در چهار ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال با افزایش همراه شده است، گفت: این افزایش درحالی رقم خورده که مجتمع های بزرگ پتروشیمی کشور در طول سه ماهه گذشته تعمیرات اساسی و دوره ای خود را آغاز کرده اند و قطعا با پایان دوره تعمیرات تولید محصولات پتروشیمی با افزایش بیشتری همراه می شود.
این مقام مسئول با بیان اینکه حدود 60 درصد از محصولات تولید پتروشیمی ایران به بازار جهانی صادر شده است، افزود: 40 درصد محصولات تولیدی هم برای تامین نیاز صنایع تکمیلی پتروشیمی روانه بازار داخلی شده است.
وی با بیان اینکه پیش بینی می شود تا پایان سال جاری تولید محصولات پتروشیمی و پلیمری ایران به حدود 56 میلیون تن افزایش یابد، ادامه داد: در این صورت برای نخستین بار یک رکورد جدید تولید در صنعت پتروشیمی ایران رقم می خورد.
مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه سال گذشته تولید محصولات پتروشیمی ایران حدود 51 میلیون تن بوده است، گفت: امسال نسبت استفاده از ظرفیت نصب شده در صنعت پتروشیمی ایران به 86 درصد افزایش می یابد.

رکورد استفاده از ظرفیت خالی صنایع پتروشیمی شکسته شد
به گزارش نیپنا، در طول فعالیت چهار ساله دولت یازدهم در کنار افزایش ظرفیت تولید، نسبت تولید محصولات پتروشیمی به ظرفیت نصب شده هم با افزایش قابل قبولی همراه بوده است، براساس آمار موجود تا پیش از آغاز فعالیت دولت یازدهم، تنها از حدود 70 درصد ظرفیت نصب شده پتروشیمی‌ها برای تولید محصولات استفاده می‌شد؛ به عبارت دیگر نسبت تولید به ظرفیت نصب شده صنعت پتروشیمی حدود 70 درصد  بوده است.
در طول چهار سال گذشته با مجموعه اقداماتی که به منظور رفع گلوگاه‌های تولید و افزایش عرضه خوراک گاز به صنایع پتروشیمی انجام گرفته، درصد تولید به ظرفیت نصب شده صنعت پتروشیمی افزایش داشته است.
سال 92، نسبت تولید به ظرفیت نصب شده 71 درصد بوده است، به این ترتیب از مجموع 56 میلیون و 720 هزار تن ظرفیت نصب شده تنها 40 میلیون و 397 هزار تن محصول پتروشیمی و پلیمری تولید شده است.
درصد تولید به ظرفیت نصب شده صنعت پتروشیمی در سال 93 به 78 درصد افزایش پیدا کرده است، سال 93 از مجموع ظرفیت 57 میلیون 104 هزار تنی نصب شده، 44 میلیون و 365 هزار تن محصول پتروشیمی و پلیمری تولید شده است.
سال 94 نسبت تولید به ظرفیت نصب شده پتروشیمی به حدود 80 درصد افزایش پیدا کرد، به طوری‌که از 57 میلیون و 909 هزار تن ظرفیت نصب شده حدود 46 میلیون و 411 هزار تن محصول پتروشیمی و پلیمری تولید شد.
نسبت تولید به ظرفیت نصب شده پتروشیمی در سال 95 حدود 82 درصد بوده و در این راستا از مجموع 61 میلیون و 908 هزار تن ظرفیت نصب شده موفق به تولید و عرضه نزدیک به 51 میلیون تن محصول پتروشیمی در کشور شدیم.


 

امتیاز به خبر :