رشد 349 درصدی صادرات ارس در سه ماهه اول سال


معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد ارس گفت: در بخش صادرات در سه ماهه نخست امسال نسبت به زمان مشابه سال گذشته شاهد رشد چشمگیر 349 درصدی هستیم؛ به طوری که از چهار میلیون و 700 هزار دلار در سه ماهه نخست سال 95 به 21 میلیون و 236 میلیون دلار صادرات محصولات تولیدی منطقه رسیده‌ایم.

به گزارش فرینا، ابراهیم باقرزاده با با بیان اینکه 34 درصد در بخش صادرات مجدد کالا در سه ماهه نخست امسال رشد داشته‌ایم، گفت: از 16 میلیون و 940 هزار دلار به 22 میلیون و 766 هزار دلار رسیده‌ایم.
وی با بیان اینکه سال 95 در بخش اقتصاد مقاومتی وظایفی برای منطقه آزاد ارس مشخص شده بود، اظهار کرد: افزایش 30 درصدی صادرات تولیدی، افزایش 30 درصدی صادرات مجدد کالا از منطقه به خارج کشور و ایجاد واحدهای انتقال فناوری از وظایف ما بود که باتوجه به گزارش ارسالی به فرمانده اقتصاد مقاومتی از طریق سیستم نیپا، سر جمع تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در سال گذشته 86 درصد بود.
معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد ارس با بیان اینکه سال 96 چهار حکم و شش پروژه در بخش اقتصاد مقاومتی برایمان تعریف شده است، گفت: افزایش 25 درصدی صادرات تولیدی نسبت به سال 95، افزایش 30 درصدی صادرات مجدد، افزایش صادرات به کشورهای همسایه به 30 میلیون دلار و جذب و توسعه‌ی حدأقل 10 شرکت‌ دانش بنیان، توسعه‌ی گردشگری حلال به شکلی که ورودی گردشگر خارجی به منطقه با شرط یک شب اقامت 10 درصد افزایش یابد و برگزاری 12 نمایشگاه‌ دائمی و فصلی با رویکرد عرضه‌ی محصولات تولید داخل و بومی منطقه و استان‌های همجوار پروژه‌های تعریف شده برای منطقه آزاد ارس است.
وی با اشاره به پروژه‌ی بهبود وضعیت نمایشگاه فعلی و احداث نمایشگاه جدید، افزود: کارگروهی برای تدوین تقویم سالیانه نمایشگاهی مشخص شده و امسال تاکنون دو نمایشگاه برگزار شده است.
به گفته‌ی باقرزاده، توسعه‌ی صنایع بسته‌بندی، جذب شرکت‌های فعال و صاحب‌ نام در سرزمین اصلی برای فعالیت در قالب شعبه‌ی ارس با رویکرد صادرات و ایجاد شرکت‌های خدمات دهنده به صنعت انرژی و صنایع پشتیبان بخش انرژی بخشی از احکام صادره برای منطقه آزاد ارس در قالب اقتصاد مقاومتی در سال 96 است.
وی خاطرنشان کرد: 15 مینی پالایشگاه نفت، گاز، بنزین و قیر هم‌اکنون در منطقه در حال فعالیت هستند.
وی تصریح کرد: بلافاصله بعد از صدور احکام و تعریف پروژه‌ها، برنامه‌هایمان را در این راستا تدوین کرده و بر اساس گزارش ارسالی سه ماهه به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، رشد صادرات منطقه آزاد ارس بسیار چشمگیر بوده و در این بخش حائز رتبه برتر در بین مناطق آزاد هستیم.
باقرزاده با بیان اینکه با تکیه بر تجربه سال گذشته امسال منسجم‌تر پیش می‌رویم، خاطرنشان کرد: برای اجرای هریک از برنامه‌ها کارگروه‌هایی تشکیل شده و از طریق سامانه نیپا گزارش‌ها به صورت ماهانه ارسال می‌شود.
وی با بیان اینکه در بین مناطق آزاد تنها در منطقه آزاد ارس رشد و رونق کشاورزی چشمگیر است، خاطرنشان کرد: هم اکنون 41 واحد گلخانه‌ای در حال بهره‌برداری بوده و بزرگترین واحد گلخانه‌ای خاورمیانه در ارس فعال است که روزانه 20 الی 40 تن از محصولات این واحد به کشور روسیه صادر می‌شود و جزو اولین واحدهایی است که توانسته استانداردهای کشور روسیه را اخذ کرده و محصولات کشاورزی به این کشور صادر کند.
به گفته‌ی معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد ارس، ارزش افزوده کالاهای تولید شده در ارس نیز افزایش یافته است، به طوری‌که 17 درصد تناژ صادرات کاهش یافته و 349 درصد ارزش دلاری آن افزایش یافته است.

وجود 340 واحد صنعتی در ارس
وی از وجود 340 واحد صنعتی در ارس خبر داد و افزود: 141 واحد توانستند از سیستم بهین‌یاب سازمان صنعت، معدن و تجارت پروانه بهره‌برداری اخذ کنند و ارس اولین منطقه آزاد ایران است که سیستم بهین یاب را راه انداخته و از نظر تعداد واحد ثبت شده در این سیستم رتبه اول کشوری را دارد.
باقرزاده با اشاره به اینکه منطقه آزاد ارس 14 درصد اعتبارات رفع موانع تولید استان در سال 95 را جذب کرده است، خاطرنشان کرد: اکثر واحدهای صنعتی ارس با ظرفیت متوسط به بالا فعالیت می‌کنند، باتوجه به کم بودن موانع، ارایه‌ی خدمات باکیفیت و کم بودن بروکراسی اداری، واحدها هیچ مشکلی با سازمان منطقه آزاد ارس ندارند، موانع و مشکلات واحدهای مستقر در ارس ملی بوده و به قوانین سرزمین اصلی بازمی‌گردد.
وی افزود: وضعیت واحدهای مستقر در ارس بسیار بهتر از وضعیت واحدهای مستقر در سایر نقاط آذربایجان‌شرقی است، هیچگاه تصمیمات مشکل‌ساز برای واحدهای صنعتی اتخاذ نمی‌کنیم.

احداث 60 واحد آبزی‌پروری
وی با بیان اینکه به دنبال فعال کردن صنایع آبزی‌پروری هستیم، گفت: 60 واحد آبزی‌پروری در زمینی به وسعت 30 هکتار در حال احداث است.
باقرزاده با اعلام اینکه ورود به صنایع های‌تک مدنظرمان است، اظهار کرد: صنایع های‌تک و دارای فناوری ارزش افزوده ایجاد کرده و صادرات محور هستند.
وی تصریح کرد: ارس در حال حاضر قطب تولید MDF، صنایع سلولزی، لوازم بهداشتی و آرایشی، کشاورزی، نساجی، خودروسازی و ... است.
وی با بیان اینکه جلوگیری از ارزبری یکی از رویکردهایمان در توسعه صنایع است، اعلام کرد: برخی از واحدهای مستقر در ارس زمانی وارد کننده بودند که حال با راه‌اندازی واحدهای تولیدی، به جای واردات، صادرات انجام می‌دهند.
باقرزاده با اعلام این خبر که طی دو سال اخیر واحدهای بزرگ در ارس راه‌اندازی شده‌اند، عنوان کرد: واحدهای ارس تقریباً از صنایع کوچک به متوسط و متوسط به بالا تبدیل می‌شوند و اخیراً کارخانجاتی نظیر آذر تجهیز، یکتا پروفیل، چوب صنعت جلفا و ... افتتاح می‌شوند.
وی از افزایش 1300 متر مربعی سردخانه برابر با ذخیره‌سازی 1800 تن خبر داد و اعلام کرد: همچنین بیش از 30 هزار متر مربع انبار در حال احداث بوده و پایانه لجستیک نیز در حال تکمیل می‌باشد که فاز اول آن به اتمام رسیده و طرح لجستیک در زون نوردوز در حال اخذ مجوز است.
معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد ارس در خصوص کارخانجات بزرگی که اخیراً موفق به اخذ مجوز شدند، بیان کرد: کارخانجات تولید شمش منیزیم، تولید مس کاتد، تولید مصالح ساختمانی، فیلترهای صنعتی، پتوی سرامیکی، تولید شمش فولاد و تولید فرو آلیاژ در حال احداث می‌باشند.
وی با بیان اینکه به دنبال جذب سرمایه‌گذاران فعال ایرانی مقیم خارج کشور هستیم، تصریح کرد: 36 واحد سرمایه‌گذاری خارجی در ارس فعالیت می‌کنند.
به گفته‌ی وی، 10 کارخانه تولید مبل و چهار واحد تولید لباس زنانه و مردانه هم در ارس فعال هستند که اخیراً مجوز دو واحد با اشتغال 500 نفر هم صادر شده است.
باقرزاده با بیان اینکه بر اساس اسناد تأمین اجتماعی 12 هزار نفر به صورت مستقیم در ارس مشغول به کار هستند، خاطرنشان کرد: 2600 واحد صنفی در ارس فعال است و بر اساس پیش‌بینی، امسال برای 1900 نفر به صورت مستقیم و حدود 15 هزار نفر غیرمستقیم شغل ایجاد می‌شود.
وی با بیان اینکه نیروی بیکار در جلفا نداریم، گفت: کل جمعیت شهر جلفا 4500 نفر است و به خاطر همین موضوع، نیروهای کاری ارس از دیگر شهرهای اطراف جذب می‌شوند؛ همچنین 57 تکنسین خارجی نیز در سطح کارشناس به بالا برای انتقال فناوری در منطقه فعال هستند.
وی با اعلام اینکه بر اساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در بخش واردات، مدیریت واردات را مدنظر داریم، خاطرنشان کرد: واردات مواد اولیه استراتژیک و مورد نیاز صنایع را دنبال می‌کنیم.
معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد ارس ادامه داد: واردات تجاری با ترخیص قطعی با رعایت قوانین امکان‌پذیر است. واردات تجهیزات، خطوط تولید و مواد اولیه به منطقه با عوارض صفر است، واردات کالای همراه مسافر نیز در ارس بسیار ناچیز است؛ به طوری که در سال 94 در مجموع حدود 94 میلیون دلار و در سال 95 نیز حدود 120 میلیون دلار بود؛ اما در قبال این واردات 2600 واحد صنفی با اشتغال‌زایی 4000 نفری فعالیت می‌کند، در مجموع تراز تجاری ارس مثبت است.
باقرزاده در خصوص ادعاهایی مبنی بر اینکه «منطقه آزاد ارس واردات محور است»، اعلام کرد: این عده اطلاعات لازم را به ویژه از قانون «چگونگی اداره‌ی مناطق آزاد» ندارند و عده‌ای دیگر هم به خاطر جناح‌بندی سیاسی آمار و ارقام ارایه شده را قبول ندارند.
وی در خصوص اقدامات انجام گرفته برای جلوگیری از ورود کالای قاچاق، خاطرنشان کرد: جلوگیری از ورود کالای حجیم از قبیل، لباس‌شویی، یخچال، کولر، مبل، فرش و ...، تعیین سهمیه‌ی ماهانه واردات برای اصناف بر اساس متراژ مغازه‌ها، نصب دوربین در گیت‌های ورودی‌ و خروجی‌ ارس و کنترل آن توسط نیروهای ما و گمرک ایران، انبار GIS برای خودروها، نصب GPS برای خودروها، جلوگیری از خرید و فروش خودروهای ارس پلاک در شهرهای دیگر، تجهیز انبارها به آتش‌نشانی، دوربین مدار بسته و قبض انبار الکترونیکی، فنس‌کشی در 99 درصد منطقه آزاد ارس و ... اقدامات منطقه آزاد ارس برای جلوگیری از واردات کالای قاچاق است.
وی با بیان اینکه واردات خودرو با هر میزان حجم موتور برای ارس آزاد است، اظهار کرد: باتوجه به اینکه پلیس خودروهای 2500 سی سی به بالا و خودروهای آمریکایی را پلاک نمی‌کند، از واردات خودروهای آمریکایی و بالای 2500 سی سی جلوگیری می‌شود.
وی با بیان اینکه خودروهای ارس پلاک برای تردد ایمن سرمایه‌گذاران در مسیر جلفا – تبریز است، گفت: هدف از واردات خودروهای ارس پلاک، تردد سرمایه‌گذاران در مسیر جلفا تا فرودگاه تبریز است.
معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد ارس در خصوص اولتیماتوم استاندار آذربایجان‌شرقی در خصوص تکمیل سریع فنس‌کشی ارس، گفت: بنده هم در آن جلسه حضور داشتم که آقای استاندار از ما و تمامی دستگاه‌هایی که برای جلوگیری از ورود کالای قاچاق تلاش کردند، تشکر کرد و تنها از پایان نیافتن بخشی از فنس‌کشی ارس ابراز گلایه کرد. متأسفانه برخی رسانه‌ها تنها بخش گلایه را منتشر کرده بودند.
وی با اشاره به عدم صدور مجوز برای مجتمع‌های تجاری، گفت: باتوجه به سیاست‌های منطقه، از سال 92 به بعد مجوزی برای مجتمع‌های تجاری صادر نشده و اولویتمان در واگذاری‌ها؛ واحدهای صنعتی، کشاورزی، خدماتی، توریسم و فرهنگی است.
باقرزاده با اشاره به صدور مجوز برای 111 واحد گلخانه‌ای، اعلام کرد: از این تعداد 41 واحد در حال بهره‌برداری بوده و مابقی در حال ساخت هستند که با بانک زمین توافقی برای تجهیز 1400 هکتار به سیستم آبیاری جهت واگذاری به کشاورزان انجام گرفته است؛ همچنین 800 هکتار نیز به دو تعاونی متشکل از کشاورزان بومی واگذار شده است.
وی در خصوص مشوق‌های در نظر گرفته شده به بخش صادرات، گفت: یک درصد مشوق در برابر صادرات یک میلیون دلاری، اعطای زمین و جواز رایگان به شرکت‌های دانش بنیان، عدم اخذ عوارض برای واحدهای کشاورزی، تخفیف 25 تا 30 درصدی برای احداث هتل‌ و اقامتگاه، کمک به شرکت‌های صادر کننده برای ایجاد دفاتر، اعطای بخشی از هزینه‌ی شرکت در نمایشگاه‌های معتبر، طولانی بودن بازپرداخت هزینه آماده‌سازی زمین‌ها برای احداث واحدها و ... مشوق‌های منظقه آزاد ارس است.
باقرزاده در خصوص عدم برگزاری مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه در ارس، گفت: این مراسم در استان برگزار می‌شود و یکی از صادرکنندگان مستقر در ارس به عنوان صادرکننده نمونه کشوری و سه صادر کننده ارس یه عنوان صادرکننده‌های برتر استانی انتخاب شدند.
وی با اشاره به سیاست‌های منطقه آزاد ارس برای حمایت از صنایع خرد، اعلام کرد: 60 پاساژ صنعتی برای صنایع کوجک و نوپا احداث شده است که سرمایه‌گذاران خارجی برای ارزیابی وضعیت منطقه می‌توانند مدتی در این پاساژها ساکن شده و تجارت کنند.

سفر 105 هیأت به ارس بعد از برجام
وی از سفر 105 هیأت به ارس بعد از برجام خبر داد و افزود: این هیأت‌ها با هدف آشنایی و سرمایه گذاری در منطقه به ارس سفر کردند که منجر به عقد تفاهم‌نامه‌ها شده است.
باقرزاده اعلام کرد: به طور کلی می‌توان گفت که برجام و تسهیلات رفع موانع تولید، نفس صنایع مستقر در ارس را باز کرده و منجر به افزایش تولید و به تبع رشد چشمگیر صادرات شده است.
به گفته‌ی وی، پنج واحد بزرگ در حال احداث برای راه‌اندازی خط تولید خود با کشورهای خارجی همچون ترکیه، ایتالیا و آلمان قرار داد منعقد کرده‌اند.

عده‌ای تنها به عشق زمین وارد منطقه آزاد ارس می‌شدند
وی با بیان اینکه درخواست های بدون مطالعه در ارس برای سرمایه‌گذاری اصلی‌ترین چالش منطقه بود، گفت: عده‌ای تنها به عشق زمین، وارد منطقه آزاد ارس می‌شدند که تقریبا 160 واحد که علاقه‌ای برای تولید نداشته و تعطیل بودند، خلع ید شدند.
باقرزاده با بیان اینکه مدیریت ارشد و معاونان منطقه آزاد ارس قانونمند هستند، اعلام کرد: با مدیریت استان بسیار هماهنگ بوده و تعامل کامل داریم و آنان نیز کمک زیادی به ما می‌کنند.

منبع: ایسنا ـ آذربایجان شرقی

امتیاز به خبر :