پایانه صادراتی ماهیان در منطقه ویژه پیام احداث می شود

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران گفت: صادرات آبزیان از 260 میلیون دلار در سال 91 به 412 میلیون دلار در پایان سال 95 رسید.

به گزارش فرینا، حسن صالحی، یک روز پیش از روز خبرنگار در جمع خبرنگارانی که از تهران عازم استان البرز شده بودند، ضمن شادباش گویی پیشاپیش روز خبرنگار ( 17 مرداد) افزود: صید ماهی از 500 هزار تن در سال 91 به 610 هزار تن در سال 95 افزایش یافته و  براساس برنامه سال 96 ، میزان تولید شیلات باید به یک میلیون و 100 هزار تن برسد که بیش از 54 درصد آن متعلق به صید و نزدیک به 46 درصد به آبزی پروری تعلق دارد.
صالحی با بیان این که در همین مقطع زمانی، آبزی پروری از 238 هزار تن به 470 هزار تن افزایش یافته است، افزود: در مجموع تولید آبزیان در کشور از 830 هزار تن به یک میلیون و 70 هزار تن افزایش یافته است.
وی گفت: همچنین تعداد شاغلان در این حوزه از حدود 200 هزار نفر به 220 هزار نفر افزایش یافت و در مصرف سرانه مصرف آبزیان از  7 و نیم کیلو گرم به 10.6 کیلوگرم رسیده، این در حالی است که این عدد در جهان 20 کیلوگرم است که باید اقدامات لازم برای افزایش این سرانه  در خانواده ها اتخاذ و پیگیری شود.
صالحی با اشاره به این که در بخش ماهیان گرمابی و میگو نگرانی از لحاظ تولید وجود ندارد و در بخش آبزی پروری نیز زیرساخت ها تامین شده است،افزود: روند افزایشی صادرات به روسیه در حال طی شدن است که در این زمینه در سال گذشته صادرات قزل آلا  با رشد 300 درصدی روبرو شد که بیشتر آن به روسیه فدرال صادر شد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران با بیان این که صادرات ماهی تازه و ماهی قزل آلای زنده و همچنین میگو و کنسرو ماهی نیز در برنامه است، گفت: در آینده در منطقه ویژه اقتصادی پیام در البرز در پی مذاکرات با مدیرعامل این منطقه و با حمایت استاندار البرز، پایانه صادراتی ماهیان احداث می شود تا از این ظرفیت برای صادرات محصولات آبزیان و دیگر محصولات کشاورزی استفاده شود.
صالحی با اعلام هدف گذاری 480 میلیون دلاری برای صادرات آبزیان به کل جهان افزود: 2 نمایشگاه در روسیه برگزار خواهد شد که تجار ایرانی نیز در آن شرکت می کنند و همچنین دومین نمایشگاه بین المللی شیلات و آبزیان در آبان ماه در تهران که با حضور شرکت های روسی برگزار می شود.
وی گفت: برای  نخستین بار یکی از برنامه های توسعه شیلات در سند برنامه ششم توسعه که در مجلس شورای اسلامی مصوب شده ، موضوع پرورش ماهی در قفس مطرح شده که در این سال ها زیرساخت های لازم در کشور فراهم شده و از دو سال پیش تا کنون همه ی تجهیزات مورد نیاز از خارج از کشور وارد شده است.
رئیس سازمان شیلات ایران ادامه داد: سال گذشته تولید لوله که 85 درصد استقرار قفس را دارد در استان البرز تولید می شود و تولید تور آن را نیز جهاد دانشگاهی امیرکبیر انجام می دهد و به زودی تولید آغاز می شود و تولید قایق های آن نیز در حال انجام است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: برای سال پایانی برنامه ششم 200 هزار تن تولید ماهی در قفس هدف گذاری شده و مطالعات جامعی در این خصوص انجام  گردیده و مطالعات نروژی ها در این خصوص نیز به پایان رسیده و مطالعات برای استقرار این قفس ها نیز رو به پایان است.
صالحی افزود: بیش از 30 تا 35 هزار تن ظرفیت تولید در کشور یا در دریا استقرار یافته و یا در ساحل در حال جمع بندی برای استقرار در دریا است.
وی گفت: در خصوص تولید ماهی تیلاپیا در شهرستان بافق استان یزد اقدامات اولیه انجام شده و تولیدات اولیه در حال ورود به بازار است و امیدواریم نتایج این پایلوت که زیر نظر محیط زیست و شیلات است، خوب باشد.
 معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: اکنون 140 کشور دنیا اقدام به تولید این ماهی می کنند و تست ماهی تیلاپیا و کیفیت این ماهی در یزد هزاران بار بهتر از ماهی تیلاپیای وارداتی است و از سال گذشته دستور کاهش ورود واردات این ماهی را داشته ایم و امسال ممنوعیت واردات را نیز آغاز کرده ایم تا تولیدات داخلی آن جای خود را در بازار پیدا کند.
صالحی افزود: در بخش ماهیان زینتی یک بستر خوبی در کشور دارد که صادرات خوبی نیز دارد به طوری که در سال گذشته 2.5 میلیون دلار صادرات این ماهیان را داشتیم که سال به سال در حال افزایش است.
وی گفت: سال گذشته 2 شهرک ماهیان زینتی در کشور ایجاد شد که هم تکثیر، تولید و امکانات بازدید برای مردم دارد و هم جایی برای فعالیت دانش آموختگان شیلاتی است به ویژه برای بانوان که در راوند کاشان از سال گذشته آغاز شد.
صالحی ادامه داد: در پرورش زالو که در طب سنتی کشور و هم شرکت های داروسازی خارجی متقاضی آن هستند، اکنون در ابتدای کار هستیم.
وی گفت: آبزیان ماهیان خاویاری نیز به عنوان یکی از گونه های مهم هم  اکنون در بیش از 80 مزرعه پرورش این ماهیان در کشور  در حال تولید است.


 

برچسب ها : منطقه ویژه پیام
امتیاز به خبر :