طرح توسعه بندر چابهار با سرعت درحال تکمیل است

وزیر حمل و نقل، بزرگراه ها و کشتیرانی هند با رد فشار برخی از کشورها برای جلوگیری از سرمایه گذاری هند در چابهار اظهار کرد طرح توسعه این بندر راهبردی و مهم با سرعت در حال تکمیل است.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا دفتر دهلی نو، نیتین گادکاری اظهار کرد دولت هند حدود شش میلیارد روپیه (95 میلیون دلار)برای تکمیل بندر چابهار اختصاص داده که چهار میلیارد روپیه (63 میلیون دلار)از این مبلغ برای تامین تجهیزات مورد نیاز از قبیل جرثقیل در نظر گرفته شده است.
وی با بیان اینکه قرار است طرح توسعه بندر چابهار در مدت 12 تا 18 ماه به پایان برسد تصریح کرد در نظر داریم هرچه سریعتر بندر چابهار عملیاتی شود.
وزیر حمل و نقل،بزرگراه و کشتیرانی هند تصریح کرد سفارش ساخت جرثقیل های سنگین مورد نیاز در این بندر نیز بزودی به سازندگان سفارش داده می شود.
وی در خصوص علت کندی طرح توسعه بندر چابهار تصریح کرد واردات بخشی از تجهیزات مورد نیاز بندر چابهار از خارج و برخی از کارهای اداری که باید به تائید دو کشور برسد باعث کندی روند طرح توسعه بندر چابهار شده است.
'گادکاری' گسترش فعالیت اقتصادی بین ایران و هند را به نفع دو کشور دانست و تصریح کرد فرصت های زیادی برای همکاری بین دو کشور وجود دارد و باید شرایط را برای تحقق این فرصت ها ایجاد کنیم .
وی با اشاره به سفر سال گذشته 'نارندرا مودی' نخست وزیر هند به ایران افزود:پس از این سفر و گفت وگوها مفصل بین نخست وزیر هند با مقامات عالیرتبه ایران ،مشکلی برای توسعه روابط دو کشور وجود ندارد.
وزیر حمل و نقل ،بزرگراهها و کشتیرانی هند با اشاره به آمادگی وزارت کود شیمیایی و بخش خصوصی هند برای سرمایه گذاری در ایران تصرح کرد شرکت های هندی با توجه به وجود منابع سرشار گاز طبیعی در ایران، مشتاق سرمایه گذاری در چابهار هستند ولی باید در خصوص مسائلی از قبیل قیمت گاز توافق کنند.
وی با بیان اینکه فاصله بندر 'کاندالا' هند تا چابهار کمتر از مسافت بمبئی تا دهلی نو است تصریح کرد پس از اجرای طرح توسعه بندر چابهار هند می تواند انواع کالاها را به ایران ،افغانستان و حتی روسیه صادر و یا وارد کند.
گادگاری خاطرنشان کرد طرح توسعه بندر چابهار فرصت های زیادی را برای همکاری در پیش ایران و هند می گذارد و این بندر راهبردی می تواند دروازه مبادلات تجاری هند با دیگر کشورها باشد.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه هند برای سرمایه گذاری در زیرساخت ها بویژه ریلی و جاده ای ایران تصریح کرد هند نخستین مرحله طرح توسعه بندر چابهار را با توجه به اهمیت آن در دستور کار خود داده و با اجرای این طرح زمینه سرمایه گذاری در دیگر بخش های ایران همواره خواهد شد.
وزیر حمل و نقل ،کشتیرانی و بزرگراههای هند در خصوص آمادگی دیگر کشورها برای مشارکت در طرح توسعه بندر چابهار تصریح کرد هند مشکلی برای توسعه این بندر و تامین تجهیزات آن ندارد و در آینده با موافقت دولت ایران می توان در طرح توسعه این بندر دیگر کشورها نیز مشارکت کنند.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص روابط ایران و هند در سه سال گذشته و پس از روی کار آمدن 'مودی' تصریح کرد سیاست دولت هند بهبود روابط با همه کشورها ازجمله ایران و افغانستان است که طرح توسعه بندر چابهار نقش حیاتی دراین زمینه ایفا می کند.
'گادکاری' در ادامه خاطرنشان کرد نخست وزیر هند برای توسعه بندر چابهار شخصا به ایران سفر و چندین قرارداد برای گسترش هرچه بیشتر روابط تجاری با ایران امضا کرد.
وی با اشاره به محدودیت شرکت های دولتی در اجرای طرحهای بزرگ تصریح کرد قرار است یک شرکت خصوصی بین المللی مشترک برای اداره بندر چابهار تاسیس شود.

امتیاز به خبر :