آماده سازی بندر چابهار برای پهلوگیری کشتی‌های کانتینری

مدیرکل بنادر ودریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: 2 پست اسکله کانتینری به طول 720 متر و آبخور 16 متر احداث و 31 هکتار پسکرانه محوطه با پیشرفت 92 درصد انجام شده است.

به گزارش فرینا، پیشرفت 92 درصدی اسکله ها و 30 هکتار محوطه ترمینال کانتینری و نصب جرثقیل هاو تجهیزات مدرن در بندرچابهار سیستان و بلوچستان، ظرفیت و توانایی پهلودهی و تخلیه و بارگیری کشتی های کانتینری لاینر و فله بر با ظرفیت 120 هزار تن را در این بندر فراهم کرده است.
طرح توسعه بندر شهید بهشتی با پیروی از منویات مقام معظم رهبری در خصوص توسعه سواحل مکران و محور شرق و با تاکید بر لزوم تکمیل زیرساختهای لازم برای توسعه بندر چابهار به عنوان مهمترین گام، طرح توسعه بندر شهید بهشتی با رویکرد توسعه پایدار اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی، با ظرفیت 83 میلیون تن در پنج مرحله (فاز) برنامه ریزی که مرحله نخست آن با ظرفیت 6 میلیون تن از سال 1385 آغاز شده و هم اکنون با پیشرفت فیزیکی خوبی در حال اجراست.
در بندر چابهار بیش از 940 میلیون دلار سرمایه گذاری شده است که پس از تکمیل زیرساخت ها و پسکرانه به قطب تجارت و اقتصاد منطقه تبدیل خواهد شد.
جابه جایی و پایش بیش از 32 هزار کلنی مرجان در راستای توسعه زیست محیطی پایدار به میزان 100 درصد و اجرای عملیات لایروبی معادل 15 میلیون متر مکعب (بالغ بر 94 درصد کل لایروبی) انجام شده است.
اجرای موج شکن و دایک‌های سنگی پیرامونی آن با استفاده از سه میلیون متر مکعب عملیات سنگی با پیشرفت 100 درصد و استحصال اراضی به مساحت 203 هکتار با پیشرفت 100 درصد انجام شده است.
هم اینک تجهیزات خوبی خریداری و در بندر شهید بهشتی نصب شده که شامل پنج دستگاه جرثقیل ساحلی، چهار دستگاه جرثقیل محوطه ای، ریچ استاکر، امپتی کانتینر هندلر، 2 دستگاه مکنده غلات، لیفتراک سنگین، نیروگاه برق 25 مگا وات و سیلوی مکانیزه غلات با ظرفیت 100 هزار تن است.
مدیرکل بنادر ودریانوردی سیستان وبلوچستان روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: 2 پست اسکله کانتینری به طول 720 متر و آبخور 16 متر احداث و 31 هکتار پسکرانه محوطه با پیشرفت 92 درصد انجام شده است.
بهروز آقایی افزود: ساخت سه پست اسکله چند منظوره به طول 684 متر و آبخور 16 و 14 متر و 33 هکتار پسکرانه محوطه، خرید، انتقال و نصب 9 دستگاه جرثقیل استراتژیک ساحلی و محوطه ای بندری با پیشرفت100 درصد و هزینه 20 میلیون دلار، خرید 13 دستگاه تجهیزات بندری مکمل در شرف انتقال، شامل ریچ استاکر، امتی کانتینر هندلر و ترانستینر با 100 درصد از دیگر اقدامات در توسعه بندر شهید بهشتی چابهار است.
وی به شرایط و ظرفیت کالا و تعداد اسکله ها در بندر شهید بهشتی چابهار اشاره کرد و گفت: بعد از تکمیل فاز نخست ظرفیت تخلیه و بارگیری به هشت میلیون و 500 هزار تن خواهد رسید که شامل 740 هزار کانتینر (TEU)، یک میلیون و 670 هزار تن کالای عمومی و سه میلیون تن کالای فله مابع است.
وی تصریح کرد: سه اسکله مربوط به تخلیه و بارگیری کالای کانتینری، 11 اسکله کالای عمومی فله و یک اسکله مربوط به کالای مایع است.

امتیاز به خبر :