MDI پتروشیمی كارون در راه بازارهای جهانی

اولویت عرضه MDI برای تامین بازارهای داخلی است و مازاد تولید به منظور عرضه در بازارهای جهانی صادر خواهد شد.

به گزارش فرینا، فاز دوم مجتمع پتروشیمی کارون که از بهمن ۱۳۹۵ تولید متیل دی فنیل دی ایزوسیانات یا  MDI را آغاز کرده است با تکمیل ۵ زنجیره ارزش از میکرو بنزن با مواد اولیه بنزن و تولوئن و ظرفیت اسمی ۴۰ هزار تن در بازار عرضه و تقاضای بورس کالا وارد خواهد شد.
بر اساس این گزارش پتروشیمی کارون تنها تولید کننده استراتژیک MDI در غرب آسیا است که با کشورهای هند و چین با ظرفیت تولید مشابه درآسیا رقابت می کند، کارخانه تولید متیلن دی فنیل دی ایزوسانات یا MDI تحت لیسانس کماتور سوئد فعالیت می کند که این شرکت نیز از لیسانس داو امریکایی کپی برداری شده است.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی کارون در حاشیه مراسم معرفی فنی گریدهای تولیدی MDI و استراتژی عرضه آن در بورس کالا به فعالان صنایع پایین دست پتروشیمی برگزار شد، فرآیند تولید این محصول را مطابق با استانداردهای تست در اروپا عنوان کرد و گفت: پتروشیمی کارون در حال حاضر دو محصول TDI و MDI هر کدام با ظرفیت 40 هزار تن تولید می کند و در کنار آنها محصولات میانی دیگر مثل اسید نیتریک با ظرفیت 90 هزار تن، اسید کلریدریک با ظرفیت 160 هزار تن، آنیلین با ظرفیت 30 هزار تن و نیتروبنزن با ظرفیت 30 هزارتن تولید می کند و 98.5 درصد سهام آن به شرکت پتروشیمی بندر امام تعلق دارد.
علی رضا صدیقی زاده افزود: با برگزاری این مراسم و معرفی محصول درحال بازاریابی برای MDI در بازار داخل هستیم و محصول عمده دیگر شرکت یعنی TDI درحال حاضر 50 درصد ظرفیت تولید در داخل عرضه می شود و نیم دیگر آن به بازارهای 20 کشور جهان صادر می شود. در حال حاضر اولویت عرضه MDI برای ما تامین بازارداخل خواهد بود و مازاد تولید به منظور عرضه در بازارهای جهانی صادر خواهد شد.
صدیق زاده در مورد میزان ظرفیت تولید MDI در پتروشیمی کارون گفت: تولید این محصول چون از نظر فرآیندی سخت است به همین دلیل طراحی کارخانه آن معمولا در توناژ پایین خواهد بود و برنامه آینده شرکت بهینه کردن فرآیند تولید و بازاریابی در بازارهای داخلی و خارجی برای عرضه MDI خواهد بود.
وی در ادامه عمده ترین چالش راه اندازی تولید MDI را عدم همکاری لایسنسور سوئدی در زمان راه اندازی تولید عنوان کرد و گفت به دلیل واگذاری سهام کماتور سوئدی به پتروشیمی بندر امام این شرکت در فرآیند راه اندازی کارخانه در سایت حضور نداشت و ما با استفاده از توان داخل و ظرفیت های شرکت هلدینگ خلیج فارس، پتروشیمی شیراز و پتروشیمی تبریز کارخانه را به عرصه تولید رساندیم. امیدواریم که با جلب اعتماد مصرف کنندگان داخلی در صنایع پایین دست پتروشیمی هرچه زودتر بازار تقاضای ثابت برای این محصول را ایجاد کرده و واردات آن را از کشورهایی چون کره جنوبی و چین متوقف کنیم.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی کارون در پایان خاطر نشان کرد: اولویت تامین بازارهای داخلی خواهد بود و از آنجایی که مصرف MDI فصلی است درفصولی که بازار داخل تامین باشد مازاد تولید برای صادرات به کشورهای خارجی ارسال خواهد شد و پیش بینی می کنیم که 50 درصد تولید یعنی 20 هزارتن در داخل مصرف شود.
گفتنی است مراسم معرفی مشخصات فنی متیلن دی فنیل دی ایزوسیانات MDI و شرایط قیمت گذاری و عرضه آن در بورس کالا با حضور نمایندگانی از مصرف کنندگان این محصول در صنایع پایین دست پتروشیمی و مدیران شرکت های تولید کننده محصولات مرتبط با فوم سخت پلی یورتان و لوازم خودرو و عایق های حرارتی یخچال و فریزر به همت شرکت تجارت صنعت هلدینگ خلیج فارس و شرکت پتروشیمی کارون در هتل هما برگزار شد.


 

امتیاز به خبر :