شهرک لجستیک بازرگان، جهشی رو به جلو در صادرات و ترانزیت

احداث شهرک لجستیک بازرگان در شاهراه ارتباطی ایران با کشورهای اروپایی از زیرساختهای اساسی است که با تکمیل آن تحول بزرگی در عرصه صادرات و ترانزیت کشور به وقوع خواهد پیوست.

به گزارش فرینا، گمرک بازرگان از شاهراه های ارتباطی تجاری کشور است که روزانه بیش از یک هزار کامیون باری از آن تردد می کنند و این حجم از تردد اغلب موجب ایجاد ترافیک سنگین و صرف زمان زیاد می شود.
وجود تنها یک دستگاه ایکس ـ ری در مرز موجب می شود که کار اسکن هر کامیون 7 دقیقه به طول انجامد.
در چنین شرایطی ایجاد شهرک لجستیک در منطقه آزاد ماکو راهکار عملی برای رفع موانع صادرات و ترانزیت در مرز بازرگان است.
این شهرک در مساحت 200 هکتار احداث می شود و ساخت پایانه صادراتی یعنی محل دپو و انبار کالاها نخستین گام محسوب می شود.
نوبخت مدیرکل گمرک منطقه آزاد ماکو می گوید: احداث این پایانه صادراتی موجب افزایش سرعت انتقال و جابجایی کالاها به خارج از کشور و همچنین کاهش هزینه های صادراتی می شود.
یکی از رانندگان خط ترانزیتی بازرگان می گوید: وجود پارکینگ، امکانات رفاهی و بهداشتی در این منطقه ضروری است به نحوی که این مسائل تضمین کننده امنیت خاطر رانندگان و صادرکنندگان می شود.
نخستین ترمینال هوشمند ترانزیت کشور با ورود سرمایه گذراران بخش خصوصی نیز در این منطقه با پیشرفت 40درصد در حال ساخت است، این ترمینال با ظرفیت 508 کامیون و اشتغالزایی برای یکصد نفر فرصت مناسبی در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهد.
چاووشی معاون اداری مالی گمرک بازرگان می گوید: سرمایه گذاران بخش خصوصی می توانند با مشارکت در این طرح استراتژیک سرمایه گذاری کرده و از بازگشت سرمایه خود نیز اطمینان داشته باشند.
در چهار ماه نخست سالجاری بیش از 142 هزارتن کالا به ارزش 288 میلیون دلار از گمرک بازرگان به کشور وارد شده است و در همین مدت بیش از 40 هزارتن کالا به ارزش تقریبی 20 میلیون دلار صادر شده است.
در مدت زمان مشابه، 455 هزار تن کالا به ارزش بیش از 712 میلیون دلار از سایر گمرکات به خارج از کشور صادر شده است.
منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو با5 هزارکیلومترمربع مساحت بزرگترین منطقه آزاد تجاری کشور است.

برچسب ها : منطقه آزاد ماکو
امتیاز به خبر :