امضاء تفاهم نامه همکاری منطقه آزاد قشم و سازمان محیط زیست

در نشستی تفاهم نامه همکاری منطقه آزاد قشم و سازمان حفاظت محیط زیست امضاء شد. در این نشست عیسی کلانتری رییس سازمان محیط زیست نیز حضور داشت.

به گزارش فرینا، حمیدرضا مومنی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم پس از امضای این تفاهم نامه همکاری در محل سالن کنفرانس سازمان حفاظت محیط زیست کشور و در جمع خبرنگاران حاضر گفت: هدف از انعقاد این تفاهم نامه کاهش اثرات نامطلوب ناشی از فعالیت های توسعه ای و ایجاد بستر مناسب همکاری و تعامل بیشتر جهت ارتقاء وضعیت محیط زیست جزیره قشم است.
وی از استقرار بخش ویژه محیط زیست در ساختار منطقه آزاد قشم، مشارکت در تدوین طرح پایش محیط زیست، همکاری در ترویج فرهنگ دریاسالاری، تدوین برنامه تجهیز واحدهای بزرگ صنعتی به سیستم پایش بر خط مولفه های زیست محیطی، شناسایی قابلیت ها و ترغیب سرمایه گذاری های زیست محیطی داخلی و خارجی، مشارکت در ارتقاء کیفیت محیط زیست و احیاء و بازسازی زیستگاه ها در منطقه آزاد قشم، به عنوان بخشی از اهداف این تفاهم نامه یاد کرد.
مومنی افزود: مساعدت در تهیه ضوابط و مقررات استقرار صنایع، زون بندی مناطق، نظارت بر واحدهای HSE صنایع مستقر در منطقه با همکاری سازمان منطقه آزاد قشم، نظارت بر حسن اجرای قوانین محیط زیستی در منطقه آزاد قشم، مساعدت در پهنه بندی جنگل های حرای قشم نیز بخشی از اقداماتی است که سازمان حفاظت محیط زیست کشور بر اساس این تفاهم نامه اجرا می کند.
رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد قشم از مسئولیت های این سازمان خبر داد و تاکید کرد: بر اساس این تفاهم نامه ملزم به ایجاد بخش ویژه محیط زیست منطبق با استانداردها و معیارهای سازمان حفاظت محیط زیست در بدنه سازمان منطقه آزاد قشم، نظارت بر اجرا و استقرار سیستم های آنلاین در بنادر جهت پایش آلودگی آب های منطقه، اجرای مدیریت پسماند در منطقه آزاد بر اساس شیوه نامه  های ابلاغی و نظارت بر تجهیز واحدهای بزرگ صنعتی و تولیدی مستقر در منطقه به سیستم پایش لحظه ای هستیم.
وی در ادامه با اشاره به فعالیت های مختلف در جزیره از جمله حوزه های نفت، گاز و انرژی، افزود: علاقمند بودیم در کنار این فعالیت ها، نگاه جدی به سایر مزیت های جزیره مخصوصا حوزه گردشگری وجود داشته باشد.
مومنی در این نشست از اقدامات و تلاش دو ساله سازمان منطقه آزاد قشم برای بازگرداندن مجوز ژئوپارک قشم از سازمان یونسکو خبر داد و اظهار کرد: جهانی شدن تنها ژئوپارک خاور میانه در جزیره قشم یک اقدام مهم ملی و بین المللی است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ضمن تاکید بر اهمیت اقتصاد دریا محور، تصریح کرد: از جمله اقداماتی که در این زمینه انجام شده می توان به برنامه ریزی جهت ۸۶ هزار تن پرورش ماهی در قفس و تلاش برای  ریشه کن  کردن فقر در غرب جزیره قشم با استفاده از کشت میگو در دو هزار هکتار اراضی منطقه آزاد قشم اشاره کرد.
وی از فعالیت 5 پتروشیمی و 4 پالایشگاه در منطقه آزاد قشم خبر داد و خاطرنشان کرد: برای هیچ اقدام مخرب یا آلوده کننده محیط زیست در هیچ حوزه ای مجوز فعالیت صادر نخواهد شد.
بنا به این گزارش صبح شنبه 4 شهریور، تفاهم نامه همکاری فی مابین منطقه آزاد قشم و سازمان حفاظت محیط زیست، همزمان با هفته دولت به امضای حمیدرضا مومنی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و پروین فرشچی معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور با حضور عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست و در محل سالن کنفرانس سازمان حفاظت محیط زیست رسید.

امتیاز به خبر :