ثبت ژئوپارک ارس، زمینه ساز توسعه پایدار جامعه محلی

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس، حضور رئیس شورای جهانی ژئوپارک های یونسکو در منطقه آزاد ارس و بررسی های اولیه از ژئوپارک ارس را مثبت ارزیابی کرد و گفت: ثبت ژئوپارک ارس، زمینه ساز توسعه پایدار جامعه محلی خواهد بود.

به گزارش فرینا، یوسف داداش زاده با اعلام این خبر، افزود: بر اساس مذاکرات صورت گرفته در جلسه مشترک، رئیس شورای جهانی ژئوپارک های یونسکو و مسئولان سازمان منطقه آزاد ارس، پرونده نهایی ثبت جهانی ژئوپارک ارس در سال 97 به یونسکو ارسال می شود.

داداش زاده با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه های میراث زمین شناختی، طبیعی، تاریخی و میراث ناملموس در محدوده منطقه، تصریح کرد: ثبت ژئوپارک ارس، زمینه توسعه پایدار جامعه محلی را فراهم می آورد.

وی ضمن اعلام حمایت همه جانبه منطقه آزاد ارس از ثبت جهانی ژئوپارک ارس، وجود تیم علاقمند و متخصص و همکاری با مشاوران متخصص ملی و بین المللی را از نقاط قوت این پروژه عنوان کرد.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس، افزود: منطقه آزاد ارس، آماده معرفی ژئوپارک ارس در مجامع بین المللی است و در کنار آن، شبکه سازی و آموزش جوامع محلی ساکن در محدوده ژئوپارک ارس، جزو برنامه های آتی در این پروژه است.

داداش زاده در پایان، عقد تفاهم نامه همکاری با آژانس های گردشگری علاقمند به برگزاری تورهای زمین گردشگری، نصب تابلوهای راهنما و تغییر سایت های زمین شناسی، ایجاد سامانه های اطلاع رسانی در مبادی ورودی منطقه و اطلاع رسانی در فرودگاه بین المللی تبریز را از دیگر برنامه های اجرایی شده در راستای ثبت جهانی ژئوپارک ارس دانست.

گفتنی است، ژئوپارک ارس یکی از سایت های منحصر به فرد جهان است و با وجود گونه های مختلف گیاهی و جانوری، از منظر طبیعی و فرهنگی حائز اهمیت است. پرونده ثبت جهانی ژئوپارک ارس بعد از 2 سال پیگیری سازمان منطقه آزاد ارس، آماده ارسال به یونسکو جهت بررسی و ارزیابی مجدد است. ژئوپارك ارس شامل بیش از بیست ژئوسايت از جمله كوه اللی باشى، كوه كيامكى، كوه گئچى قالاسى، آبشار ماهاران و آبشار آسياب خرابه است كه هر كدام نمونه‌هاى زمين‌شناسى كم‌نظيرى دارند. یکی از مهمترین و بارزترین جاذبه‌های علمی منطقه ارس، مرز دوره‌های زمین‌شناسی «پرمین» و «تریاس» است که تنها در چند نقطه‌ی معدود در جهان قابل مشاهده است و از بین آن‌ها جلفا بهترین نقطه به شمار می‌رود.


برچسب ها : منطقه آزاد ارس
امتیاز به خبر :