نگاه دولت به اربعین کاملا اعتقادی است

رییس دفتر رییس جمهور گفت: نگاه دولت به اربعین یک نگاه کاملا اعتقادی است و هرگز نگاه اقتصادی نبوده و نیست.


به گزارش فرینا، محمود واعظی در نشست شورای اربعین که با حضور استاندار خوزستان ، فرمانداران ویژه آبادان و خرمشهر ، مسئولین استانی و شهری ، اسماعیل زمانی مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره و عبدالله کعبی قائم مقام سازمان منطقه آزاد اروند در سالن جلسات فرمانداری ویژه خرمشهر برگزار شد، عنوان کرد: با توجه به سفر های قبلی که به این منطقه داشتم پیشرفت و توسعه شلمچه نسبت به سال‌های گذشته در حوزه‌های مختلف بسیار بیشتر و چشمگیر بوده که این نشان از یک مدیریت خوب و جهادی دارد‌.
وی افزود: از طرف جناب آقای دکتر روحانی ریاست محترم جمهور از کلیه کسانی که در ستاد اربعین حضور داشتند اعم از مسئولان و مردم فهیم و خون گرم خوزستان تشکر می‌کنم.
واعظی بابیان اینکه باید کاری کنیم که برداشت از این فعالیت‌ها در ایام اربعین  دولتی تلقی نشود، ادامه داد: متولی همه امور مردم هستند و تمام تلاش نیروهای انتظامی، نظامی و دولت بر این است که مردم با خیال راحت و بدون دغدغه به سفر و امور زیارت خود بپردازند .
رئیس دفتر رئیس‌جمهور اظهار داشت : نگاه دولت به اربعین یک نگاه کاملاً اعتقادی است و هرگز نگاه اقتصادی نبوده و نیست.
واعظی با بیان اینکه نگاه ما به مساله حماسه اربعین  باید یک نگاه اعتقادی باشد ، افزود : باید رویکردمان را از تدارکاتی به رویکرد فرهنگی تبدیل کنیم.
وی این حرکت را یک حرکت فرهنگی دانست و ادامه داد :  باید این حرکت فرهنگی را تقویت کرد که این حرکت معنوی و فرهنگی با آرامش و قوت قلب کامل انجام شود.
وی تصریح کرد : شکل مراسم اربعین نباید از مردمی بودن خارج شود زیرا ماندگاری مراسمی مانند عاشورا به دلیل مردمی بودن آن است و همه مدیران در تلاش هستند ، آرامشی را برای زائران برقرار کنند تا بدون دغدغه به زیارت بپردازند.
رئیس نهاد ریاست جمهوری آرامش میان مردم را نشان از مدیریت جهادی مدیران این منطقه دانست و گفت : کسی نمی گوید همه امور به خوبی انجام شده، اما در مقایسه با سال های گذشته پیشرفت در زمینه مختلف بسیار خوب است.
وی با بیان اینکه امروز شرایط منطقه و کشورمان، شرایط خاص و ویژه‌ای است ، افزود : در چنین شرایطی همه وظیفه داریم که از هر اتفاقی در راستای اعتقادات ، تقویت همبستگی و وحدت ملی استفاده کنیم.
وی ادامه داد : ملت ایران نشان داده که هر زمان دشمنان بخواهند توطئه و تهدید کنند با هر تفکر و قومیتی دست به دست هم می دهند و در مقابل دشمن می ایستند.
واعظی حماسه بزرگ اربعین را نمادی از وحدت و همدلی برای شیعیان و جهان اسلام دانست و تصریح کرد :  ملت ایران با حضور گسترده و پرشور در این راهپیمایی بزرگ نقش‌آفرینی می‌کند.
وی با اشاره به اینکه همه نگاه و اهتمام دولت به حماسه اربعین حسینی اعتقادی و فرهنگی است گفت : دولت در این راستا حتی هزینه‌های اقتصادی نیز انجام می‌دهد تا بستر و زمینه مناسبی برای برگزاری آرام هر چه بهتر این مراسم فراهم شود.
وی افزود : دولت تا آنجایی که در اختیارش بوده تلاش کرده تا هزینه‌ها را برای زائرین کاهش دهد و ارقام بسیار بالایی را هزینه می‌کند تا این مراسم هر چه باشکوه‌تر برگزار شود.
رئیس دفتر ریاست جمهوری با بیان اینکه همه باید تلاش کنیم تا مسیر ۲۰ کیلومتری راه‌آهن شلمچه به بصره آغاز و هر چه سریع‌تر به بهره‌برداری رسد ،اظهار داشت :  تکمیل این مسیر ضمن، فراهم کردن آسایش بیشتر برای تردد زائرین اربعین حسینی می‌تواند، موجب ایجاد تحول در عرصه اقتصادی نیز باشد لذا همه باید دست به دست هم دهیم تا این کار به انجام برسد.
همچنین در این نشست ولی الله حیاتی فرماندار ویژه خرمشهر ، با اشاره به تردد آسان زوار اربعین حسینی در مرز شلمچه ، عنوان کرد: تمهیدات لازم برای عبور آسان، روان و توام با امنیت در مرز شلمچه اندیشیده شده است تا مردم بتوانند به بهترین شکل از این مرز عبور کنند.
وی افزود : زیرساخت های مناسب و قابل قبولی در مرز شلمچه، چه در ایران و چه در عراق توسط سازمان منطقه آزاد اروند ایجاد شده تا روان سازی تردد دوسویه باشد و به سهولت انجام شود.
حیاتی با بیان اینکه این مرز تنها مرز عبور زائرین اتباع خارجی است گفت :  تا کنون حدود 40هزار نفر از اتباع خارجی از مرز شلمچه تردد کرده اند و این مرز تنها مرزی است که علاوه بر تردد زمینی؛ تردد ریلی، هوایی و دریایی نیز دارد.
در ادامه این نشست سید محمود موسوی، مسوول کمیته جذب مشارکت های مردمی، تغذیه و اسکان ستاد اربعین خوزستان ، گفت :
800موکب در دو مرز شلمچه و چذابه مستقر هستند که دارای شناسنامه می باشند.
وی افزود : تعدادی از مواکب نیز بدون شناسنامه هستند اما با هماهنگی مستقر شده اند و پس از اربعین نسبت به شناسنامه دار کردن آنها اقدام خواهد شد.
موسوی اظهار داشت : موکب های مستقر در مرزها 100درصد مردمی هستند و توسط مردم و خیرین تامین و پشتیبانی می شوند که سند این مساله نیز تنوع پخت و پز انواع غذاها در مواکب است.
همچنین در این نشست هاشمی زاده، معاون عمرانی استاندار خوزستان ، گفت : با طرح هایی که در مرزهای شلمچه و چذابه در حال اجرا است، حدود 300 میلیارد تومان، بدهی برجای خواهد ماند و باید در این زمینه به استان کمک شود تا کارها ماندگارتر و اصولی انجام گیرد.
وی با اشاره به عملکرد استان های معین در بحث اربعین ، اظهار داشت : استان های دیگری که به عنوان استان های معین انتخاب شده اند، طرح هایی را که انجام داده اند بسیار ناقص بوده و باید تلاش شود تا این استان ها بهتر عمل کنند.
هاشمی زاده برداشتن ویزای عراق برای مراسم اربعین را یک کار بزرگ خواند و افزود : اگر ویزای عراق برای زائرین اربعین حسینی برداشته شود کار بسیار خوبی خواهد بود ،زیرا شاهد حضور جمعیت بسیار زیادی از زوار ابا عبدالله الحسین (ع) خواهیم بود.

امتیاز به خبر :