سفیر ایران در عراق: علاقه‌مند به لغو ویزا هستیم

سفیر ایران در عراق گفت: ما بسیار علاقه‌مند به لغو ویزا هستیم و جمهوری اسلامی این را پذیرفته و مصوب کرده و وزارت خارجه ما قبول دارد اما طرف عراقی این را نپذیرفته است.


به گزارش فرینا، ایرج مسجدی در حاشیه بازدید از مرز شلمچه در منطقه آزاد اروند گفت: تاکنون مشکل خاصی در شلمچه نداشتیم و این روزها آخرین موج زوار ما وارد سرزمین عتبات مقدسات می‌شوند و کم‌کم راه برگشت پرجمعیت‌تر می‌شود.
وی گفت: ظرف دیروز و امروز از مرزهای مهران، چذابه و شلمچه بازدید کردیم و جلسات زیادی با مسئولانش برگزار شد و می‌توان گفت امسال یکی از بهترین سال‌هایی بوده که زوار عزیز ما با نظم، آرامش، امنیت و سلامت وارد خاک عراق می‌شوند.
وی افزود: دلیلش این است سازمان‌دهی قوی و خوبی از طرف دوستان عزیز ما به‌خصوص در نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران انجام‌شده بود و پشتیبانی همه دستگاه‌ها و دست‌اند اندر کاران نیز بسیار مؤثر بود.
مسجدی عنوان کرد: در داخل عراق هم با اقدامات گسترده‌ای که با کمک مسئولان و مردم عراقی انجام دادیم شرایط خوبی در پذیرایی، حمل‌ونقل، اسکان، درمان و بهداشت زوار داشتیم و امیدواریم امسال اربعین خوبی داشته باشیم.
وی بیان کرد: اقدامات در مرز شلمچه خیلی گسترده بوده ولی در طرف عراقی مشکلات داریم چراکه امکانات، بودجه و نیروهای ما بسیار قدرتمند هستند و ما جاده و موکب‌های خوبی اینجا داریم اما طرف عراقی در حد و وسع خودش تمام تلاشش را انجام می‌دهد و شاید نیاز باشد مقداری به دوستان عراقی کمک کنیم.
سفیر ایران در عراق اظهار کرد: مثلاً جاده‌هایی که از مرزهای ما به اولین شهرهای عراقی منتهی می‌شود به دلیل حجم سنگین ترافیک زائر شاید شرایط مطلوبی نداشته باشد و باید دست‌به‌دست هم دهیم تا سال‌به‌سال بهتر شود.
مسجدی با اشاره به اینکه برای ویزا دو اقدام خوب انجام شد که به امنیت و نظم زوار کمک کرد، بیان کرد: اول اینکه ویزای انفرادی برای همه صادر شد و دولت عراق این مسئله را قبول کرد که این موضوع کمی برایشان سخت بود و این مسئله مهم اتفاق افتاد.
وی افزود: مسئله دوم کنترل بسیار جدی است که از طرف ناجا برای افرادی که ویزا یا گذرنامه ندارند و سال‌های گذشته به‌طور غیرقانونی وارد می‌شدند انجام‌شده و این موضوع کمک کرد که هیچ‌کس بدون ویزا و گذرنامه وارد خاک عراق نشود.
سفیر ایران در عراق بیان کرد: ما بسیار علاقه‌مند به لغو ویزا هستیم و جمهوری اسلامی این را پذیرفته و مصوب کرده و وزارت خارجه ما قبول دارد اما طرف عراقی این را نپذیرفته و علت اصلی آن نیز درآمد سالانه 300 تا 400 میلیون دلاری است که نصیب عراق می‌شود و مقداری هم بحث‌های زیرساختی هست و امیدواریم به نتیجه برسد.

امتیاز به خبر :