اخبار اقتصادی | ویتنام میزبان بیست و پنجمین اجلاس بین المللی اَپِک

  • چهارشنبه 17 آبان 1396 - 09:47
  • 0 دیدگاه
بیست و پنجمین دوره نشست مجمع بین المللی همکاری های اقتصادی آسیا ـ پاسیفیک موسوم به اَپِک به میزبانی شهر 'دانانگ' ویتنام با دو رویداد کنفرانس کارشناسان ارشد اقتصادی ویتنام و وزیران اپک در این کشور درحال برگزاری بوده و قرار است دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در نشست سران این اجلاس در روزهای آتی شرکت کند.

پایگاه خبری مناطق آزاد (فرینا) | اخبار اقتصادی | ایرنا نوشت: در نخستین روز از نشست اَپِک بیش از 2 هزار فعال تجاری با شرکت در کنفرانس اقتصادی این کشور با شعار 'ویتنام: هدف ما تجارت است' بر ظرفیت های تجاری و سرمایه گذاری این کشور تاکید کردند.
'نگوئین خوآن فوک' نخست وزیر ویتنام که در مراسم افتتاحیه این کنفرانس با برجسته کردن اراده دولت برای توسعه این کشور به یک شریک تجاری قابل اعتماد در عرصه تجارت جهانی گفت: گزارش های بانک اقتصاد جهانی نشان می دهد که تحول اقتصادی این کشور در 30 سال گذشته در اجرای سیاست های تحول اقتصاد جهانی بسیار تاثیرگذار بوده است، به نوعی که تولید ناخالص داخلی بالا و افزایش درآمد شخصی از مصادیق اثبات کننده این گزارش ها هستند.
ویتنام نیوز به نقل از وی افزود : مرکز اقتصادی جهانی در سال 2017 اقتصاد ویتنام را از بین 137 کشور در رده 55 قرار داده که در 30 سال گذشته 20 پله ارتقاء داشته است. علاوه بر این، از نظر مقیاس و حجم بازار نیز ویتنام از بین 137 کشور جایگاه 31 را به خود اختصاص داده است.
نخست وزیر ویتنام گفت که کشورش در 10 سال گذشته که به سازمان تجارت جهانی پیوسته، صادارت و واردات خود را به میزان 4 برابر افزایش داده، به گونه ای که اکنون این آمار به بیش از 400 میلیارد دلار یا 175 درصد از تولید ناخالص داخلی رسیده است.
ویتنام تلاش کرده تا خود را به عنوان یک مقصد سرمایه گذاری بین المللی معرفی کند و در این راستا نیز تاکنون توانسته است بیش از چهار هزار و 200 پروژه سرمایه گذاری مستقیم از 120 کشور و منطقه جذب کند که از نظر ارزش سرمایه ای، بالغ بر 3100 میلیارد دلار معادل با 155 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور است.
این کشور که مسیر اقتصادی مثبتی پیش روی دارد در سال های گذشته توانسته جایگاه خود را در گزارش های اقتصادی جهانی ارتقاء داده و فضای کسب کار در این کشور را هموارتر سازد.
در کنفرانس اقتصادی 6 جلسه مختلف پیرامون مسائلی از قبیل کشاورزی هوشمند، خدمات مالی برای توسعه، مراقبت سلامت و آموزش، اتصال زیرساخت ها، بنگاههای اقتصادی زود بازده، نوآوری و شرکت های 'استارت آپ'، مناطقه اقتصادی ویژه و ظرفیت های گردشگری برگزار شد.
ویتنام که در سال جاری میزبانی نشست های سازمان همکاری های اقتصادی آسیا – پاسیفیک را بر عهده دارد، از روز چهارم نوامبر با برگزاری کارگاه آموزشی در خصوص تبادل بهترین عملکردها در مدیریت بازمانده های دریایی در شهرهای ساحلی منطقه آسیا – پاسیفیک، فعالیت خود را دراین زمینه شروع کرده است.
این نشست دو روزه شاهد دو رویداد برگزاری کنفرانس اقتصادی ویتنام و نشست وزیران اقتصاد کشورهای عضو اپک پیش از شروع اجلاس سران اپک خواهد بود.
اَپِک یک گروه اقتصادی منطقه ای متشکل از کشورهای حاشیه اقیانوس آرام است که در سال 1989 با هدف استفاده از وابستگی متقابل فزاینده کشورهای منطقه آسیا و اقیانوس آرام تشکیل شد و سران کشورهای عضو آن به صورت سالانه با یکدیگر ملاقات می کنند.
21 کشور استرالیا، برونئی، کانادا، اندونزی، ژاپن، کره جنوبی، مالزی، نیوزیلند، فیلیپین، سنگاپور، تایلند، تایوان، هنگ کنگ، پاپوآ گینه نو، چین، مکزیک، شیلی، پرو، روسیه، آمریکا و ویتنام، اعضای اَپِک هستند.
اجلاس کارشناسان ، وزیران و رهبران ارشد اپک در روزهای 4 تا 11 نوامبر (13 تا 20 آبان 96)
در ویتنام برگزار می شود و اجلاس سران 21 کشورهای عضو مجمع همکاری اقتصادی آسیا - اقیانوس آرام (اَپِک/ APEC) در روزهای 10 و 11 نوامبر (19 تا 20 آبان ) برگزار خواهد شد.

برچسب ها : اخبار اقتصادی
امتیاز به خبر :