اخبار اقتصادی | گفت و گوی هند با ایران برای تجارت با افغانستان

  • چهارشنبه 17 آبان 1396 - 09:57
  • 0 دیدگاه
مقام های دولتی هند می گویند که برای عملیاتی کردن بندر چابهار در جنوب ایران، گفت و گو با مقام های ایرانی را آغاز کرده اند.

پایگاه خبری مناطق آزاد (فرینا) | اخبار اقتصادی | ایرنا نوشت: گفت و گو با مقام های جمهوری اسلامی ایران زمانی صورت می گیرد که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای فشار مضاعف علیه تهران سیاست خصمانه خود را علنی اعلام کرده است .
هندوستان با سرمایه 500 میلیون دلاری در صدد است تا بندر چابهار را توسعه دهد تا از این طریق بتواند بدون احساس نیاز به پاکستان روابط تجاری با افغانستان و دیگر کشورهای آسیای میانه را گسترش دهد.
هند دیپلماسی اقتصاد را درقبال افغانستان در پی گرفته است و از این طریق در صدد نفوذ در این کشور است،اما مقام های پاکستان معتقدند که هند از این طریق می خواهد ثبات و امنیت کشورشان را در مرزهای غربی این کشور مختل کند.
به همین دلیل است که اسلام آباد از روابط تجاری بین هند و افغانستان جلوگیری می کند .
هند در نظر دارد قبل از عملیاتی شدن بندر در دست احداث چابهار در جنوب ایران عملیات انتقال کالا به افغانستان از طریق خاک ایران را آغاز کند و پیش بینی می شود که بندر چابهار سال آینده افتتاح شود .
سفیر هند در ایران نیز با اظهار اطمینان از راه اندازی بندر چابهار می گوید که همه چیز بر اساس برنامه های از پیش تعیین شده درحال انجام است.
از سوی دیگر آمریکا از هند خواسته است برای توسعه اقتصاد و تامین امنیت در افغانستان دست به تلاش مضاعفی بزند، با این حال منابع دیپلماتیک معتقدند که آمریکا با اجرای پروژه هایی نظیر بندرچابهار که سبب تجارت هند با افغانستان از طریق خاک ایران می شود مخالفتی ندارد.
منابع دیپلماتیک هندی و غربی مدعی هستند که دولت هند بیشتر از دولت ایران مصمم به پیگیری اجرایی شدن بندر چابهار است و هر چند غرب در توسعه بندر چابهار هیچ نقشی ندارد اما برای هندی ها بندر چابهار از اهمیت زیادی برخوردار است.
هندی ها در زمانی که سخت ترین تحریم ها از سوی غرب علیه ایران حاکم بود نیز از خرید نفت خام ایران دست نکشید
جف سمیت کارشناس مسائل امور جنوب آسیا از موسسه هریتیج فاندیشن از واشنگتن معتقد است : حتی پژوهشگران جناح محافظه کار در واشنگتن نیز بر ضرورت تعامل با هند در نوع رابطه ای که با تهران دارد تاکید می کنند.
به گفته آنها سیاست دهلی نو در قبال تهران فراتر از دالان ترانزیتی با افغانستان است زیرا که هندی ها معتقدند اگر آنها از ایران فاصله بگیرند چینی ها خواهند توانست این فضا را پر کنند .
منابع هندی می گویند که شرکت بنادر گلوبل هند که مسئولیت توسعه بندر چابهار را دارد برای آغاز تجارت با افغانستان از طریق این بندرگاه مسئولان ایرانی را آگاه ساخته اند.
شرکت هندی در نظر دارد تا با احداث دو ترمینال در بندر چابهار از آن برای جابجایی کانتینرها و دیگر اهداف چند جانبه استفاده کند .
این شرکت هندی پس از ماه ها گفت و گو با مسئولان بلند پایه ایرانی توانست طرح احداث تجهیزات از جمله جرثقیل های غول پیکر در بندر را به دست آورد این در حالی است که ایران توانسته است اسکلت بندر را احداث کند .
'میندا سینگ رای' کارشناس روابط ایران و هند از موسسه دولتی مطالعات دفاعی هند می گوید هر چند کار احداث بندرچابهار با کندی صورت می گیرد اما با وجود ادامه تنش بین تهران و واشنگتن این پروژه به مسیر خود ادامه می دهد.
به گزارش ایرنا، صادرات محموله گندم از بندر چابهار ایران به افغانستان، در رسانه پاکستانی به عنوان فرصت جدید در اختیار تاجران افغانستان برای تغییر مسیر تجارتی خود از ایران تعبیر شده است.
هفته گذشته نخستین محموله ترانزیتی گندم اهدایی کشور هند به افغانستان از بندر کاندلای هند وارد بندر چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان شد.
این محموله ترانزیتی گندم اهدایی کشور هند به افغانستان شامل 640 دستگاه کانتینر به میزان 15 هزار تن، هفتم آبان از بندر کاندلای هند به مقصد چابهار بارگیری و روز چهارشنبه وارد این بندر شد.
مراسم استقبال رسمی از ورود این محموله با حضور هیاتی شامل معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، معاون امور بندری و مناطق ویژه اقتصادی و عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی، نصیر احمد نور سفیر کشور افغانستان، جابر انصار رایزن بازرگانی افغانستان، سائوراب کومار سفیر کشور هند و دووش اوتام معاون سفیر افغانستان و شماری از مسئولان کشوری و استانی در محل اجرای طرح توسعه اسکله بندر شهید بهشتی چابهار برگزار شد.
این اقدام در رسانه های پاکستانی بازتاب فراوانی داشت و این مهم مورد توجه این رسانه ها قرار گرفت.
این رسانه ها با پیگیری این موضوع در اخبار مختلف نوشتند؛ هند برای نخستین بار یک محموله گندم را از طریق بندر چابهار در جنوب ایران به افغانستان صادر کرد و قرار است، طی شش ماه آینده محموله های دیگر گندم به وزن 1.1 میلیون تن از طریق این بندرگاه به افغانستان صادر کند.

برچسب ها : اخبار اقتصادی
امتیاز به خبر :