چابهار؛ دریچه‌ای رو به توسعه شرق

یکی از مهم‌ترین ارکان توسعه پایدار اقتصادی در هر جامعه‌یی استفاده از ظرفیت‌های متنوع حمل و نقل و تجارت در بخش‌های گوناگون است که به اعتقاد کارشناسان شاه کلید توسعه کسب وکار و رونق تولید و صادرات محسوب می‌شود.

به گزارش فرینا به نقل از روزنامه تعادل، حدود 90درصد از تجارت جهانی از طریق حمل و نقل دریایی انجام می‌گیرد زیرا این نوع حمل و نقل دارای مزایای قیمت ارزان، انتقال حجم و وزن انبوه کالا، انتقال سریع و بی‌خطر کالاهاست.
این مزایا باعث شده که حمل و نقل دریایی و راه‌های آبی از توجه ویژه‌یی برخوردار باشند. براساس آمارهای سازمان تجارت جهانی به طور میانگین سالانه حدود 25هزارمیلیارد تن بار توسط حمل و نقل دریایی جابه‌جا می‌شود. حمل و نقل دریایی کالاها نقش کلیدی در تجارت خارجی به ویژه تجارت فراقاره‌یی جهان دارد لذا بدون وجود حمل و نقل دریایی، واردات و صادرات کالا که پایه تجارت مدرن جهانی است، امکان‌پذیر نیست.
بنابراین بنادر هر کشور نقش دارایی‌های راهبردی ملی را در سراسر جهان بازی می‌کنند. کشورهایی که بتوانند مطابق میل بازار و مشتریان و همگام با تکنولوژی روز، مسیر توسعه و بهبود بنادر را بپیمایند و جایگاه بهینه و بهره‌ور را نه تنها برای خود بلکه برای ذی‌نفعان نیز در بازار رقابتی جهانی فراهم آورند، بسیار معدودند همچنین وجود بنادر کارا و فعال علاوه بر اینکه می‌توانند منجر به متنوع‌سازی اقتصادی و خروج از تک محصولی بودن صادرات ایران به خاطر اتکای شکننده به نفت شوند، نقش سیار ارزشمندی را نیز در بهای تمام شده کالاها ایفا می‌کنند لذا بنادر جزو دارایی‌های نامشهود ملی هستند که از دو جهت عمده بر بهای تمام شده کالاهای داخلی تاثیرگذار است.
مجموعه این دلایل از سال92 دولت یازدهم را متوجه اهمیت زیربنایی توسعه بنادر کرد؛ از منظر دولتمردان اعتدالی وجود بنادر تاثیرگذار در دریای خزر، دریای عمان و خلیج فارس ظرفیت‌های مغفول مانده‌یی بودند که ‌باید با سرمایه‌گذاری مناسب در مسیر توسعه قرار بگیرند. یکی از این ظرفیت‌های مغفول مانده بندر چابهار در دریای عمان است که با نگاه ویژه دولت‌های یازدهم و دوازدهم امروز به ظرفیت‌های تازه‌یی در مسیر توسعه و افزایش دامنه‌های صادراتی رسیده است. بندر راهبردی چابهار با موقعیت مناسب و همجوار با آب‌های اقیانوسی از پل‌های مهم ارتباطی کشورهای آسیای میانه و جنوب شرق آسیا برای ورود به آب‌های آزاد و بازارهای جهانی است. بندر شهید بهشتی چابهار پس از تکمیل فاز نخست آن و رسیدن به ظرفیت تخلیه و بارگیری هشت و نیم میلیون تن کالا در سال می‌تواند علاوه بر ایجاد هزاران شغل به رونق و توسعه اقتصادی سیستان و بلوچستان و مناطق همجوار کمک شایانی کند. از چابهار به عنوان حلقه تکمیلی زنجیره محور ترانزیت شرق کشور یاد می‌شود که در بعد ملی به عنوان نقطه اتکا(توسعه محور شرق) و در بعد فراملی مسیر تجاری چابهار- میلک- افغانستان است که می‌تواند ترانزیت کالاهای افغانستانی به بازارهای جهانی به ویژه حاشیه اقیانوس هند را فراهم کند. ورود 110هزار تن گندم اهدایی هندوستان به افغانستان در بندر چابهار و حمل آنها به نوعی استارت فعالیت بندر شهید بهشتی را زده است. استارتی که روز گذشته با وزورد دومین محموله به این بندر وارد مرحله تازه‌یی از سرویس‌دهی رسیده است. با توجه به اهمیت موضوع در جریان این گزارش از دل اظهارنظرهای مسوولان استانی و کشوری قصد داریم، نوری به ابعاد و زوایای تازه فعالیت‌های بندری بتاباینیم که قرار است، نقش ویژه‌یی در توسعه صادرات و اشتغال‌زایی کشورمان ایفا کند.

پهلوگیری دومین کشتی حامل گندم افغانستان
دومین کشتی شیبا حامل گندم ترانزیتی کشور هندوستان به افغانستان که صبح دیروز در بندر شهیدبهشتی چابهار پهلوگیری کرد بار خود را تخلیه کرد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: این کشتی 655 دستگاه کانتینر 20فوت به میزان 15هزار تن گندم را از هند به چابهار حمل کرده که پس از تخلیه با کامیون از طریق راه ترانزیتی چابهار- میلک به افغانستان حمل می‌شود.
بهروز آقایی بیان کرد: چابهار موقعیت مناسبی در زمینه تجارت، حمل‌ونقل و ترانزیت کالا به کشورهای آسیای میانه به ویژه افغانستان دارد و نزدیک‌ترین و با صرفه‌ترین مسیر برای صادرات و واردات کالا از کشورهای مختلف به افغانستان محصور در خشکی است.
وی افزود: در هفته گذشته نیز نخستین کشتی با 640 دستگاه کانتینر به میزان 15هزار تن گندم از بندر کاندلای هند وارد بندر شهید بهشتی چابهار شده است. وی ادامه داد: در آیین ورود نخستین کشتی گندم اهدایی هند به افغانستان، سفیران کشورهای هند و افغانستان، معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی و معاون امور بندری و مناطق ویژه اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی، معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار ویژه چابهار، مدیرعامل منطقه آزاد چابهار و جمعی از مسوولان کشوری، استانی و محلی در بندر شهید بهشتی چابهار حضور داشتند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در مجموع 110هزار تن گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر شهید بهشتی چابهار انتقال پیدا می‌کند که این میزان گندم قرار است با بیش از 5 هزار دستگاه کامیون به کشور افغانستان حمل شود. آقایی گفت: تردد این کامیون‌ها علاوه بر ایجاد اشتغال، مجتمع‌های خدمات رفاهی طول مسیر چابهار- ایرانشهر- خاش- زاهدان- میلک هیرمند نیز جان تازه‌یی خواهند گرفت.

3 هزار شرکت سرمایه‌گذاری ثبت شده
معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار با اشاره به ظرفیت‌های ویژه بندر چابهار گفت: چابهار با داشتن بندر و منطقه آزاد تجاری- صنعتی نقش مهمی در توسعه سواحل مکران ایفا می‌کند.
ایوب درویشی افزود: در منطقه آزاد بیش از 3هزار شرکت سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی ثبت شده است که نقش مهمی در تولید و اشتغال دارند.
وی احداث کارخانه‌های فولاد و پتروشیمی را در صادرات محصولات آنها و اشتغال مفید ارزیابی کرد و افزود: به زودی فازهایی از این 2 کارخانه تکمیل خواهند شد و تولیدات را آغاز می‌کنند.
وی گفت: دستگاه‌های اجرایی شهرستان چابهار برای سهولت در سرمایه‌گذاری و کمک به سرمایه‌گذاران از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنند.

ظرفیت بالای کریدور مشترک برای تجارت
محمدعلی نشاطی، عضو هیات‌رییسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زاهدان در همین خصوص می‌گوید: توسعه کیفی بندر چابهار ظرفیت‌های زیادی دارد که امکان تجارت وسیعی را به وجود می‌آورد.
وی درباره فعالیت هندی‌ها در حوزه بندر، نفت و پتروشیمی در چابهار می‌گوید: چندی پیش خبر از سرمایه‌گذاری 15میلیارد دلاری هندی‌ها در چابهار منتشر شد که خبر توافقنامه ایجاد کریدور ایران- افغانستان- هند نشان از اهمیت این بندر برای هندی‌ها دارد که به نظر می‌رسد، قصد فعالیت وسیع و گسترده در چابهار را دارند.
این عضو هیات‌رییسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زاهدان با اشاره به اینکه توافقنامه کریدور 3کشور بیشتر از همه به نفع هند و افغانستان خواهد بود، می‌گوید: این توافقنامه هر چند که اهمیت بسیار زیادی دارد اما تجارت این 2کشور را تسهیل می‌کند. نشاطی در ادامه به طرح توسعه بندر چابهار می‌پردازد و ادامه می‌دهد: طی سال‌های اخیر فعالیت‌های عمرانی و خدماتی بسیار خوبی در چابهار اتفاق افتاد همچنین طرح توسعه بندر چابهار هم به پیشرفت فیزیکی مناسبی رسید. این عضو هیات‌رییسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زاهدان ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه طرح توسعه بندر درحال اجراست، پیش‌بینی می‌شود تا 2سال آینده روند رشد اقتصادی چابهار چشمگیر باشد.

امتیاز به خبر :