صدور کالا از منطقه آزاد انزلی در «زمین مشترک»

با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی و مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لوتوس، با تخصیص 20 هکتار از اراضی منطقه ویژه آستراخان به شرکت‌های ایرانی، این منطقه به مرکز پردازش کالاهای نیمه ساخته و صادرات محصولات ایرانی به کشورهای اورآسیا تبدیل می‌شود.

به گزارش فرینا به نقل از دنیای اقتصاد، بر اساس این تفاهم‌نامه با در اختیار قرار دادن 20 هکتار زمین صنعتی به شرکت‌های ایرانی برای تولید کالاهای نیمه‌ساخته فرصت مناسبی برای صادرات کالاهای ایرانی مورد نیاز بازار روسیه و کشورهای اطراف ایجاد خواهد شد و با بهره‌گیری مزایای منطقه ویژه آستراخان و معافیت‌هایی که برای مبادلات تجاری بین فعالان اقتصادی عضو کشورهای اورآسیا وجود دارد، شرکت‌های ایرانی معرفی شده از سوی سازمان منطقه آزاد انزلی می‌ توانند با تولید و پردازش کالا در منطقه ویژه آستراخان با کمترین هزینه به بازارهای کشورهای مزبور دسترسی پیدا کنند.
این حرکت گام موثری به‌ منظور تحکیم و تعمیق مناسبات اقتصادی و بازرگانی دو کشور به‌ویژه در حوزه دریای خزر، فعال‌سازی کریدور شمال - جنوب و توسعه صادرات ایران به کشورهای حاشیه خزر است.
رضا مسرور، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در حاشیه انعقاد این تفاهم‌نامه اعلام کرد: تلاش خود را برای جذب برترین شرکت‌های ایرانی به‌منظور تولید مشترک در منطقه ویژه اقتصادی لوتوس انجام خواهیم داد.
وی با اظهار امیدواری نسبت به آینده منطقه ویژه اقتصادی لوتوس آستراخان در مسیر جذب سرمایه‌گذار، اظهار کرد: در آینده شرکت‌های بزرگی در این منطقه جذب و شروع به فعالیت می‌کنند.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی بر همکاری در گسترش مبادلات اقتصادی، تجاری، صنعتی، ترانزیت، توسعه خدمات بندری و حمل‌ونقل کالا با هدف ارتقای سطح همکاری‌های دو جانبه با استفاده از امکانات موجود و بالقوه تاکید و تصریح کرد: اکنون شرکت‌های زیادی در منطقه آزاد انزلی مشغول به فعالیت در حوزه‌های مختلف هستند که بازار هدف بسیاری از این شرکت‌ها، روسیه است.
سرگئی میلوشکین، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لوتوس نیز با اظهار امیدواری نسبت به حضور شرکت‌های ایرانی در آن منطقه و افزایش سطح روابط اقتصادی دو کشور، گفت: به‌رغم عمر بسیار کوتاه منطقه ویژه اقتصادی لوتوس، می‌توانیم در چارچوب تفاهم‌نامه‌های منعقده گام‌های بلندی به‌منظور تسهیل و توسعه مناسبات بازرگانی و تولیدی در دو کشور برداشته شود.همچنین براساس تفاهم مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی و وزیر حمل و نقل و صنعت آستراخان، با ساخت نخستین کشتی پیشرفته گردشگری در آستراخان، خط مسافری دریایی خزر سال آینده راه‌اندازی می‌شود.
این در حالی است که میان واحدهای تولیدی این منطقه، کارخانه کشتی‌ سازی لوتوس از بزرگ‌ ترین مجموعه‌ های کشتی‌سازی روسیه با تنوع در تولید کشتی‌های مختلف از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.بر اساس این گزارش، ساخت نخستین کشتی مسافربری بزرگ برای تردد بین بنادر کشورهای حاشیه دریای خزر در آستراخان با ظرفیت حمل310 مسافر، با مدرن‌ترین تجهیزات ناوبری و خدمات مسافری و تفریحی نیز از تولیدات این منطقه است.
مدیرعامل کارخانه کشتی‌سازی لوتوس نیز ضمن تشریح توانمندی‌های این کارخانه در ساخت و تعمیر انواع کشتی‌ها، از به آب‌اندازی کشتی گردشگری درحال احداث برای تردد بین بنادر دریای خزر در سال آینده خبر دادهاست.
مسرور، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه نگاه سازمان به توسعه همکاری‌ها با منطقه ویژه اقتصادی لوتوس بسیار خاص است، اظهار کرد: قرار گرفتن دو منطقه در مسیر کریدور نوستراک به ما اهداف و منافع مشترکی در بهره‌مندی از آن جهت افزایش درآمدهای ارزی کشورهای ایران و روسیه عطا می‌کند که در این میان افزایش تعاملات منطقه آزاد انزلی و منطقه ویژه اقتصادی لوتوس می‌تواند نقش موثری در توسعه مراودات و ترانزیت دو کشور ایفا کند.
وی منطقه متبوع خود را تنها منطقه آزاد شمال ایران اعلام کرد که از واحدهای صنعتی خوبی در حوزه‌های مختلف تولیدی برخوردار است و افزود: هماهنگی‌های لازم برای بازدید انجمن سرمایه‌گذاران و کارآفرینان، بازرگانان منطقه آزاد انزلی به همراه بازرگانان اتاق بازرگانی استان از واحدهای تولیدی و ظرفیت‌های منطقه ویژه اقتصادی لوتوس آستراخان انجام می‌شود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی به ارائه نقشه راهی برای بهره‌گیری از فرصت‌های همکاری دو منطقه برای توسعه صادرات ایران پرداخت و گفت: در چارچوب تفاهم‌نامه منعقده میان دو منطقه و با امضای متمم این تفاهم‌نامه، می‌توان با اختصاص فضای مناسبی از منطقه ویژه آستراخان برای استقرار صنایع تولیدی ایران از ظرفیت‌های موجود در منطقه ویژه اقتصادی لوتوس برای تولید و صادرات محصولات تولیدکنندگان ایرانی در آن منطقه، به‌منظور صادرات به بازار کشورهای اورآسیا استفاده کرد.
مسرور با اظهار امیدواری برای رونق گردشگری دریایی در میان کشورهای حاشیه دریای خزر با به آب‌اندازی کشتی مسافربری لوتوسی که از سوی روس‌ها در حال ساخت است، افزود: در سال آینده خط مستقیم کشتیرانی گردشگری بر اساس تفاهم چند ماه قبل با رادیک خاریسوف وزیر حمل‌ و نقل و صنعت دولت آستراخان، با بهره‌برداری کشتی گردشگری که از مراحل ساخت بازدید کردیم، راه‌اندازی می‌کنیم و منطقه آزاد انزلی برنامه‌های متنوعی برای رونق گردشگری دریایی در دریای خزر در دستور کار دارد که از آن میان می‌توان به ساخت اسکله مارینا در جوار مجتمع بندری کاسپین و تفاهم‌نامه‌هایی با شرکت‌های کشتی‌ ساز در ایران اعلام کرد. ناگفته نماند سرای تجاری ایرانیان در آستراخان روسیه نیز افتتاح شده است.

امتیاز به خبر :