تبدیل چابهار به مرکز ترانزیت 6 کشور آسیای میانه

مدیرکل بنادر ودریانوردی سیستان و بلوچستان از حضور سرمایه گذاران در بندر چابهار و ارائه سوبسید و تخفیف هایی به صاحبان کالا برای تبدیل چابهار به مرکز ترانزیت 6 کشور آسیای میانه خبر داد.

به گزارش فرینا، بهروز آقایی با اشاره به جمعیت 400 میلیون نفری کشورهای مشرک المنافع گفت: چابهار بهترین و به صرفه ترین مسیر برای ترانزیت کالاهای مورد نیاز کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه است.
آقایی افزود: درحال حاظر افغانستان و کشورهای آسیای میانه عمدتا از بندر کراچی پاکستان به عنوان مرکز ترانزیت خود استفاده می کنند و پاکستان نیز تاکنون موانع متعددی را برای استفاده از تجار و به طور ویژه تجار افغانستانی برای استفاده از این بندر به وجود آورده است و این درحالی است که جمعیت 30میلیون نفری افغانستان حدود 95 درصد نیاز کالایی خود را از طریق واردات تامین می‌کند.
وی گفت: برای آنکه چابهار به مرکز ترانزیت تبدیل شود و بتواند با بنادر همسایه رقابت کند باید ابتدا یارانه ها و تخفیف هایی را به تجار ارائه کرد که تخفیف30 درصدی در کلیه ردیفهای حقوق و عوارض بندری وارد بر کشتیهای کانتینری، تخفیف75 درصدی در انبارداری کانتینرهای وارداتی و تخفیف 85درصدی در (نرخ تخلیه و بارگیری) کانتینری وارده برخطوط کشتیرانی و تخفیف30 درصدی در هزینه باربری و انبارداری وارد بر  thc انبارداری کانتینرهای صادراتی، ارایه تخفیف پلکانی درکالاهای غیرکانتینری نسبت به سایر بنادر کشور را از جمله مزایای بندرچابهاراست.
آقایی با اشاره به حضور 35شرکت متقاضی سرمایه گذاری در بندر چابهارگفت: تعدادی از این سرمایه گذاران برای احداث فاز دوم بندر شهید بهشتی ابراز تمایل کردند که پس از افتتاح فاز اول ساخت و ساز فاز دوم با مشارکت این سرمایه گذاران آغاز خواهد شد تا در سال 1404 افق ترازیت32میلیون تن کالا از طریق بندر چابهار محقق شود.



 

امتیاز به خبر :