اجرای 10 طرح با هزینه 300 هزار دلار توسط جایکا در جزیره قشم

مدیرکل برنامه ریزی و بودجه منطقه آزاد قشم از اجرای 10 طرح با هزینه 300 هزار دلار، در راستای اجرای ﻃﺮح ﺟﺎﻣﻊ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﻳﺪار ﻣﺮدم- ﻣﺤﻮر ﺟﺰﻳﺮه ﻗﺸﻢ از سه سال پیش تا کنون خبر داد.

به گزارش فرینا، سعید بنی عامریان در جمع خبرنگاران داخلی و ژاپنی با اشاره به هزینه پنج میلیون دلاری جایکا در اجرای کامل طرح جامع توسعه پایدار مردم محور قشم برای تبدیل قشم به جزیره محیط زیستی افزود: برنامه ریزی برای تجربه ماهیگیری سنتی، قلابدوزی و غیر آن توسط گردشگران، برپایی باغ های گیاه شناسی، توسعه سوغات، آموزش پرورش جلبک و ایجاد موزه لنج سازی از جمله طرح هایی است که تاکنون توسط تیم جایکا در قشم اجرا شده است.
وی ادامه داد: طرح مربوط به مدیریت پسماند با هزینه 500 هزار دلاری سازمان منطقه آزاد قشم یکی از مهمترین طرح های این آژانس در جزیره به شمار می رود.
بنی عامریان گفت: جایکا با انتقال تجربیات از اجرای طرح های مشابه در نقاط مختلف جهان روند توسعه متوازن جزیره را تسریع می کند.
وی به جزئیات ﻃﺮح ﺟﺎﻣﻊ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﻳﺪار ﻣﺮدم- ﻣﺤﻮر ﺟﺰﻳﺮه ﻗﺸﻢ اشاره و تصریح کرد: اقدامات اجرایی این طرح از سال 1394 آغاز شد و مهمترین اهداف آن بهبود معیشت ساکنین محلی، حفظ منابع طبیعی جزیره و توسعه جزیره با محوریت حفظ محیط زیست هستند.
مدیرکل برنامه ریزی و بودجه منطقه آزاد قشم افزود: با اجرایی شدن این طرح، برنامه جامع سوئکو که 20 سال پیش برای قشم تدوین شده، مورد بازنگری قرار می گیرد و همچنین یک طرح جامع برای حفظ و بهبود معیشت مردم محلی و حفظ منابع طبیعی با چشم‌انداز سال 1414 تدوین خواهد شد.
به گفته وی اجرای 11 برنامه آزمایشی برای بهبود معیشت مردم و مدیریت منابع طبیعی، تهیه برنامه عملیاتی برای بخش‌های گردشگری، شیلات، فاضلاب و پسماند و همچنین حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در جزیره از دیگر نتایج اجرای این طرح به شمار می رود.
بنی عامریان اظهار کرد: پس از مطالعات فراوان چهار برنامه توسعه برای جزیره تدوین شد که براساس برنامه اول با عنوان «برنامه توسعه اقتصادی» اقتصاد جزیره بر فعالیت های صنعتی و واردات و استفاده از ترانزیت تمرکز خواهد کرد.
مدیرکل برنامه ریزی و بودجه منطقه آزاد قشم ادامه داد: بهبود تنوع اجتماعی با تاکید بر منابع طبیعی جزیره، حداکثر استفاده از محیط زیست و اقتصاد مقاومتی دیگر بخش های برنامه توسعه می باشد،  که در طرح جامع تعریف شده است.
وی گفت: گسترش فرصتهای شغلی، استفاده از منابع بومی در کنار مواد وارداتی محدود، ارتقاء سطح مشارکت مردم و ساخت سکونتگاه های با کیفیت، حفاظت از تنوع محیط زیست و توسعه منابع انسانی توانا و حفاظت از منابع طبیعی و سنت ها به صورت پایدار از اهداف نهایی این طرح است.
بنی عامریان یادآوری کرد: آژانس همکاری های بین المللی ژاپن "جایکا" فعالیت های خود را در کشورهای کمتر توسعه یافته و در حال توسعه پیگیری می کند و از حدود 40 سال پیش تاکنون طرح های مشترک خود را در ایران آغاز کرده است.
شهرستان قشم شامل جزیره های قشم، هرمز، هنگام و لارک با حدود 150 هزار نفر جمعیت در جنوب استان هرمزگان واقع است.

امتیاز به خبر :