تکمیل حفاری نخستین چاه سکوی A فاز 14 پارس جنوبی

حفاری نخستین چاه سکوی A فاز 14 طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی با هدف تسریع در توسعه فازهای پارس جنوبی تکمیل و نهایی شد.

به گزارش فرینا، دولت یازدهم توانست در روزهای پایانی پارسال عقب ماندگی در تولید گاز نسبت به قطر را جبران کرده و میزان تولید در پارس جنوبی در موقعیت برابر قرار گیرد.
هدف بعدی دولت دوازدهم، جلو افتادن در تولید گاز از میدان بزرگ پارس جنوبی است.
میدان گازی پارس جنوبی، بزرگ ترین منبع گازی جهان است که روی خط مرزی مشترک ایران و قطر قرار دارد.
بر این اساس، توسعه فازهای اولویت دوم از جمله فازهای 14، 19، 20 و 21 و 22 تا 24 را در دستور کار قرار داده است.
در مورد فاز 14 وزارت نفت قصد دارد پس از سال ها تاخیر، توسعه آن را تکمیل کند.
مدیر پروژه حفاری 22 حلقه چاه در فاز 14 طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی در شرکت ملی حفاری ایران گفت: بر اساس قرارداد شرکت ملی حفاری و شرکت نفت و گاز پارس، این شرکت روی هر یک از 2 سکوی فاز 14 موسوم به «آ، 11 و سی» حلقه چاه حفر و تکمیل می کند که در این ارتباط تاکنون نزدیک یکصد هزار متر حفاری صورت گرفته است و عملیات مشبک‎کاری، جریان سازی و تمیزکاری چاه‌های سکوی A در دست اجرا قرار دارد.
حمیدرضا شفیعی مکوند افزود: با توجه به اولویت داشتن تکمیل نهایی و تولیدی شدن هشت حلقه از چاه‌های این سکو تا بیستم دی ماه امسال، تلاش بر این است که بر اساس برنامه زمانبندی این مهم در زمان تعیین شده محقق و این چاه‌ها برای بهره‎برداری تحویل کارفرما شود.
شفیعی مکوند گفت: در نخستین گام، چاه شماره سه این سکو (12 آذرماه) عملیاتی شد و شاهد روشن شدن شعله آن بودیم، مراحل اجرایی عملیات تکمیل چاه‌های سکوی سی نیز ادامه دارد.
عملیات توسعه فاز ١٤ پارس جنوبی با هدف تولید روزانه ٥٦ میلیون و 6٠٠ هزار مترمکعب گاز ترش و ٧٥ هزار بشکه میعانات گازی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در حال اجراست، همچنین تولید سالانه بیش از یک میلیون تن گاز مایع، یک میلیون تن اتان مصرفی واحدهای پتروشیمی و تولید روزانه ٤٠٠ تن گوگرد از دیگر تولیدات این فاز خواهد بود.
اجرای پروژه این فاز به کنسرسیومی متشکل از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، شرکت مدیریت طرح‌های صنعتی ایران، شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران، شرکت ملی حفاری ایران، شرکت مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران، شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران (مپنا)، شرکت پایندان و شرکت ماشین سازی اراک واگذار شده است که مسئولیت رهبری کنسرسیوم را سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) عهده دار است.
میدان گازی پارس جنوبی، بزرگ ترین منبع گازی جهان است که روی خط مرزی مشترک ایران و قطر قرار دارد؛ مساحت این میدان 9700 کیلومتر مربع است که سهم متعلق به ایران 3700 کیلومتر مربع وسعت دارد.
ذخیره گاز این بخش از میدان 14 تریلیون مترمکعب گاز به همراه 18 میلیارد بشکه میعانات گازی است که هشت درصد کل گاز دنیا و نزدیک به نیمی از ذخایر گاز کشور را شامل می شود.
تولید گاز از ١٠ فاز نخست پارس جنوبی در سال 13٩٢، نزدیک به 285 میلیون متر مکعب بود که این میزان با بهره برداری از ١١ بخش جدید پارس جنوبی به 540 میلیون مترمکعب در روز افزایش یافته است.


 

امتیاز به خبر :