برگزاری کارگاه آموزشی تخصصی حصیربافی در قشم

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم از برگزاری کارگاه آموزشی تخصصی حصیربافی در قشم با حضور 50 تن از هنرمندان حصیرباف کشور خبر داد.

به گزارش فرینا، سید محمد امین جعفری حسینی گفت: این دوره آموزشی تخصصی با حضور هنرمندان حصیر باف 9 استان کشور به مدت 4 روز (جمعه تا دوشنبه 17 تا 20 آذر ماه) با هدف ارتقای سطح کیفی هنر حصیربافی و حرکت شتابان و بدون توقف هنر صنایع دستی در این جزیره برگزار می شود.

حسینی با اعلام اینکه این دوره توسط استاد يانگ جینبانگ از كشور چين و با حمايت شورای جهانی صنايع دستی در حال برگزاری است، افزود: آموزش تکنیک های نوین حصیر بافی به کارآموزان و علاقمندان این هنر از مهمترین اهداف برگزاری این دوره چهار روزه است.

وی گفت: صغری تیزپَر از شهر قشم و صالح سفاری از روستای هفت رنگ جزیره قشم هم به عنوان دو هنرمند حصیر باف این منطقه در این دوره تخصصی حضور دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به اینکه این دوره آموزشی پیشتر در گیلان و بوشهر هم برگزار شده بود، گفت: در سومین دوره کارگاه آموزشی تخصصی در قشم هنرمندان این رشته هنری از استان های خراسان رضوی، یزد، کرمان، خراسان جنوبی، هرمزگان، اصفهان، كرمانشاه، سيستان و بلوچستان و بوشهر حضور دارند.

جعفری حسینی افزود: در این کارگاه تجربیات و ارتقای سطح دانش تخصصی حصیربافان کشور و آشناسازی آنان نسبت به شیوه‌های نوین حصیربافی از مرحله فرآوری مواد تا طراحی و ساخت و همچنین رفع عیب‌های ناشی از مواد اولیه، رنگرزی، فرم‌دهی، تکنیک‌های بافت و... ارائه می شود.

وی گفت: سه تن از موفق ترین های این دوره از جوایز نقدی مناسب شورای صنایع دستی کشور برخوردار می شوند و دو نفر از برترین ها نیز با هزینه این شورا با سفر به کشور چین از دوره های  تخصصی حصیر بافی این کشور که در زمره بهترن های جهان هستند استفاده می کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم اظهارامیدواری کرد که در پایان این دوره چهار روزه درصورت فراهم شدن شرایط و ماندگاری هنرمندان این هنر یک کلاس ویژه یک روزه برای حدود 20 نفر از میان 60 حصیرباف جزیره قشم هم برگزار شود.

جزیره قشم با یکهزار و 500 کیلومتر مربع وسعت در جنوب ایران واقع شده و شمار زیادی از بانوان این جزیره با نوانایی در خلق هنر صنایع دستی از جمله حصیر بافی به اقتصاد خانواده کمک می کنند.


 

برچسب ها : منطقه آزاد قشم
امتیاز به خبر :