پذیرش ۳۱ چکیده مقاله برای همایش ملی بازتاب و پیامدهای مُعاهدات گلستان و ترکمانچای در ارس

همایش ملی بازتاب و پیامدهای مُعاهدات گلستان و ترکمانچای در منطقه آزاد ارس برگزار می شود.

به گزارش فرینا، دبیر علمی همایش ملی بازتاب و پیامدهای مُعاهدات گلستان و ترکمانچای با اعلام این موضوع از پذیرش ۳۱ چکیده مقاله از مجموع ۵۴ چکیده ارسالی خبر داد.
مجتبی سلطانی احمدی افزود: این تعداد مقاله پس از بررسی درکمیته علمی برای چاپ در مجموعه چکیده مقالات مورد تصویب و تأیید قرار گرفت. 
سلطانی احمدی در مورد اهداف برگزاری همایش، گفت: در این همایش علاوه بر ارائه سخنرانی‌های علمی کارگاه آموزشی با عنوان «سندپژوهی و مراکز اسنادی در مطالعات تاریخ و فرهنگ جلفا» با حضور مدیران ارشد مراکز اسنادی  کشور و محققان سندپژوه برگزار می شود. 
وی افزود: به باور اغلب محققان تاریخ معاصر ایران،  دو رشته جنگ روسیه تزاری و ایران و پس از آن انعقاد مُعاهداتِ تحمیلی گلستان و ترکمانچای فصلِ مهمّی در تاریخ معاصر ایران محسوب می‎شود. 
دبیر علمی همایش ملی بازتاب و پیامدهای مُعاهدات گلستان و ترکمانچای ادامه داد: متأسفانه علی‎رغم این اهمیت، تلاش شایسته و بایسته‌ای برای تبیین ابعاد و زوایای مختلف این واقعه و تبعات کوتاه و بلند مدت آن در مراکز دانشگاهی صورت نگرفته است. تأسف بارتر آنکه گروه‎های تاریخ و مراکز پژوهشی متولی تاریخ و فرهنگ آذربایجان در این عرصه تلاشِ درخوری نکردند و در خلاء وجود تحقیقات علمی و مستند فرصت مناسبی برای تحریف این فصل از تاریخ ایران و نقش و جایگاه آذربایجان توسط برخی بدخواهان ایران عزیز فراهم  شده است. 
سلطانی افزود: بخش ویژه ای با عنوان نقش منطقه ارس در تاریخ معاصر ایران نیز در کنار بخش اصلی همایش برگزار می شود و مقالاتی نیز برای ارائه در این بخش انتخاب شده است. 
وی ابراز امیدواری کرد که برگزاری این همایشِ علمی و پژوهشی در روشن ساختن برخی از وجوه بازتاب و پیامدهای مُعاهدات گلستان و ترکمانچای قدمی رو به جلو بردارد. 
گفتنی است، همایش ملی بازتاب و پیامدهای مُعاهدات گلستان و ترکمانچای با حضور پژوهشگران و اساتید دانشگاه، روزهای  22 و 23 آذر ماه سال جاری در سالن حکیم نباتی سازمان منطقه آزاد ارس برگزار می‎شود. همایش به همت موسسه تاریخ و فرهنگ دیار کهن با مشارکت معاونت فرهنگی، اجتماعی  و گردشگری منطقه آزاد ارس برگزار می شود.


 

برچسب ها : منطقه آزاد ارس
امتیاز به خبر :