فعال سازی بخش خصوصی، راهکار برون رفت از رکود اقتصاد ایران

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: فعال سازی بخش خصوصی راهکار برون رفت از رکود اقتصاد کشور است.

به گزارش فرینا، اکبر نوبخت افزود: سرمایه گذاری های کلان بخش خصوصی در این منطقه انجا شده که از جمله سرمایه گذاری شرکت صنایع پتروشیمی پردیس آذربایجان با اشتغالزایی یک هزار نفر و حجم سرمایه گذاری 1.5 میلیارد دلار که 35% تامین سرمایه آن توسط کشورهای اروپایی انجام می شود.

نوبخت انتقال خط تولید پوشاک برسام از ترکیه به ماکو در سال 95 را دیگر سرمایه گذاری بخش خصوصی برشمرد و گفت: این شرکت نیز با سرمایه گذاری 40 میلیارد ریالی و اشتغال زایی بیش از 170 نفر که 85 درصد آن را بانوان بومی منطقه تشکیل می دهن، با حمایت سازمان در کمتر از 3 ماه و در سال 95 به بهره برداری رسید.

وی افزود: سرمایه گذاری شرکت کابی آلیاژ (تولید کننده مواد فروآلیاژ) با حجم سرمایه گذاری 75 میلیون دلار که 100% سرمایه آن متعلق به اتباع کشور هند است و فاز اول آن با ایجاد اشتغال برای 92 نفر و در سال جاری به بهره برداری رسید.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو آغاز عملیات اجرایی کارخانه تولید کربنات کلسیم(آریا ورنا) در سال 95 را از دیگر سرمایه گذاری های بخش خصوصی دانست و گفت: حجم این سرمایه گذاری نیز 114 میلیارد ریال که 2 میلیون دلار  بصورت سرمایه گذاری مستقیم خارجی با سرمایه گذاری اتباع کشور کانادا با اشتغال بیش از 84 نفر که در سال 97 به بهره برداری می رسد.

نوبخت ادامه داد: عملیات اجرایی کارخانه بزرگ تولید ترانسفورماتور در سال 95 با حجم سرمایه گذاری 844 میلیارد ریال که 13میلیون دلار بصورت ارزی(ماشین آلات خارجی) با اشتغال بیش از 400 نفر آغاز شده که فاز اول آن در سال 97 به بهره برداری می رسد.

وی حجم سرمایه گذاری در این منطقه را در مقایسه با دیگر مناطق کم نظیر توصیف کرد و گفت: عملیات اجرایی کارخانه تولید کاغذ از سنگ در سال 95 با حجم سرمایه گذاری 197 میلیارد ریال با اشتغال زایی بیش از 55 نفر با استفاده از تکنولوژی روز دنیا؛ آغاز شده و همچنین احداث نیروگاه سیکل ترکیبی  1600 مگاواتی برق با مشارکت چینی ها در حال اجرا بوده و در نیمه دوم سال جاری به بهره برداری می رسد.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو، سرمایه گذاری شرکت مس قره تپه با سرمایه گذاری 14000 میلیون ریال در زمینه اکتشاف مس، شرکت بابک مس ایرانیان (هلدینگ میدکو) با سرمایه گذاری 13600 میلیون ریال در زمینه اکتشاف مس، شرکت اردوند با سرمایه گذاری 17500 میلیون ریال در زمینه اکتشاف ماده معدنی سیلیس را از دیگر سرمایه گذاری های بخش خصوصی در منطقه آزاد ماکو برشمرد.


برچسب ها : منطقه آزاد ماکو
امتیاز به خبر :