منطقه آزاد ماکو، فرصتی طلایی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی

به ادعای کارشناسان اقتصادی و سرمایه گذاران، منطقه آزاد ماکو بهترین مکان برای سرمایه گذاری و فرصتی بی نظیر و طلایی است که توسط دولت تدبیر و امید ایجاد شده تا جهشی در بهبود وضعیت اقتصادی آذربایجان غربی با سرمایه گذاری  بخش خصوصی باشد.
 

به گزارش فرینا، به نقل از ایرنا؛ قرارگرفتن گمرک بازرگان به عنوان بزرگترين مرز زميني کشور با قدمت 90 ساله؛ وجود 4 شهرک صنعتي در درون محدوده منطقه؛ وجود معادن فلزي  و غيرفلزي از جمله تيتان، باريت، فلدسپات، ميکا، سیلیس، سنگ نقره ، انواع سنگ هاي تزئيني و ساير کاني‌هاي با ارزش صادراتي؛ وجود اراضی حاصلخیز در سواحل رود ارس و سدهای مخزنی مختلف بعنوان منابع عظیم و سرمایه ارزشمند؛ وجود مناظر و چشم‌اندازهای جذاب و وجود آثار تاریخی باارزش از جمله کاخ موزه باغچه‌جوق، بام فرهاد، منشورهای بازالتی و... از جمله پتانسیل ها وظرفیت های منطقه آزاد ماکو برای سرمایه گذاری بخش خصوصی است.

 

** فعال سازی بخش خصوصی، راهکار برون رفت از رکود اقتصاد ایران است

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به اینکه فعال سازی بخش خصوصی راهکار برون رفت از رکود اقتصاد کشور است  گفت: سرمایه گذاری های کلان بخش خصوصی در این منطقه انجا شده که از جمله سرمایه گذاری شرکت صنایع پتروشیمی پردیس آذربایجان با اشتغالزایی یک هزار نفر و حجم سرمایه گذاری 1.5 میلیارد دلار که 35% تامین سرمایه آن توسط کشورهای اروپایی انجام می شود.

اکبر نوبخت انتقال خط تولید پوشاک برسام از ترکیه به ماکو در سال 95 را دیگر سرمایه گذاری بخش خصوصی برشمرد و تصریح کرد: این شرکت نیز با سرمایه گذاری 40 میلیارد ریالی و اشتغال زایی بیش از 170 نفر که 85 درصد آن را بانوان بومی منطقه تشکیل می دهن، با حمایت سازمان در کمتر از 3 ماه و در سال 95 به بهره برداری رسید.

وی افزود: سرمایه گذاری شرکت کابی آلیاژ (تولید کننده مواد فروآلیاژ) با حجم سرمایه گذاری 75 میلیون دلار که 100% سرمایه آن متعلق به اتباع کشور هند است و فاز اول آن با ایجاد اشتغال برای 92 نفر و در سال جاری به بهره برداری رسید.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو آغاز عملیات اجرایی کارخانه تولید کربنات کلسیم(آریا ورنا) در سال 95 را از دیگر سرمایه گذاری های بخش خصوصی دانست و گفت: حجم این سرمایه گذاری نیز 114 میلیارد ریال که 2 میلیون دلار  بصورت سرمایه گذاری مستقیم خارجی با سرمایه گذاری اتباع کشور کانادا با اشتغال بیش از 84 نفر که در سال 97 به بهره برداری می رسد.

نوبخت ادامه داد:عملیات اجرایی کارخانه بزرگ تولید ترانسفور ماتور در سال 95 با حجم سرمایه گذاری 844 میلیارد ریال که 13میلیون دلار بصورت ارزی(ماشین آلات خارجی) با اشتغال بیش از 400 نفر آغاز شده که فاز اول آن در سال 97 به بهره برداری می رسد.

وی حجم سرمایه گذاری در این منطقه را در مقایسه با دیگر مناطق کم نظیر توصیف کرد و گفت: عملیات اجرایی کارخانه تولید کاغذ از سنگ در سال 95 با حجم سرمایه گذاری 197 میلیارد ریال با اشتغال زایی بیش از 55 نفر با استفاده از تکنولوژی روز دنیا؛ آغاز شده و همچنین احداث نیروگاه سیکل ترکیبی  1600 مگاواتی برق با مشارکت چینی ها در حال اجرا بوده و در نیمه دوم سال جاری به بهره برداری می رسد.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو، سرمایه گذاری شرکت مس قره تپه با سرمایه گذاری 14000 میلیون ریال در زمینه اکتشاف مس، شرکت بابک مس ایرانیان (هلدینگ میدکو) با سرمایه گذاری 13600 میلیون ریال در زمینه اکتشاف مس، شرکت اردوند با سرمایه گذاری 17500 میلیون ریال در زمینه اکتشاف ماده معدنی سیلیس را از دیگر سرمایه گذاری های بخش خصوصی در منطقه آزاد ماکو برشمرد.

 

 بیش از 26 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در منطقه آزاد ماکو

نوبخت گفت: از سال 92 تا پايان شهریور سال 96،  288 فقره مجوز سرمایه گذاری صادر شده است و پیش بینی می‌شود این تعداد مجوز منجر به سرمايه‌گذاري ریالی به ميزان 26 هزار و 215 ميليارد ريال و سرمایه گذاری ارزی به میزان 74 ميليون دلار و سرمایه­گذاری خارجی به میزان یک هزار و 122 ميليون دلار و ايجاد اشتغال براي 7604 نفر گردد.

 سرمایه گذار در حوزه بازرگانی و مدیرعامل شرکت آناوطن نیز گفت: با توجه به مزایای سرمایه گذاری و توجیه پذیری منطقه آزاد ماکو برای سرمایه گذاری، اقدام به احداث ترمینال چند منظوره نوبت دهی و خدماتی برای رانندگان در مساحت 14 هکتار کردیم که شامل بخشهای سیستم مکانیزاسیون نوبت دهی، رستوران، مجموعه تعمیرگاهی، پارکینگ وسایط نقلیه سنگین و ... است.

ابراهیم مهدی زاده حجم سرمایه گذاری در این پروژه را 400 میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: پیش بینی می شود فاز اول این پروژه تا سال 97 به بهره برداری برسد

 

** 6 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه کشاورزی در منطقه آزاد ماکو

مدیر کشاورزی سازمان منطقه آزاد ماکو نیز گفت: با سرمایه گذاری چندین شرکت بزرگ در این منطقه پیش بینی می شود  6 هزار میلیارد ریال در بخش کشاورزی در منطقه آزاد ماکو سرمایه گذاری می شود.

جبار طالبی افزود: خوشبختانه  سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در این منطقه فعال هستند که از جمله شرکت محور طلایی که شهرک لجستیک را احداث می کند و شرکت توسعه و عمران اراضي کشاورزي (بانک زمين) که با سرمایه گذاری یک هزار میلیارد ریالی در خصوص طرح های کشاورزی سرمایه گذاری می کند.

وی تصریح کرد: شرکت دشت پیمان ماکو (یک و یک) نیز با حجم سرمایه‌گذاری 580 میلیارد ریالی سرمایه گذاری در این منطقه را آغاز کرده است.

جبار طالبی افزود: شرکت کرانه نیلگون افق با حجم سرمایه گذاری4  هزار میلیارد ریال به عنوان سرمایه گذار کلان در منطقه جهت احداث گاوداری صنعتی 10 هزار راسی اقدام کرده است.

جبار طالبی افزود: این پروژه در زمینی به مساحت 115 هکتار  با اشتغالزایی مستقیم  300 نفر سال 97  عملیات اجرایی پروژه اش را آغاز می کند.

سرمایه گذار حوزه زراعت و باغبانی در منطقه آزاد ماکو نیز با اشاره به وسعت، شرایط آب و هوایی مناسب این منطقه گفت: با توجه به مزایا، معافیت های مالیاتی، هم مرزی با اروپا و تسهیل تجارت در این منطقه اقدام به سرمایه گذاری 18 میلیارد ریالی در حوزه زراعت و باغبانی کرده ام .

حجت حسین زاده افزود: این پروژه در مساحت 65 هکتار و با اشتغالزایی 21 نفر کردیم که بزودی اجرایی می شود.

 

** بیش از یک هزار و 500 میلیارد ریال سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه گردشگری در منطقه آزاد ماکو

مدیر توسعه گردشگری سازمان منطقه آزاد ماکو نیز گفت: سرمایه گذاری های کلانی در بخش گردشگری در منطقه آزاد ماکو در حال انجام است که پیش بینی می شود منجر به سرمایه گذاری یک هزار و 600 میلیارد ریال شود.

مهدی عبداله زاده افزود: از جمله می توان احداث هتل بین المللی 5 ستاره جواهر  با حجم سرمایه گذاری  یک هزارو 151 میلیارد ریال با اشتغالزایی 120 نفر در زمینی به مساحت    171،000 مترمربع نام برد.

عبداله زاده ادامه داد:  احداث هتل 5 ستاره ماوی با حجم سرمایه گذاری  306 میلیارد ریال با اشتغال  80 نفر و مجتمع چند منظوره آذر مال با سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیارد تومان و اشتغالزایی ۴۵۰ نفر از دیگر سرمایه گذاران بخش خصوصی در منطقه آزاد ماکو هستند.

 

** ماکو بهترین موقعیت برای جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی

کارشناس اقتصاد و مدیریت صنعتی گفت: منطقه آزاد ماکو، کانونی پيشرفته و توانمند، جهت گسترش تعامل و پيوند دوسويه هدفمند، خردمندانه و بالنده با اقتصاد جهاني و نماد توسعه ترانزيت، بازرگاني و صادرات غيرنفتي و مدار صادرات مجدد اوراسيا است.

سمانه سادات خرمگاه افزود: به منظور توسعه اقتصادی و دستیابی به توسعه پایدار کشور با توجه به اسناد بالادستی و چشم انداز بیست ساله، باید به تقویت بخش خصوصی توجه داشت و ماکو بهترین موقعیت برای جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی است.

خرمگاه با اشاره به سهم بیش از ۵۰ درصدی صنایع کوچک و متوسط در اشتغال کشور و سهم ۹۶ درصدی آن در صنعت گفت: تحقق اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال مد نظر مقام معظم رهبری تنها با حمایت همه جانبه از صنایع کوچک و متوسط کشور مقدور است.

وی افزود: بخش عمده این صنایع در مناطق آزاد ساماندهی و مستقر شده اند که منطقه آزاد ماکو با چهار شهرک صنعتی و فعالیت بیش از 75 صنایع کوچک و متوسط موقعیتی مناسب برای سرمایه گذاری است.

منطقه آزاد ماکو با مساحت 5 هزار کیلومتر مربع با جمعیت 200 هزار نفر شامل شهرستان‌هاي ماکو، شوط، پلدشت و شهر مرزي بازرگان است و در منتهي اليه شمال غرب کشور با 140 کيلومتر مرز مشترک با کشور جمهوری آذربايجان و 130 کيلومتر مرز مشترک با کشور ترکيه واقع شده است.


 

برچسب ها : منطقه آزاد ماکو
امتیاز به خبر :