برگزاری نخستین همایش نقش پژوهش برای توسعه بنادر در بندرامام(ره)

نخستین همایش نقش پژوهش در توسعه بنادر با هدف ارتقاء جایگاه تحقیق و پژوهش در نظام برنامه ریزی و تصمیم گیری و نیز ارج نهادن به شأن و منزلت محققین و پژوهشگران همزمان با هفته پژوهش در بندر امام خمینی(ره) برگزار شد.

به گزارش فرینا، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان و مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی(ره) در این همایش، ضمن تقدیر از دست اندرکاران برگزاری این همایش و اهتمام این واحد به موضوع پژوهش در بنادر، اظهار امیدواری کرد مجموعه ی این اقدامات و تلاش ها منجر به چابک سازی بیشتر در بنادر خوزستان و جلب رضایت مشتریان بشود.

عادل دریس با اشاره به دغدغه های وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و مدیران ارشد این سازمان در خصوص موضوعاتی نظیر بنادر هوشمند، مقایسه وضعیت بنادر رقیب، بهره گیری از کریدورهای ترانزیتی موجود، امکان تعریف مسیرهای جدید ترانزیتی، اداره بنادر کشور به صورت بازرگانی و بررسی علل عدم توسعه یافتگی مناطق همجوار بنادر، آنها را از جمله عناوینی برشمرد که می باید بیش از گذشته مورد توجه پژوهشگران قرار بگیرد و خواستار یافتن راه حل انها از طریق پژوهش و تحقیقات شد.

دریس فاصله گرفتن دانشگاه ها از صنایع و نبود رابطه و پیوند بین صنعت و دانشگاه را از عمده معضلاتی برشمرد که موجب می شود آثار پژوهش ها در صنعت و خدمات به خوبی ملاحظه نشود.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی(ره) با اشاره به تغییرات تشکیلاتی در ساختار اداری سازمان بنادر و دریانوردی، درونی تر شدن مطالعات و تحقیقات در واحدها، ملاحظه تأثیرات مستقیم پژوهش و مطالعات بر خروجی خدمات و اقدامات را از اهم دستاوردهای اخیر این تغییرات برشمرده و افزود: انتظار می رود در پی این تغییرات و تلاش بیشتر برای هم راستا کردن مطالعات و تحقیقات با کیفیت خروجی خدمات، شاهد ایجاد چابک سازی بیشتر در بنادر باشیم.

در ادامه این همایش معاون طرح و توسعه اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با اشاره به اهمیت پژوهش و نقش و جایگاه آن در چرخه علمی، فناوری و رونق و بهبود وضعیت اقتصادی کشور، برگزاری این همایش را فرصتی عنوان کرد که پژوهشگران بتوانند به تعامل با مردم پرداخته و آخرین اقدامات و دستاوردهای خود را به آگاهی آنان برسانند.

علی عسکری با اشاره به حضور مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان، مدیرکل مرکز بررسی و مطالعات راهبردی، مدیرکل فاوای سازمان بنادر و دریانوردی و جمعی از اساتید دانشگاه های معتبر و پژوهشگران حوزه دریایی و بندری در این همایش افزود: برای اولین بار بزرگداشت مناسبت هفته پژوهش در قالب یک همایش علمی در سطح منطقه با همکاری دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی برگزار می گردد.

عسکری درباره نحوه برگزاری این همایش گفت: در سه ماه گذشته کمیته اجرایی همایش با تلاش بی وقفه کلیه امور مربوط به همایش را پیگیری و به سامان رساند.

وی افزود: پس از تشکیل کمیته اجرایی طی جلسات متعدد ابتدا تصمیم گرفته شد به منظور مستند سازی فعالیت های انجام شده در گام نخست دستورالعمل نحوه برگزاری همایش هفته پژوهش تدوین گردد. سپس نسبت به تشکیل دبیرخانه همایش اقدام شد که در ادامه کلیه امور مربوط به فرآیندهای اجرایی همایش از طریق این دبیرخانه پیگیری شد.

معاون طرح و توسعه اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان گفت: در این همایش موفق به اخذ 85 نسخه مقاله در محورهای مختلف شدیم که مجموعا 185 نفر از پژوهشگران فعال در حوزه دریایی و بندری در ارایه این مقالات با دبیرخانه همکاری نموده اند که در این بین 61 نفر از اساتید محترم دانشگاه های مرتبط مثل امیرکبیر (واحد ماهشهر)، دانشگاه چمران، علوم و فنون دریایی خرمشهر، آزاد واحد ماهشهر، خلیج فارس آبادان و خارک مشارکت نموده بودند که در نوع خود با توجه به بررسی های به عمل آمده قابل تامل و چشمگیر است.

عسکری افزود: 46 درصد مقالات اخذ شده توسط همکاران داخلی در بندر امام خمینی (ره) و 54درصد آن از پژوهشگران بیرون از مجموعه بندری ارایه شده است.

وی ادامه داد: این تعداد مقالات با موضوعات دریایی و بندری، مدیریت و علوم انسانی،HSE، اقتصادی و فنی و مهندسی به دبیرخانه این همایش ارسال شده است.

معاون طرح و توسعه اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با اشاره به انتخاب 1 مقاله برتر از هر دسته، بیان داشت: مجموعا 5 مقاله جهت سخنرانی و انتخاب 20 مقاله متناسب با سهم هر دسته از مقالات نسبت به کل مقالات اخذ شده جهت چاپ پوستر انتخاب شد.

 

معاون استاندار خوزستان نیز در این همایش پژوهش را زیربنای هر تصمیم و برنامه ریزی دانست و گفت: تصمیمات و برنامه ریزی های بدون پژوهش تهی خواهند بود.

عالمی نیسی با اشاره به لزوم رسوخ پژوهش به تمام لایه های جامعه و گنجاندن آن در مراحل اغازین نظام آموزشی، تربیت نسلی کنجکاو و پرسشگر را زمینه ساز بروز و ظهور بازیگران و عوامل مؤثر در جامعه دانست.

وی تبدیل پژوهش به فناوری و تجاری سازی آن را از دیگر مراحل لازم برای بسط فرهنگ پژوهش در جامعه برشمرده و ارتباط بین صنعت و دانشگاه را حلقه ی مفقوده در این بین عنوان کرد.

معاون استاندار خوزستان افزود: امروزه دارایی فکری بزرگترین دارایی و سرمایه در جهان برشمرده می شود و نقش پژوهش در کسب و ارتقای این سرمایه مؤثر بیش از هر دوره ای دیگر است.

در ادامه این همایش مدیرکل بررسی و مطالعات سازمان بنادر و دریانوردی به بررسی نقش توسعه در گسترش صنعت حمل و نقل دریایی پرداخت.

مرادی با اشاره به اعتماد دنیای امروز به صنعت حمل و نقل دریایی به لحاظ هزینه ی کم آن، شیوه ی مطمئن حمل و تثبیت نقش و جایگاه آن، گفت: رشد تجارت دریامحور، موجب توجه بیشتر به ریسک ها و چالش های پیش روی این صنعت شده و آینده پژوهی را به عنوان رویکردی برای تقویت آینده ی آن صنعت دانست.

در این همایش پنج عنوان مقاله برتر مرتبط با موضوعات حمل و نقل دریایی و افزایش کیفیت خدمات و بندری دریایی توسط پژوهشگران برتر ارائه شد.

تقدیر از پیشکسوتان مدیریت پژوهش و پیشنهادها، پژوهشگران برتر، مقالات برتر انتخابی در بخش پوستر، معاونت برتر نظام پیشنهادها، ادارات برتر نظام پیشنهادها، دبیران برتر نظام پیشنهادها و پیشنهاد دهندگان برتر اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان طی سال 96 از دیگر بخش های این همایش بود که اهدای لوح سپاس و هدایایی انجام شد.


امتیاز به خبر :