منطقه آزاد قشم درگاه جهت دهی اقتصاد کشور

رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء قم بر تقویت وحدت شیعه و اهل سنت با استفاده از الگوهای بازار اسلامی تاکید کرد.

به گزارش فرینا، حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در نخستین همایش الگوهای بازار اسلامی در تالار وحدت شهر قشم، گفت: الگو بازار اسلامی در مذاهب شیعه و اهل سنت یکی است و این حوزه بزرگترین ظرفیت برای اتحاد آنان محسوب می شود که مصداق عینی آن را می توان در جزیره قشم مشاهده کرد.
وی افزود: بیشتر احکام مذاهب شیعه و اهل سنت درباره مسائل اقتصادی مشابه است و از این رو می توان وحدت و اخوت مستحکمی را بین مسلمانان در این حوزه جستجو کرد.
رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء ادامه داد: بر اساس فقه اسلامی مسلمانان می توانند از پاکی و حلال بودن کالاها در بازارهای ملل اسلامی، به حکم آنکه بازار اسلامی است، اطمینان داشته باشند و این امر اختصاص به بازار شیعه و اهل سنت ندارد.
او با اعلام اینکه جزیره قشم به خاطر گستردگی فعالیت های صنعتی و تجاری چشم اقتصادی ایران است، افزود: از منطقه آزاد قشم می توان فعالیت های اقتصادی خاورمیانه را رصد کرد و براساس آن حوزه اقتصادی کشور را جهت دهی و هدایت کرد.
جوادی آملی گفت: از جزیره قشم انتظار می رود علاوه بر توسعه اقتصاد، فرهنگ مسائل اقتصادی را هم به کشور منتقل کند.
وی گفت: با احکام بازار محلی نمی توان بازار جهانی را کنترل و هدایت کرد و در سطح ارتباطات اقتصادی بین الملل باید قوانین منطبق با جهان تدوین شود.
رئیس بنیاد بین المللی اسراء یادآور شد : علم و تکنولوژی با پیشرفت خود، نظام بازار را در جهان دگرگون کرده و توسعه جهانی را به شکل دیگری رقم زده است.
او  افزود: در دنیای امروز که یک نام تجاری به ارزش بالا خرید و فروش می شود، مناسبات اقتصادی دست خوش تغییرات شده است و مضامین اقتصادی اسلام نیز تغییر یافته اند.
جوادی آملی ادامه داد: تولید کالا با کیفیت پایین و فروش آن به عنوان یک کالای درجه یک و با برند جهانی مصداق کم فروشی و غش در معامله است.
به گفته او، سرمایه باید در جامعه چرخش داشته باشد تا همه مردم از آن بهره مند باشند و این در حالی است که در تجارت آزاد امروز که تحت تاثیر نظام سرمایه داری است برخی از مردم تحت عنوان فقیر تقسیم بندی می شوند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آیات قرآن تصریح کرد: در اسلام مباحث اقتصادی با مباحث اعتقادی گره خورده است و از این رو می توان گفت اقتصاد ما عین دیانت ماست.
همایش الگوهای بازار اسلامی با حضور رئیس بنیاد بین المللی اسراء، آیت الله غلامعلی نعیم آبادی نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان، معاون سیاسی امنیتی استاندار هرمزگان، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد، امام جمعه شهرستان قشم، فرماندار، امام جمعه اهل سنت و دیگر مسئولان قشم برگزار شد.

امتیاز به خبر :