قطار منطقه آزاد ارس در ریل اقتصاد مقاومتی

کارگران بومی منطقه آزاد ارس در جلفا، با به حرکت درآوردن چرخ اقتصاد، قطار تولید ملی را در ریل اقتصاد مقاومتی هدایت می کنند، اقتصادی که به دست کارگر ایرانی مقاوم می شود.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس در شمال غرب ایران و استان آذربایجان شرقی واقع شده ‌است و طبق ارزیابی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد، پس از منطقه آزاد کیش، دومین منطقه آزاد توسعه یافته و در حال رشد کشور به شمار می رود.
'سرمایه‌ گذاری' و 'افزایش درآمد عمومی' طبق ماده یک قانون، از اهداف مناطق آزاد است، همچنین ایجاد اشتغال سالم و مولد و کنترل بازارهای جهانی و منطقه‌ ای از دیگر اهداف مناطق آزاد عنوان شده است.
همچنین بند 11 سیاست ‌های کلی اقتصاد مقاومتی بر 'توسعه حوزه عمل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور به منظور انتقال فناوری ‌های پیشرفته، گسترش و تسهیل تولید، صادرات کالا و خدمات و تأمین نیازهای ضروری و منابع مالی از خارج' تاکید کرده است.
منطقه آزاد ارس، تنها با یک واسطه همسایه اتحادیه اروپا است و چنانچه بتواند از این موقعیت ترانزیتی بهره برداری کند، می تواند به بازار اروپا برسد.
اما منطقه آزاد ارس، با تلاش کارگران بومی و فعالیت کارخانه ها، شرکت ها و واحدهای تولیدی و صنعتی، توانسته است الفبای اقتصاد مقاومتی را صرف کند.

منطقه آزاد ارس قطب تولید ملی
استاندار آذربایجان شرقی که چندی پیش جهت بازدید از تعدادی واحدهای تولیدی و صنعتی منطقه آزاد ارس به جلفا سفر کرده بود، از مسئولان خواست برای کاهش بیکاری در این منطقه تلاش خود را مضاعف کنند.
مجید خدابخش خاطرنشان کرد: ستاد تسهیل، اشتغال فراگیر و طرح توسعه روستایی مرزی و عشایری از جمله مدل های توسعه کشور و اشتغالزایی هستند که از سوی دولت به استان ها ابلاغ شده است.
وی با اشاره به نرخ 12 درصد بیکاری در این منطقه گفت: نرخ بیکاری در منطقه آزاد ارس باید زیر هفت درصد باشد که با اراده و تلاش مضاعف می توان به این رقم رسید.
استاندار آذربایجان شرقی افزود: منطقه آزاد ارس دارای ظرفیت بسیار بالایی است و مدیران باید با برنامه ریزی، مشکلات اساسی این منطقه را اولویت بندی و در جهت رفع آن تلاش کنند.
وی تاکید کرد: منطقه آزاد ارس نعمت بزرگی برای استان محسوب می شود که می تواند در ایجاد اشتغال نقش تعیین کننده ای ایفا کند.
خدابخش گفت: منطقه آزاد ارس می تواند به یک قطب در تولید تبدیل شود که طی سه یا چهار سال آینده به عنوان الگویی در کاهش نرخ بیکاری عمل کند.

اشتغال 1900 نفری در ارس
مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ارس نیز با بیان اینکه کارهای خوبی برای اجرای نرخ رشد بالا و اشتغال مناسب در ارس انجام شده است، گفت: 350 شغل در سه ماهه نخست امسال ایجاد شده و بر اساس پیش بینی برای یکهزار و 900 نفر در سال جاری شغل ایجاد می شود.
محسن خادم عرب باغی خاطرنشان کرد: ایجاد 400 واحد صنعتی در این منطقه نشان می دهد فعالیت ‌ها و سرمایه‌ گذاری ‌های خوبی در منطقه آزاد ارس صورت گرفته است.
وی با اشاره به سرمایه گذاری بیش از 56 هزار میلیارد ریالی در این منطقه در دولت تدبیر و امید، اظهارکرد: در زمان حاضر 117 واحد تولیدی در این منطقه فعال و 156 واحد نیز در دست راه اندازی است.
عرب باغی با مثبت ارزیابی کردن سرمایه‌ گذاری و انتقال تکنولوژی در این منطقه گفت: زمینه‌ های لازم برای حضور سرمایه گذاران خارجی در ارس فراهم شده و آنان نیز از این طرح ها استقبال می کنند.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس همچنین از افزایش اشتغال زایی در این منطقه خبر داد و افزود: اشتغال منطقه آزاد ارس از چهار هزار و 500 نفر به بیش از 12 هزار نفر در سال گذشته افزایش یافت که نشان دهنده فعالیت گسترده در این چند سال اخیر است.
وی خاطرنشان کرد: افزایش کارگاه ها، کارخانجات جدید و واحدهای تولیدی در آستانه افتتاح، نشان از فعالیت های گسترده اقتصادی دارد که در چند سال اخیر در ارس ایجاد شده است.

ارتقای کیفیت تولید داخلی با استفاده از فناوری خارجی
اما کارخانه ها، شرکت ها و واحدهای تولیدی و صنعتی فعال در منطقه آزاد ارس، با وجود شرایط سخت مالی، 'اقتصاد مقاومتی' را به منصه ظهور رساندند و بسیاری از آن ها با به کارگیری نیروهای بومی، محصولات خود را به کشورهای دیگر صادر می کنند.
یک شرکت تولید فر از جمله شرکت هایی است که از سال 1391 با محوریت تولید ایرانی کار خود را در این منطقه آغاز کرده و هم اکنون بیش از 100 نفر نیروی بومی در این کارخانه مشغول کار هستند.
مدیر تولید این شرکت با انتقاد از اینکه بسیاری از افراد از نبود کار در کشور انتقاد می کنند، تاکید کرد: کار در کشور ما فراوان است اما نیروی کارکن کم داریم، اگر سیاست های دولت همین گونه پیش رود، تا چند سال آینده کارفرمایان، به کارگران التماس می کنند تا بیایند و کار کنند.
فردین صادقی فر با اشاره به کیفیت بالای تولید این کارخانه در مقایسه با نوع خارجی اظهارکرد: ما پیش از این، دستگاه فر را از ترکیه وارد می کردیم اما امروز با تولید فرهای ایرانی، از نظر کیفیت و از نظر نوع و نحوه بسته بندی نیز از کشور ترکیه پیشی گرفته ایم.
صادقی فر از صادرات این محصول به کشورهای آفریقایی و عراق خبر داد و گفت: قیمت دستگاه تولیدی ما ارزان تر از محصول تولیدی کشور ترکیه است و نوع بسته بندی های این محصول نیز در مقایسه با محصول کشور ترکیه به مراتب بهتر است.
وی با اشاره به نقش کارگر ایرانی در رونق اقتصادی اظهارکرد: ما به نقش مثبت و تاثیرگذار نیروی کارگر بومی اعتقاد داریم و معتقدیم این انرژی مثبت از فرایند تولید داخلی به منازل ایرانیان منتقل می شود.

امتیاز فعالیت در مناطق آزاد
مدیرعامل شرکت تولید کننده لوازم بهداشتی و آرایشی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اعلام کرد: هم اکنون 123 کارگر در این کارخانه فعالیت می کنند که بیشتر نیروهای ما بومی هستند.
مسعود اقدم افزود: این شرکت با 25 برند جهانی 870 تنوع رایحه ای را تولید و به کشورهای آسیای میانه صادر می کند.
وی همچنین وجود معافیت های مالیاتی و امور اداری آسان را از امتیازات فعالیت در منطقه آزاد ارس برشمرد.

صادرات 90درصد محصولات به خارج
همچنین مدیر عامل یک شرکت فعال در زمینه فرآوری و بسته بندی خشکبار و صادرات محصولات به کشورهای دیگر به خبرنگار ایرنا گفت: تنها 10 درصد تولیدات ما در داخل کشور مصرف می شود و بقیه محصولات به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می شود.
حسن قدکساز با اشاره به اینکه این شرکت با سرمایه اولیه 350 میلیارد ریال راه اندازی شد، افزود: هم اکنون 60 نفر نیروی انسانی بومی در این کارخانه مشغول کار هستند.
قدکساز با بیان اینکه اولویت ما استفاده از محصول ملی و بومی است، تاکید کرد: مواد اولیه خشکبار بیشتر از شهرستان های استان و گاهی نیز از کشورهای افغانستان و ازبکستان تامین می شود که فرآوری و خشکبار کشمش، برگ زردآلو، بادام، پسته و گردو از جمله محصولات تولیدی این کارخانه است.

برند جهانی به نام تولید ایرانی
با رونق تولید ملی و گردش چرخ اقتصاد کشور، هم کارگر و هم تولید ایرانی در جایگاه بهتری قرار می گیرند، در فضای جهادی جهت حفظ و صیانت از تولید داخلی، این کارگر ایرانی است که با تمام کمبودها توانسته تولید داخلی را حفظ و ارتقا دهد.
فعالیت مناطق آزاد در کشور، بهترین فرصت برای جایگزین کردن تولید داخلی به جای محصولات وارداتی است که بهبود فضای اشتغال و کاهش بیکاری را به دنبال دارد.
با اتخاذ تدابیر صحیح رقابتی می توان به تدریج محصولات و تولید ملی را با تلاش کارگر ایرانی در فضای جهانی شناساند که در این صورت نام کارگر و تولید ایرانی به عنوان یک برند معتبر از جایگاه ویژه ‏ای در دنیا برخوردار می شود.

برچسب ها : منطقه آزاد ارس
امتیاز به خبر :