امضای موافقتنامه چابهار فصل جدیدی در مناسبات تجاری

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان گفت: موافقتنامه چابهار می‌تواند سهم بسزایی در یکسان‌سازی فرآیندها، تسهیل امور، حذف گلوگاه‌های تجارت آزاد بین المللی و منافع اقتصادی و بازرگانی برای ایران ـ هند ـ افغانستان امضاکننده داشته باشد.

به گزارش فرینا، بهروز آقایی با بیان این مطلب افزود: امروزه کاهش هزینه ها و زمان انتقال کالاهای عبوری از فاکتورهای رقابتی در حمل و نقل و از جذابیت های مسیرها و کریدورهای بین المللی است.
بر این اساس ابلاغ موافقتنامه چابهار می تواند سهم بسزایی در یکسان سازی فرآیندها، تسهیل امور و حذف گلوگاه های تجارت آزاد بین المللی را با مزایا و توجیهات اقتصادی و بازرگانی برای سه کشور تأمین کند که مطمئناً در صورت توفیق فصل جدیدی در مناسبات سه کشور و منافع مشترک منطقه ای ایجاد خواهد کرد.

تحقق اهداف استراتژیک نظام در توسعه سواحل مکران
وی تصریح کرد : نتایج حاصل از اجرای موافقتنامه شامل ایجاد مزیت های جذب ترافیک دریایی، کالا و مسافر، کاهش هزینه های حمل و نقل، انجام فعالیت های ترانزیتی به تبع آن ارزش افزوده، صادرات مجدد، رونق صنعت توریسم ( تجاری، درمانی و مذهبی ) و همکاری های محیط زیست دریایی است. از طرفی توجه به این فعالیت بین المللی موجب تسریع در تحقق اهداف استراتژیک نظام در توسعه سواحل مکران و شرق کشور خواهد شد.
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان تأکید کرد : بی شک سهم تجار ایرانی و استان های شرق و جنوب شرق از مزایای این توافقنامه بیش از هر کشور دیگری است. با توجه به نقش کلیدی چابهار در موافقتنامه مذکور؛ تسریع در تکمیل ضمایم فنی موافقتنامه و اجرایی سازی آن باید از اولویت های دولت و مسئولان باشد تا با چشم اندازهای بازار توسعه ای و منطقه ای از فرصت پیش رو به بهترین نحو استفاده شود.
وی گفت: جهت اجرایی‌سازی این موافقتنامه ضروری است تا تدابیر آموزشی، ظرفیت‌سازی و ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز دیده شود. همچنین تدوین پروتکل های مربوطه و دستورالعمل های تشویقی، تخفیفی و تسهیلی هم می تواند بسیار اثرگذار باشد.
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در ادامه پیشنهاد داد: دبیرخانه دایمی و اجرایی موافقتنامه دالان بین المللی ایران، هند و افغانستان با اعضاء ثابت و تام الاختیار جهت تدوین اهداف و فعال سازی آن با محوریت سازمان بنادر و دریانوردی ایجاد شود.راه اندازی سیستم های جامع بازرگانی و بیمه مشترک و طراحی اسناد یکسان حمل و نقل، بیمه ای و ارزی هم از دیگر نکاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

ایجاد سیستم های بانکی مشترک برای اجرا شدن موافقتنامه چابهار
وی با بیان اینکه مشخص کردن محوطه های ویژه اقتصادی در مرز ایران با کشورهای بازار هدف این دالان بین المللی در جهت تسهیل در ورود و خروج ناوگان های متردد یکی از مورادی است که باید به آن توجه شود ،ادامه داد: ایجاد سیستم های بانکی مشترک در خصوص انجام موضوعات ارزی و بررسی موضوعات حقوقی، کنسولی و تسهیل تردد تجار و بازرگانان سه کشور با هدف تسهیل سازی فرآیندها هم باید مدنظر قرار گیرد.
آقایی گفت : موافقتنامه کریدور بین المللی چابهار به عنوان اقتصادی ترین دالان، مقدمه ای برای همکاری کشورهای منطقه حوزه دریای عمان، اقیانوس هند، کشورهای شرق آفریقا، جنوب شرق آسیا و از همه مهمتر کشورهای CIS است.
موافقتنامه چابهار با عنوان تأسیس دالان حمل و نقل بین المللی بین دولت های ایران، هندوستان و افغانستان با رویکرد پشتیبانی و تحکیم همکاری های منطقه ای و همچنین تسهیل فرآیندهای حمل و نقل بین سه کشور است.
این موافقتنامه چندی پیش توسط رئیس جمهوری برای اجرا ابلاغ شد.این موافقتنامه با نگاه به قابلیت ها و پتانسیل های بندر چابهار و نیاز کشور افغانستان در دسترسی به آبهای آزاد و از طرف دیگر اقتصاد رو به رشد کشور هند و بازارهای هدف این کشور در افغانستان و آسیای میانه است.
همچنین متضمن توسعه حمل و نقل دریایی، ریلی و جاده ای بین سه کشور ایران،افغانستان و هند است که در نهایت موجب ارتقاء سهم تجارت آسان و بهره مندی مردم منطقه و کشورهای حوزه اقیانوس هند خواهد شد .

امتیاز به خبر :