رونق ترانزیت محموله های غلات از بندر امیرآباد

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد گفت: باید بتوانیم کشورهای متقاضی غلات را پیدا و روند ورود محموله‌های غلات به بندر امیرآباد را تسریع کنیم به همین دلیل مذاکرات متعددی با کشورهای تولید و مصرف‌کننده غلات در حال انجام است.

به گزارش فرینا، سیاوش رضوانی افزود: بندرامیرآباد به عنوان کریدور شمال– جنوب مطرح است که زمان و هزینه‌های ترانزیت را به حداقل می‌رساند.
رضوانی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های بندر امیرآباد اتصال به راه‌آهن سراسری است که از این طریق با جنوب کشور در ارتباط است، گفت: کالاهایی که از کشورهای حاشیه دریای خزر وارد بندر امیرآباد شده و از طریق خط سراسری راه‌آهن به بنادر جنوبی و از آنجا به کشورهای حاشیه خلیج فارس ترانزیت شوند.
وی سهم بندر امیرآباد را در ترانزیت کشور یک درصد اعلام کرد و افزود: اگرچه بعضی از کالاهای ترانزیتی شامل چوب، غلات، سوخت، روغن خوراکی وارد ایران می‌شود اما با سهم حمل و نقل چندوجهی بویژه خطوط ریلی در ترانزیت بسیار ناچیز است.
مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد با بیان اینکه بنادر اکتائو و آستاراخان علاقه‌مند به ترانزیت کالا از مسیر ایران هستند، گفت: یکی از مشکلات پیش‌روی ترانزیت کالا از بندر امیرآباد کمبود بار در بنادر حاشیه خزر است.
رضوانی یکی از راهکارهای رونق حمل و نقل دریایی در خزر را تقویت ارتباطات ریلی کشورهای آسیای میانه و چین دانست و افزود: در صورتیکه کالاهای چین از طریق خطوط ریلی به کشورهای حاشیه خزر بویژه قزاقستان حمل و از آنجا وارد بنادر شمالی ایران علاوه بر تنوع کالا در خزر، حجم تناژ بنادر شمالی هم افزایش می‌یابد، ضمن اینکه مسیر ترانزیت ایران برای کشورهای حاشیه خزر مقرون‌به‌صرفه است.
وی با اشاره به ترانزیت غلات گفت: کشورهای تولیدکننده و صادرکننده عمده غلات در اطراف ایران هستند و با توجه به موقعیت ویژه جغرافیایی و نزدیکی ایران به بازارهای تولید و مصرف غلات می‌تواند جایگاه ویژه‌ای در ترانزیت غلات کسب کند.
مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد ادامه داد: بندر امیرآباد از امکانات زیرساختی خوبی برای ترانزیت غلات برخوردار است، به همین دلیل باید بتوانیم کشورهای متقاضی غلات را پیدا و روند ورود محموله‌های غلات به بندر امیرآباد را تسریع کنیم به همین دلیل مذاکرات متعددی با کشورهای تولید و مصرف‌کننده غلات در حال انجام است.
رضوانی با اشاره به برگزاری بیست و پنجمین دوره همایش هماهنگی ارگان‎های دریایی گفت: باید مصوبات دوره‌های قبل بررسی و دلایل عدم تحقق بخش زیادی از مفاد این قطعنامه‌ها مشخص شود.
گفتنی است؛ بیست و پنجمین همایش ارگان‎های دریایی روزهای دهم و یازدهم بهمن ماه به میزبانی شرکت تایدواتر در چابهار برگزار می‎شود.




 

امتیاز به خبر :