وزیر راه، برای ارتقای فعالیت بازاریابی بندر چابهار به هند سفر می کند

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران برای ارتقای همکاری های دوجانبه در حوزه حمل و نقل و بررسی راه های ارتقا بازاریابی بندر چابهار روز چهارشنبه به هند سفر می کند.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، حمید مصدقی کارشناس اقتصادی سفارت ایران در دهلی نو درباره این سفر گفت: هدف از سفر آخوندی به هند ، ارتقای فعالیت های بازاریابی برای فاز اول بندر شهید بهشتی است که با همکاری هند انجام شده و اخیرا با حضور حسن روحانی رییس جمهوری ایران و مقاماتی از کشورهای منطقه افتتاح شد.
وی گفت: وزیر، را در این سفر علاوه بر معاونین و قائم مقام وی، هیاتی نه نفره از فعالان بخش خصوصی همراهی خواهند کرد.
وی با تاکید بر اینکه وزیر راه و شهرسازی در طول دیدار از هند دیدارهای دو جانبه ای با مقامات بلند پایه این کشور برگزار خواهد کرد، افزود: آخوندی همچنین در یک نشست خبری مشترک با نیتین گادکاری وزیر حمل و نقل، بزرگراهها و کشتیرانی هند درباره همکاری مشترک در حوزه حمل و نقل دریایی و ریلی با رسانه های هند گفت و گو خواهد کرد.
مصدقی در ادامه با اشاره به اینکه موضوع محوری این سفر گفت و گو درباره شیوه های گسترش فعالیت های بازاریابی برای بندر تازه تاسیس شهید بهشتی چابهار است گفت: همکارهای ریلی بین دو کشور، از جمله نیاز ایران به خرید تجهیزات ریلی از هند نیز دراین سفر مورد مذاکره قرار خواهد گرفت.
کارشناس اقتصادی سفارت ایران در دهلی نو همچنین خاطر نشان ساخت که هدف اصلی دیدار وزیر راه و شهرسازی ایران ازهند تحکیم نقش ارتباطی چابهار در پشبرد بحث اتصال وارتباط بین دو کشوراست.
به گفته وی، پس از آنکه هند در آبان ماه سال جاری با استفاده از بندر چابهار اولین محموله گندم خود را به افغانستان ارسال کرد اکنون می کوشد در زمینه تجاری سازی بندر چابهار فعالیت های بیشتری انجام دهد.
مصدقی همچنین با اشاره به اینکه ایران و هند در سه کریدور ترانزیتی به نام های دالان شمال- جنوب، دالان عشق آباد و دالان چابهار عضو هستند گفت: در نشست تجاری که در جریان دیدار آخوندی از هند برگزار خواهند شد عمده مباحث حول محور روشهای ارتقای فعالیت های بندر چابهار انجام خواهد شد.
وی خاطر نشان کرد که آخوندی همچنین از فعالیت های بندری به نام موندرا واقع در خلیجی در ایالت گجرات که توسط بخش خصوصی اداره می شود بازدید خواهد کرد.
شرکتی که این بندر را اداره می کند در مناقصه مربوط به چابهار نیز شرکت کرده و در صورت تایید عملکرد آن ممکن است مدیریت این بندر ایرانی را نیز به عهده بگیرد.
هند افتتاح بندر پر اهمیت چابهار را تحولی مهم در گسترش روابط اقتصادی هند در منطقه می داند.
وزارت خارجه هند نیز در بیانیه ای ، افتتاح بندر چابهار را فرصت طلایی برای تجارت هند، ایران و افغانستان با کشورهای آسیای مرکزی و همچنین گسترش تجارت میان این سه کشور دانست.
بر اساس توافق امضا شده میان ایران و هند در ماه مه سال گذشته، هند با سرمایه گذاری 85 میلیون دلاری کنترل دو لنگر گاه در فاز اول بندر چابهار را به عهده دارد.
به گزارش ایرنا، چابهار به عنوان منطقه راهبردی و با موقعیت عالی جغرافیایی از ظرفیت های سرمایه گذاری، تجاری، اقتصادی، ترانزیتی، گردشگری و صنعتی بالایی برخوردار است.
این بندر پس از بهره برداری، قابلیت هرگونه عملیات بندری در حوزه های ترمینال کانتینری را برخوردار خواهد بود و علاوه بر ظرفیت سالانه تخلیه و بارگیری هشت ونیم میلیون تن با آماده شدن پسکرانه آن تا 15 میلیون تن ظرفیت ایجاد خواهد شد.
بندر چابهار با برخورداری از مزایا و ظرفیت های بالقوه در مسیر توسعه ترانزیتی قرار دارد و این بندر اقیانوسی به عنوان پل دسترسی به کشورهای آسیای میانه و مستقل مشترک المنافع مورد توجه ترانزیتی و ترانشیپی کشورهای منطقه قرار دارد.
جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی در سیستان و بلوچستان از اولویت های دولت است و به همین دلیل ترانزیت محموله 100 هزار تنی کالای کشور هند از طریق بندر چابهار به افغانستان در همین راستاست.
توافقنامه چابهار یکی از نمودهای عینی فصل جدید روابط ایران و هند بر محور توسعه است.
در حال حاضر هند از راه تجاری موجود در این بندر برای حمل و انتقال بیش از 1.1 میلیون تن گندم به افغانستان استفاده می کند. اولین محموله 15 هزار تنی گندم هند در یازده نوامبر امسال (نهم آبان ماه) از بندر کاندلا و از طریق بندر چابهار به زرنج در افغانستان ارسال شد.
این بندر می تواند زمینه دسترسی هند به افغانستان و آسیای میانه بدون نیاز به عبور از پاکستان را برای هند فراهم کند.

امتیاز به خبر :