انجام دو هزار و 500 متر مشبک کاری هشت حلقه چاه گازی در فاز 14 پارس جنوبی به روش TCP




مدیر خدمات ویژه شرکت ملی حفاری ایران از موفقیت متخصصان اداره کل نمودارگیری (LOGGING SERVICES ) این مدیریت در انجام دو هزار و 500 متر مشبک کاری هشت حلقه چاه در فاز 14 طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی به روش TCP در اندازه سه و سه هشتم اینچ خبر داد.

به گزارش فرینا، علی دقایقی در توضیح بیشتر در این باره گفت: این کار تخصصی طی 23 عملیات فشرده بدون زمان انتظار و با دقت و سرعت کم نظیر تا عمق حدود چهار هزار و 800 متر در مدت 40 روز محقق شد.
دقایقی افزود: آخرین مراحل تکمیل هر حلقه چاه قبل از به تولید رسیدن مشبک کاری (PERFORATION) است که بر اساس نتایج حاصل از نمودارگیری پتروفیزیکی مخزن صورت می پذیرد.
وی گفت: این عملیات بر روی چاه های حفر شده در موقعیت سکوی A فاز پیش گفته انجام و در جریان آن 34 هزار گلوله مشبک کاری با کاربست دستگاه لوله مغزی سیار مدیریت خدمات فنی حفاری شرکت بکارگیری گردید.
مدیر خدمات ویژه شرکت ملی حفاری ایران با بیان اینکه در خلال مشبک کاری این چاه ها 9 نمودار گاما ری (GR ) به شیوه MEMORY جهت تصحیح عمق نیز صورت گرفت، افزود: با مشبک کاری هشت حلقه چاه توسط متخصصان این شرکت در مقایسه با ارائه این خدمات از سوی شرکت های خارجی در مجموع از خروج 9 میلیون و 500 هزار یورو ارز از کشور جلوگیری به عمل آمد.
دقایقی با اشاره به اینکه مدیریت خدمات ویژه یکی از بخش های زیر مجموعه معاونت مدیرعامل در امور فنی مهندسی شرکت است، گفت: پیش از این مشبک کاری چاه های فازهای 17 و 18 پارس جنوبی نیز از سوی این شرکت ملی حفاری انجام شده بود.
یادآور می شود؛ عملیات توسعه فاز 14 پارس جنوبی با هدف تولید روزانه 56 میلیون و 600 هزار متر مکعب گاز ترش و 75 هزار بشکه میعانات گازی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در دست اجرا است.
تولید روزانه افزون بر یک میلیون تن گاز مایع و یک میلیون تن اتان مصرفی واحدهای پتروشیمی و روزانه 400 تن گوگرد از دیگر تولیدات این فاز خواهد بود.


 

امتیاز به خبر :