کاهش ترافیک کامیون ها در محل درب خروج واردات بندر شهید رجایی

در راستاي اجراي طرح روان سازی ترافیک کامیون ها در محل درب خروجی شرقی بندر شهید رجایی، نشستی مشترك با حضور مقامات ارشد سازمان بنادر و دريانوردي و گمرگات جمهوري اسلامي ايران به ميزباني منطقه ویژه اقتصادی بندر شهيد رجايي برگزار شد.

به گزارش فرینا، در این نشست حسن زاده، معاون امور بندري و اقتصادي سازمان بنادر و دريانوردي، پورسيف، معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران، اله مراد عفيفي، مدير كل بنادر و دريانوردي هرمزگان، آبایی، مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات، سرایی، مدیرکل لجستیک و حمل و نقل چندوجهی، صادقی نژاد، مدیرکل سرمایه گذاری و بهزادیان، معاون اداره کل امور بندری سازمان بنادر و تني چند از مسئولان گمرکات استان هرمزگان، شرکت های مشاور و نمايندگان بخش خصوصي حضور داشتند.

در این نشست، بر لزوم ارائه خدمات گمركي 24 ساعته گمرکی در بندر شهید رجایی براي مسيرهاي سطح يك و خدمات رسانی به مشتریان تا ساعت 24 برای کالاهای مسیر سطح سه، تاكيد شد.

از ديگر مصوبات این نشست مشترک، احراز هويت جهت تحويل كالا براساس اطلاعات قبض انبار و پروانه گمرکی توسط بندر بود که این تصمیم مهم به منظور پیشگیری از احتمال جعل اسناد گمرکی و قاچاق محموله های کانتینری صورت گرفت.

معاون امور بندري و اقتصادي سازمان بنادر و دريانوردي با بيان اينكه جلسات مشترك اینچنینی به شكل مستمر و همراه با بازدیدهای ميداني در محل ارائه خدمات به ذينفعان برگزار مي شود، گفت: تسهیل فرايندها و هماهنگي بیشتر بین دستگاههاي حاكميتي، نظارتي و خدمات رسان و اتخاذ تصميمات با بهره گيري از نظرات كارشناسان دستگاه هاي متولي از جمله اهداف مهم و رویکردهای اصلی برگزاری این نشست های مشترک است.

محمدعلی حسن زاده افزود: با توجه به حجم بالای جابجایی محموله هاي صادراتي و وارداتي در بندر شهيد رجايي به عنوان مهمترين بندر تجاري كشور و يكي از كانوني ترين بنادر منطقه، اقدامات نرم افزاري و ارایه خدمات الكترونيكي بدون وقفه و مطابق استانداردهاي روز دنيا برای خدمات رسانی به مشتریان و صاحبان کالا در دستور کار متولیان امر قرار دارد.

حسن زاده با اشاره به سهم 86 درصدی بندر شهید رجایی در تخلیه و بارگیری محموله های کانتینری و سهم 60 درصدی از کل عملیات جابجایی کالا در کشور گفت: هر اتفاقی  _  چه مثبت و چه منفی ـ در این بندر بیفتد، کل ساختار اقتصادی کشور را تحت الشعاع قرار می دهد.

وی با تاكيد بر اينكه طبق تدابیر اتخاذ شده، سرويس بيجك انبار توسط گمرك و بندر تا پایان سال جاری و ظرف مدت دو ماه اجرایی می شود، گفت: اجرای اين مهم در كاهش ترافيك کامیون های حمل کانتینر به ويژه در ايام پایانی سال كمك شاياني خواهد كرد كه بندر با حجم بالای ترخيص كالا و دوره اوج زماني خروج كالاهاي اساسي روبرو است.

معاون فنی و امور گمرکی گمرکات ایران نیز طی سخنانی از تعامل کم نظیر بین دو مجموعه سازمان بندر و گمرکات طی سه دهه اخیر و افزود: خوشبختانه طی سال جاری، بسیاری از حرف ها و تفاهمنامه ها از روی کاغذ به عمل تبدیل شده است.

مجتبی پورسیف گفت: با نگاه باز مدیران ارشد دو مجموعه، انعقاد و عملیاتی شدن دو تفاهم نامه مهم در سال جاری در دستور کار قرار گرفته است که بر همین اساس، بزرگترین طرح های تحول در نظام گمرکی ایران در بندر شهید رجایی به عنوان اصلی ترین گمرک کشور پیاده سازی می شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان نیز ضمن اشاره به تعاملات جدید بندر و گمرک در ستاد مرکزی در تهران و همچنین در بندر شهید رجایی، گفت: گمرک، بندر و سایر مجموعه های اثرگذار بر تجارت بین المللی همچون حلقه های یک زنجیره به هم پیوسته در چرخه تأمین و توزیع کالا هستند که برای ایجاد هم افزایی باید به ضوابط، مقضیات و توانایی همدیگر توجه داشته باشند.

اله مراد عفیفی پور نتیجه برگزاری نشست های مشترک دو مجموعه گمرک و بندر با منظور هم افزایی را اشتغالزایی بیشتر، توسعه تجارت بین المللی و کاهش بهای تمام شده کالا در کشور دانست و افزود: همه این اتفاقات امیدآفرین، زمینه ساز بهبود وضعیت معیشتی و برطرف نمودن بخشی از دغدغه های خانوارهای ایرانی خواهد شد.

عفیفی پور در پایان ابراز امیدواری کرد، توافقات صورت گرفته برای تسهیل و روان سازی ترافیک کامیون های متردد در محل درب خروجی شرقی بندر شهید رجایی هم در حوزه سخت افزاری و هم در حوزه نرم افزاری در مسیر درست و با رعایت زمانبندی اجرا شود.


 

امتیاز به خبر :