اشتغالزایی مستقیم 8 هزار نفری با راه اندازی فاز نخست پتروشیمی چابهار

مدیرعامل شهرک پتروشیمی توسعه نگین مکران در چابهار گفت: براساس پیش بینی ها ارزش تولیدات پتروشیمی چابهار سالانه سه میلیارد و 400 میلیون دلار پیش بینی شده است.

محمدرضا موثقی نیا افزود: مرحله نخست این مجتمع شامل هفت مجتمع پتروشیمی با ظرفیت تولید سالانه هشت میلیون و 500 هزار تن است که اولین واحد آن تا پایان سال 98 به تولید می رسد.

موثقی نیا گفت: توسعه صنایع پتروشیمی در منطقه آزاد چابهار در سال 1391 در هیات دولت مورد تصویب قرار گرفت و از طرفی مقام معظم رهبری نیز بر تسریع در توسعه و آبادانی سواحل مکران تاکید کردند.

وی افزود: این دو سند بالادستی موجب شد تا شرکت شستان در سال 1391 طی تفاهمی با وزارت نفت، مسئولیت توسعه صنایع پتروشیمی در منطقه مکران را به عهده بگیرد.

مدیرعامل شهرک پتروشیمی توسعه نگین مکران در چابهار گفت: هم اینک زیرساخت‌های شهرک پتروشمی شامل تاسیسات شهری، آب، برق، مخابرات و سیستم جمع آوری آب های سطحی در حال انجام است.

موثقی نیا افزود: شهرک پتروشمی مکران به مساحت هزار و 200 هکتار در محدوده منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار واقع شده است که شامل طرح‌ های اوره آمونیاک، متانول، متانول آمونیاک، انواع پلی اتیلن، آروماتیک، MEG، MTP و کریستال ملامین است.

وی ادامه داد: با تکمیل خط لوله گاز ایرانشهر به چابهار و راه اندازی مجتمع پتروشیمی مکران، چابهار به سومین قطب پتروشیمی ایران بعد از ماهشهر و عسلویه تبدیل می شود.

مدیرعامل شهرک پتروشیمی توسعه نگین مکران در چابهار گفت: بخش خصوصی برای نخستین بار در کشور مسئولیت احداث خط لوله گاز از ایرانشهر به چابهار را برعهده گرفته است و علاوه بر رسیدن گاز به صنایع مختلف چابهار، مردم جنوب سیستان و بلوچستان نیز از نعمت گاز طبیعی برخوردار خواهند شد.

موثقی نیا افزود: خط لوله گاز ایرانشهر- چابهار به طول 290 کیلومتر با اعتبار هزار و 100 میلیارد تومان از اسفند 1395 آغاز شده و براساس برنامه ریزی ها در بهار 1398 مشعل گاز در چابهار روشن می شود.

وی گفت: علاوه بر گازرسانی به مردم منطقه، خوراک و سوخت مجتمع های شهرک پتروشیمی مکران تامین و بعلاوه سوخت طرح‌ هایی چون فولاد مکران و دو نیروگاه برق که درحال حاضر با گاز مایع، مازوت و گازوئیل کار می کنند، تامین می شود.

مدیرعامل شهرک پتروشیمی توسعه نگین مکران در چابهار ظرفیت این خط لوله را 110 میلیون متر مکعب گاز در روز بیان کرد و افزود: ازاین میزان 57 میلیون مترمکعب به مصرف مجتمع ‌های مستقر در شهرک پتروشیمی مکران خواهد رسید و 10 میلیون متر مکعب دراختیار 2 نیروگاه برق چابهار و کنارک و سایر طرح‌های صنعتی و معدنی قرار خواهد گرفت و روزانه 13 میلیون متر مکعب نیز برای مصارف خانگی اختصاص خواهد یافت.


امتیاز به خبر :