نشست مدیرعامل منطقه آزاد قشم با نماینده مدیرکل سازمان جهانی گردشگری در مادرید

فرصت های سرمایه گذاری منطقه آزاد قشم در دیدار حمید رضا مومنی مدیرعامل این سازمان با شو جینگ (Xu jing) نماینده تام الاختیار دبیرکل سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) و رئیس منطقه ای آسیا و اقیانوسیه مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم که در راس هیاتی به اسپانیا سفر کرده است، روز جمعه در دیدار با مدیران ارشد سازمان جهانی گردشگری ضمن معرفی هفت منطقه آزاد کشورمان و نقش این مناطق در اقتصاد ایران، با بیان تاریخچه ای از قشم، مزیت های سرمایه گذاری در این جزیره را به ویژه در بخش های صنعت و معدن، شیلات، کشاورزی و حوزه گردگری تشریح کرد.
او از قشم با یک هزار و 500 کیلومتر مربع وسعت به عنوان بزرگترین جزیره غیر مستقل جهان نام برد که از 22 کشور جهان بزرگتر است و جمعیت حدود 150 هزار نفری آن در سه شهر و 67 روستا زندگی می کنند.
مومنی از امکانات فرودگاهی، اسکله های مسافری و باری، گمرک، نفت و گاز ، سواحل بکر برای استفاده در حوزه گردشگری دریایی و هوایی، موقعیت ارزشمند شیلاتی با فعالیت چند مزرعه پرورش میگو و تولید ماهی درقفس به عنوان بخشی از مزیت های منطقه آزاد قشم نام برد.
عدم نیاز ویزا برای گردشگران خارجی، معافیت 20 ساله برای فعالان اقتصادی، دسترسی آسان به آب های بین المللی، داشتن اسکله ای منحصر بفرد برای پهلو گیری شناورهای اقیانوس پیما بدون نیاز به لایروبی و سایت سوخت رسانی به شناورهای عبوری از خلیج فارس هم از دیگر مزیت هایی بود که وی به اطلاع نماینده تام الاختیار دبیر کلUNWTO  رساند.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در این دیدار از راه اندازی ایرلاین اختصاصی قشم (Fly Qeshm) به عنوان سیاستی برای تبدیل مسافر به گردشگر در این جزیره نام برد و افزود: با برداشتن چالش های پیش روی حوزه گردشگری قشم همچون هزینه های بالای سفر که بخش عمده ای از آن به حوزه حمل و نقل مربوط می شود، در تلاش هستیم تا شمار گردشگران خارجی قشم افزایش یابد.

سازمان منطقه آزاد قشم از نخستین روزهای امضای برجام توسط کشورهای موسوم به 1 + 5 اقدامات گسترده ای را برای جذب سرمایه گذار در این جزیره آغاز کرد که حضور هیات های اقتصادی دولتی و بخش خصوصی از ایتالیا، آلمان، فرانسه، ژاپن، چین به ویژه سفر استاندار گوانگ جونگ چین به این منطقه از جمله آنهاست.
سرمایه گذاری فرانسوی ها با مشارکت بومیان جزیره قشم در بخش شیلات، ساخت نیروگاه 10 مگاواتی خورشیدی توسط سرمایه گذاران ایتالیا و آلمان، حضور تیم آژانس همکاری های بین المللی ژاپن (جایکا) در طرح های گردشگری، برنامه چینی ها برای مشارکت در چند طرح عظیم صنعتی بخشی از دستاوردهای امضای برجام در قشم است.
مومنی در این دیدار، از ژئوپارک جهانی قشم به عنوان تنها ژئوپارک خاورمیانه و یکی از مزیت های مهم جذب گردشگر در این جزیره نام برد و با اعلام اینکه قشم پایلوت گردشگری حلال ایران می باشد، افزود: علاقمندیم یکی از اجلاس های سازمان گردشگری جهانی در بخش حلال در منطقه آزاد قشم برگزار شود.
شو جینگ با استقبال از این موقعیت جزیره قشم، اظهار امیدواری کرد با بررسی جوانب کار و فراهم شدن امکانات مورد نیاز، اجلاس گردشگری حلال سال آینده در منطقه آزاد قشم برگزار شود.

عضویت قشم در سازمان گردشگری جهانی

عضویت منطقه آزاد قشم در سازمان گردشگری جهانی UNWTO از موضوعات دیگر دیدار مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با نماینده تام الاختیار دبیرکل سازمان جهانی گردشگری  (UNWTO) و رئیس منطقه ای آسیا و اقیانوسیه بود که شو جینگ قول داد برای بررسی و ورود قشم به این مجموعه جهانی اقدامات لازم را با سرعت در دستور کار قرار می دهد.

نماینده تام الاختیار دبیرکل سازمان جهانی گردشگری  (UNWTO)و رئیس منطقه ای آسیا و اقیانوسیه از این دیدار به عنوان یک دیدار تاریخی و نقطه عطفی برای ایجاد تحول در صنعت گردشگری جزیره قشم نام برد.

بنا به این گزارش، تا کنون هیچ یک از مدیران عامل مناطق آزاد  موفق به نشست با مسئولان عالی رتبه UNWTO نشده بودند و دیدار حمید رضا مومنی با شوجینگ در تاریخ فعالیت های این سازمان گردشگری جهانی بی سابقه می باشد و تا پیش از این معمولا معاونان رئیس جمهور و رئیسان سازمان های میراث فرهنگی و گردشگری کشورها در اینگونه نشست ها حضور داشتند.

حمید رضا مومنی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم روز پنجشنبه گذشته 28 دی ماه با مدیران ارشد شرکت ایر نوستروم این کشور در شهر والنسیا مذاکرات مهمی را برای حضور مهندسان این شرکت در زمینه تعمیر و نگهداری 10 فروند هواپیمای سی.آر.جی 900 که سازمان منطقه آزاد قشم از کشور کانادا برای راه اندازی ایرلاین اختصاصی خریداری کرده، انجام دادند.
گروه اعزامی سازمان منطقه آزاد قشم در ادامه حضور خود در اسپانیا امروز جمعه 29 دی ماه با شوجینگ نماینده تام الاختیار دبیر کل سازمان گردشگری جهانی و چهار تن از مسئولان طراز اول این سازمان و دو کارشناس این مجموعه جهانی هم مذاکرات مهمی در زمینه عضویت قشم در این سازمان و معرفی مزیت های قشم برای جذب سرمایه گذاری را برگزار کردند.

امتیاز به خبر :