واگذاری پروژه توسعه فرودگاه چابهار به سرمایه‌گذار خارجی

وزیر راه و شهرسازی در سفر اخیر خود به هند پیشنهاد توسعه فرودگاه استراتژیک چابهار را به ارمغان برد. این پروژه که بخشی از برنامه جامع توسعه زیرساخت حمل نقلی این بندر مهم است قرار است مورد ارزیابی مقامات هندی قرار گیرد.

به گزارش فرینا، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی کشورمان که اخیرا با هیئتی متشکل از معاونین حوزه بنادر و دریانوردی به این کشور سفر کرد، ضمن شرکت در سمینار مشترک تجاری جمهوری اسلامی ایران و هند و امضای توافق نامه‌هایی در حوزه بنادر و ریل در ایران پیشنهاد توسعه فرودگاه چابهار را نیز به مقامات هندی داد.
بر اساس گزارش روزنامه هندو، گادکاری وزیر حمل نقل هند اظهار داشت: پروژه چابهار می‌تواند از طریق گسترش تجارت و ارتباطات دروازه جدیدی برای توسعه همکاری‌های هند، ایران و افغانستان بگشاید.
همچنین چندی قبل توافقی برای توسعه بندر استراتژیک چابهار در ماه می 2016 توسط هند و ایران به امضا رسید که طی آن هند به افغانستان و اروپا بدون نیاز به گذر از پاکستان دسترسی می‌یابد. همچنین تحت تاثیر امضای قرارداد 46 میلیارد دلاری چین و پاکستان برای گسترش همکاری در زمینه‌های مختلف، هند قصد دارد همکاری خود را با کشورهای خلیج فارس و ایران توسعه دهد. این قرارداد که در سال 2003 میلادی به امضا رسید تا پیش از این به علت تحریم کشورهای غربی با پیشرفت ناچیزی روبرو شده بود.
گفته می‌شود این کشور قصد دارد با توسعه بندر چابهار صادرات خود به کشورهای مشترک منافع را افزایش دهد زیرا با توسعه این بندر هزینه‌ی حمل نقل لجستیکی به یک سوم کاهش می‌یابد.
شایان ذکر است چابهار یک فرودگاه عملیاتی دارد و ایران تمایل دارد هند برای مدرن‌سازی این فرودگاه پیش قدم شود. همچنین پیشنهاد شده است زمینی به مساحت 2800 هکتار در نزدیکی شهر چابهار جانمایی شود و ارزیابی‌هایی برای احداث یک شهر فرودگاهی جدید صورت پذیرد تا فرودگاه لجستیکی چابهار با بندر این شهر نزدیک‌تر باشد. فرودگاه چابهار به دلیل محدودیت‌های نظامی برای توسعه دچار مشکلاتی خواهد بود و از این رو پیشنهاد احداث یک شهر فرودگاهی جدید نیز مطرح گردیده است.

امتیاز به خبر :