سرمایه گذاری 300 میلیون یورویی تولید آب و برق در قشم

مدیرعامل شرکت تولید انرژی گستر قشم گفت: براساس اعلام پیمانکار اجرایی این نیروگاه (شرکت مپنا EPC) واحد اول نیروگاه سیکل ترکیبی قشم اسفند ماه سال 97 راه اندازی می شود.

به گزارش فرینا، محمد رضا پناهی در بازدید خبرنگاران از این پروژه عظیم تولید همزمان آب و برق، گفت: این نیروگاه با 300 میلیون یورو سرمایه گذاری مشترک شرکت برق و انرژی غدیر با 60 درصد و گروه مپنا با 40 درصد در حال احداث است.
پناهی با اعلام اینکه با راه اندازی واحد اول این نیروگاه 170 مگاوارت برق پایدار از اسفند ماه سال آینده روی خط 230 کیلو ولت برق قشم وارد مدار می شود، افزود: با راه اندازی خط دوم این نیروگاه در اردیبهشت 98، جزیره قشم مازاد برق تولیدی خود را به سرزمین اصلی صادر می کند.
وی گفت: از مجموع 300 میلیون یورو سرمایه گذاری برای احداث این پروژه در قشم، حدود 203 میلیون یورو آن معادل 220 میلیون دلار از طریق تسهیلات صندوق توسعه ملی تامین شده است.
مدیرعامل شرکت تولید انرژی گستر قشم افزود: مجتمع نیروگاه سیکل ترکیبی و تولید آب شیرین قشم برای نخستین بار با ظرفیت 500 مگاوات برق و 100 هزارمتر مکعب آب شیرین در روز احداث و به بهره برداری می رسد.
پناهی گفت: فاز اول اجرایی این پروژه از اول دی ماه سال 95 در قشم آغاز شد و براساس برنامه ریزی های تدوین شده قرار است ظرف مدت 36 ماه ظرفیت تولید برق این نیروگاه به 500 مگاوات به صورت سیکل ترکیبی و همزمان تولید آب به میزان 8000 متر مکعب به روش تقطیری MED برسد که تولید همزمان آب و برق این پروژه در مقایسه با طرح های متداول نیروگاهی، منحصر به فرد است.
وی ادامه داد: در فاز اول این پروژه، ظرفیت برق نیروگاه 500 مگاوات است که با بکارگیری دو واحد گاز از نوع MAP2A  و یک واحد بخار 160 مگاواتی سیکل برق این نیروگاه تکمیل می شود.
مدیرعامل شرکت تولید انرژی گستر قشم افزود: همزمان با استفاده بهینه از دود خروجی این نیروگاه می توان تولید آب به روش تقطیری با استفاده از واحد MED این مجموعه نیروگاهی را از چهار هزار متر مکعب به هشت هزار متر مکعب در روز افزایش داد.


 گاز، نیار اصلی راه اندازی نیروگاه سیکل ترکیبی قشم
پناهی افزود: گاز اصلی ترین نیاز برای راه اندازی این نیروگاه از نخستین واحد تا مرحله کامل است و خوشبختانه مذاکرات خوبی از سوی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با مدیرعامل گاز استان هرمزگان با هدف انتقال به موقع گاز صورت گرفته است.
وی همچنین از تملک به موقع زمین از سوی سازمان منطقه آزاد قشم به این پروژه و بازدیدهای مستمری که توسط حمیدرضا مومنی رئیس هایت مدیره و مدیرعامل این سازمان با هدف دلگرمی کارکنان این طرح نیروگاهی انجام می شود، تشکر کرد.  
به گفته مدیرعامل شرکت تولید انرژی گستر قشم، همچنین به توانمندی مهندسان داخلی کشورمان در زمینه ساخت تجهیزات مورد نیاز این نیروگاه اشاره کرد و افزود: 100 درصد تجهیزات این مجتمع عظیم نیروگاهی ساخت کارخانجات گروه مپنا است که با بهره گیری از توان مهندسان و کارگران ایرانی در اختیار ما قرار گرفته است.
پناهی همچنین از فعالیت روزانه 200 نیروی کار در این پروژه نیروگاهی خبر داد و گفت: در زمان پیک کاری این تعداد تا 500 نفر در روز هم افزایش می یابد و در نهایت با راه اندازی و بهره برداری کامل این نیروگاه بین 100 تا 120 نیرو به صورت پایدار در این مجتمع مشغول به فعالیت خواهند شد.
بنا به این گزارش، با راه اندازی نیروگاه سیکل ترکیبی قشم و تولید همزمان آب و برق در این مجتمع، یکی از مهمترین زیرساخت های مورد نیاز سرمایه گذاری در قشم با هدف جذب بیشتر فعالان اقتصادی و صنعتی مهیا می شود.
جزیره قشم با یکهزار و 500 کیلومتر مربع وسعت در جنوب ایران واقع شده است که بیش از 180 واحد تولیدی و صنعتی  در چهار شهرک شهرک صنعتی این جزیره مشغول به فعالیت هستند.


 

امتیاز به خبر :