آمادگی منطقه ویژه سمنان برای واگذاری زمین به سرمایه گذاران

مدیر منطقه ویژه اقتصادی سمنان با بیان اینکه آمادگی لازم برای واگذاری زمین به سرمایه‌گذاران در این منطقه وجود دارد گفت: این منطقه قابلیت استقرار یک هزار و یک‌صد واحد صنعتی را دارد.

به گزارش فرینا، علیرضا احسانی افزود: شرکت شهرک های صنعتی استان سمنان با توجه به شرایط پسابرجام و فراهم شدن امکانات زیرساختی برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی، به آغاز عملیات طراحی جامع منطقه ویژه اقتصادی اقدام کرد.
احسانی گفت: پس از تکمیل طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی سمنان، این طرح به شورای عالی مناطق آزاد ارسال و در کارگروه پژوهشی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، کلیات طرح مصوب و پس از اعمال اصلاحات مورد نظر اعضاء، به منظور تایید نهایی به دبیرخانه شورای عالی ارسال شد.
وی افزود: درجلسه ای با حضور نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزی، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت کشور، وزارت مسکن و شهرسازی، سازمان میراث فرهنگی، سازمان برنامه و بودجه و سایر اعضا، شورا کلیات طرح منطقه ویژه اقتصادی را تصویب کرد.
مدیر منطقه ویژه اقتصادی سمنان با اشاره به اینکه این منطقه در زمینی به مساحت هزار هکتار در شرق شهر سمنان و در مجاورت شهرک صنعتی سمنان واقع شده است گفت: در فاز نخست عمده زیرساخت‌های موردنیاز آماده‌شده و همچنین خط ریلی نیز تا جوار این منطقه کشیده شده است.

انجام ارزیابی‌های زیست‌محیطی در منطقه ویژه اقتصادی سمنان
وی از انجام ارزیابی‌های زیست‌محیطی در این منطقه خبرداد و گفت: عمده زیرساخت‌های موردنیاز در فاز نخست آماده‌سازی شده است.
مدیر منطقه ویژه اقتصادی سمنان با بیان این مطلب که ساختمان گمرک این منطقه ویژه اقتصادی نیز پایان امسال احداث و آماده بهره‌برداری می‌شود افزود: واردات مواد اولیه صنایع تولیدی مستقر در مناطق ویژه اقتصادی از عوارض گمرکی معاف است.
احسانی نبود محدودیت استقرار صنایع در منطقه ویژه اقتصادی سمنان نیز خبرداد و گفت: آلایندگی و پرآب بری تنها محدودیت‌های استقرار صنایع در منطقه ویژه اقتصادی سمنان است.
وی افزود: در فاز دوم این منطقه ویژه اقتصادی حدود 700 هکتار زمین صنعتی قابل‌واگذاری به واحد‌های صنعتی متقاضی است.
مدیر منطقه ویژه اقتصادی سمنان با بیان اینکه یکی دیگر از ظرفیت های خوب این استان در کنار نزدیکی به پایتخت و وضعیت لوجستیکی، نیروی کار مستعد و ظرفیت های بومی است، گفت: قرار گیری سمنان بر سر تلاقی دو کریدور شمال ـ جنوب، مسیر بندرامیر آباد به بندر عباس و شرق _ غرب با ظرفیت عبور سالانه ۲۵میلیون زائر، استان را به یکی از نقاط مستعد سرمایه گذاری بدل ساخته است.
احسانی همچنین با اشاره به مزیت های نسبی سرمایه گذاری در استان سمنان، گفت: به دلیل قرار گیری این استان بر سر چهار راه شامل ـ جنوب و شرق ـ غرب کشور به راحتی می توان تولیدات استان و همچنین سایر استان های مجاور را از طریق راه های دیار قومس به اقصی نقاط کشور ارسال کرد.
در ادامه این نشست معاون فنی منطقه ویژه اقتصادی استان سمنان نیز با اشاره به زیرساخت‌های لازم در فاز نخست در منطقه ویژه اقتصادی سمنان گفت: در حال حاضر زیرساخت‌های لازم از قبیل شبکه توزیع آب، گاز، مخابرات و 20 کیلوولت برق در این منطقه آماده‌سازی شده است.
حمیدرضا بهشتی به اقدامات باقی‌مانده برای تکمیل فاز نخست این پروژه افزود: در ماه‌های آینده سیستم روشنایی معابر و ساختمان‌های گمرک این منطقه ویژه اقتصادی به پایان رسیده و آمادگی 100 درصدی برای واگذاری آن وجود دارد.

**منطقه ویژه اقتصادی سمنان تنها منطقه ویژه استان با سند مالکیت است
معاون برنامه‌ریزی منطقه ویژه اقتصادی سمنان نیز در این نشست گفت: تاکنون چند شرکت خودروساز از منطقه ویژه اقتصادی سمنان بازدید کرده‌اند تا شرایط را برای حضور در آن بررسی کنند.
سید علی پور حسینی افزود: رایزنی‌های لازم با این متقاضیان انجام‌شده، اما تاکنون قرارداد اختصاص زمین به این سرمایه‌گذاران بخش خصوصی نهایی نشده است.
پور حسینی گفت: توسعه فعالیتهای اقتصادی و ایجاد تسهیلات برای واحدهای تولیدی، صنعتی و تجار و بازرگانان استان سمنان از اهداف ایجاد این منطقه ویژه اقتصادی در سمنان است.
وی افزود: امکان بسیار مناسبی در این منطقه برای کارخانجات و صاحبان صنایع، تجار و بازرگانان برای ورود مواد اولیه و ماشین آلات و نیز صادرات و واردات کالا وجود دارد.
معاون برنامه‌ریزی منطقه ویژه اقتصادی سمنان با اشاره به مهم‌ترین مزیت منطقه ویژه اقتصادی سمنان نسبت به دیگر مناطق ویژه اقتصادی استان سمنان گفت: منطقه ویژه اقتصادی سمنان تنها منطقه ویژه اقتصادی در استان سمنان است که دارای سند مالکیت بوده و همه ارزیابی‌های زیست‌محیطی برای آن انجام‌شده است.
پور حسینی با اشاره به اینکه با بهره برداری از این منطقه ویژه اقتصادی، موجب رونق اقتصادی استان و منطقه می شود، افزود: وجود این منطقه ورود مواد اولیه و ماشین آلات مورد نیاز صنعت استان و دیگر کالاها را سریعتر، آسان تر و ارزان تر می کند.
در ادامه بازدیدخبرنگاران از منطقه ویژه اقتصادی سمنان از شرکت کلران تولید کننده کلر و مشتقات آن در سمنان بازدید کردند.
در حال حاضر شرکت تولیدی شیمیایی کلران به عنوان یکی از بزرگترین واحدهای فعال در صنعت کلر آلکالی کشور و منطقه قادر است روزانه بیش از 100 تن گاز کلر تولید و بر اساس نیاز بازار نسبت به تولید مشتقات آن اقدام کند.
شرکت تولیدی شیمیایی کلران با بهره مندی از فن آوری روز دنیا در زمینه ی کلرآلکالی دارنده ی گواهی نامه (IMS) ،ISO 18000 ،ISO 14000، ISO9001:2008، ISO 10002، ISO/TEC 17025به عنوان اولین شرکت خصوصي توليد كننده كلر و مشتقات آن وارد عرصه  تولید شد.
کلران با بهره گیری از فن آوری الکترولایزر تحت لیسانس شرکت دنـــورای ایتالیا و طراحی سیستم سیکل آب نمک, تولید کلر مایع, تولید آب ژاول, تولید اسید کلریدریک, تغلیظ کاستیک و ... توسط واحد فنی و مهندسی, اینک محصولات خود را با کیفیت قابل تضمین جهت استفاده در صنایع شوینده، پتروشیمی، نفت، فولاد، تصفیه خانه ها و .... ارائه  می کند.


 

امتیاز به خبر :