جزیره کیش می تواند نقطه جهش در آموزش عالی کشور باشد

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در جمع روسای دانشگاه های سطح یک کشور در خصوص ایجاد زیر ساخت های لازم برای فعالیت مراکز آموزش عالی به منظور ایجاد تبادلات علمی و اقتصادی بین المللی اعلام آمادگی کرد.

به گزارش فرینا، محمدابراهیم انصاری لاری در هفدهمین اجلاس روسای دانشگاه های سطح یک کشور که به میزبانی پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران در جزیره کیش برگزار شد با اشاره به رابطه مستقیم بین توسعه علمی و توسعه ملی در جامعه گفت: اگر امروز در کشور ما سطحی از توسعه وجود دارد مرهون آموزش عالی کشور است.

انصاری لاری ضمن ابراز علاقمندی به برگزاری این نشست های علمی و استقبال معاونان سازمان منطقه آزاد کیش از حضور در این محافل به بیان اهمیت علم اندوزی و ترویج دانش در دین مبین اسلام پرداخت و افزود: پیامبر اکرم(ص) تنها پیامبری است که کتابش قرآن کریم، معجزه اش است و خطابش عقل، دانایی و فهم مردم است.

وی با بیان اینکه جایگاه امروز کشور از نظر توسعه ملی مرهون تلاش های آموزش عالی و زحمات اساتید و نام آوران عرصه علم و دانش کشور است گفت: سازمان منطقه آزاد کیش آمادگی دارد با تشکیل کنسرسیوم و ایجاد هم افزایی، زمینه ای فراهم کند تا در منطقه آزاد کیش که از نظر شرایط، قوانین، فرهنگ، آداب و تمرکز و یکپارچگی مدیریت و تصمیم گیری از مزیت های بیشتری برخوردار است ایده هایی که در حوزه آموزش عالی کشور وجود دارد تحقق بخشد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش افزود: نکته حائز اهمیت در خصوص دانشگاه های مستقر در جزیره کیش این است که بتوانند شان بین المللی بودن را حفظ کنند. برای شعبه بین المللی بودن باید شاهد ارتباط معنادار و عمیق در حوزه دانش در سطح بین المللی باشیم البته وجود هر شعبه و شاخه ای از دانشگاهها در جزیره کیش مغتنم است اما فلسفه وجودی این دانشگاهها بخش بین المللی آنهاست. انتظار ما این است دانشگاههای مستقر در کیش در حد یک کلاس جهانی مقبول ظاهر شوند و از هر طرح و برنامه ای در این زمینه استقبال می کنیم و اگر این اتفاق در حوزه دانشگاهها روی دهد آماده هستیم تمامی امکانات و ظرفیت های کیش را در اختیار این حرکت عمیق علمی قرار دهیم و در این حوزه همه مسئولان منطقه آزاد کیش هم آماده همکاری همه جانبه و ارائه خدمات به توسعه آموزش عالی کشور که بستر تحول و توسعه ملی است هستند.

انصاری لاری گفت: جزیره کیش می تواند به یک نقطه جهش در آموزش عالی کشور و بستری برای ایجاد نظام ارزشیابی و سنجش کیفیت تبدیل شود. کیش می تواند تا چند سال آینده شهری خلاق باشد و اقداماتی که در کشور کمتر به آنها پرداخته شده در جزیره کیش اجرایی شود.

وی همچنین در خصوص تبدیل کیش به قطب آموزش عالی در حوزه توریست و ایجاد مدارس تخصصی در موضوعات مختلف اعلام آمادگی کرد و افزود: جزیره کیش می تواند محل ایجاد دانشگاه های بدون مرز باشد و در خصوص رفع موانع و تامین زیر ساخت ها آماده هرگونه همکاری هستیم تا مراکز عالی علمی بتوانند در این جزیره فعالیت های مفید بین المللی داشته باشند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با تاکید بر لزوم ایجاد درآمد پایدار در جزیره کیش ادامه داد: تا کنون محل درآمدزایی در جزیره کیش فروش اراضی این منطقه بود در حالیکه زمین با توجه به محدودیت، ثروت این جزیره است و باید هزینه های این جزیره از محل درآمد پایدار تامین شود.

به گفته انصاری لاری بهسازی و نوسازی ناوگان هواپیمایی کیش و آغاز پروازهای مسقط ـ کیش از جمله اقداماتی است که با هدف تامین زیرساخت های ارتباطی در حال انجام است و چنانچه دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در زمینه توسعه فعالیت های بین المللی خود در جزیره کیش اقدام و برنامه ریزی کنند برای همکاری همه جانبه آماده فراهم کردن زیرساخت های لازم هستیم.

در ادامه این نشست رییس دانشگاه تهران نیز با بیان اینکه جزیره کیش از توسعه یافته ترین شهرهای کشور است گفت: تا سه سال پیش به دلیل ممنوعیت قانونی، پذیرش دانشجوی خارجی و تدریس به زبانهای خارجی در دانشگاه های بین المللی کیش ممکن نبود اما با رفع این ممنوعیت، دانشگاههای بین المللی کیش برای جذب دانشجوی خارجی و ورود به عرصه های بین المللی فعالیت خود را آغاز کرده اند اما هنوز مشکلاتی در حوزه بین الملل وجود دارد که به منظور فعالیت دانشگاهها درعرصه بین المللی نیازمند رفع این مسائل هستیم.

محمود نیلی احمد آبادی با اشاره به مزیت های کشور ما از نظر وجود نیروی انسانی متبحر گفت: جزیره کیش ظرفیت های زیادی دارد که می توان با همفکری و شناسایی طرح های ارزشمند در نشست هایی که با حضور صاحبنظران و اساتید علمی و پژوهشی و مسئولان جزیره کیش برگزار می شود از این ظرفیت ها برای رونق فعالیت های علمی و پژوهشی در این جزیره بهره برد.

احمد آبادی ایجاد مرکز تجهیزات پیشرفته بخش خصوصی را یکی از اقداماتی برشمرد که جزیره کیش با دارا بودن پتانسیل های لازم می تواند فرصت خوبی برای فعالیت های مطالعاتی و پژوهشی درکشور و منطقه باشد.

گفتنی است؛ در این اجلاس روسای تمامی دانشگاه های سطح یک کشور در خصوص ارتقاء سطح کیفی فعالیت های مراکز آموزش عالی و تعامل با مراکز علمی بین المللی با بهره گیری از ظرفیت های منطقه آزاد کیش به بحث و تبادل نظر پرداختند.



 

امتیاز به خبر :