چابهار هاب تولیدی کالاهای وارداتی کشورهای منطقه و آسیای میانه برای ژاپن

معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد چابهار در نشست با هیئت محققین اقتصادی کشور ژاپن گفت: ژاپن می‌تواند چابهار را به‌عنوان هاب تولیدی برای کالاهای وارداتی کشورهای منطقه و آسیای میانه برای سرمایه‌گذاری بلندمدت در نظر بگیرد.

به گزارش فرینا، غلامرضا پناه افزود: امروز اولویت اول دولت توسعه چابهار است چراکه رئیس‌جمهور در تمامی جلسات سرمایه‌گذاری و اقتصادی به توسعه چابهار تأکید می‌کند.
وی هدف بازدید هیئت محققین اقتصادی کشور ژاپن را انجام مطالعات بین‌رشته‌ای با عنوان «امکان همکاری مشترک ژاپن و هند در چابهار» و بررسی وضعیت توسعه زیرساختی منطقه آزاد چابهار عنوان کرد.
از دیگر برنامه‌های این هیئت ژاپنی دیدار و گفتگو با "ارسلان دژکام"رئیس دانشگاه بین‌المللی منطقه آزاد چابهار در خصوص برگزاری دوره‌های مشترک و همکاری آموزشی بود.
همچنین "محمد میری" مدیر تجارت سازمان منطقه آزاد چابهار در جلسه جداگانه‌ای اهداف ایجاد مناطق آزاد، فرآیند تکمیل زیرساخت‌ها، ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری موجود، چشم‌انداز آینده و اهمیت استراتژیک جهانی و منطقه‌ای چابهار را برای هیئت ژاپنی تشریح نمود و از آمادگی سازمان جهت همکاری با سرمایه‌گذاران ژاپنی خبر داد.
این هیئت در جلسه‌ای که با حضور"شهدادی "معاون بندری و امور اقتصادی بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان و سعید حسن‌پور عجم کارشناس توافقنامه‌های بین‌المللی سازمان بنادر و دریانوردی تشکیل شد، شرکت و در جریان آخرین تحولات طرح توسعه بندر شهید بهشتی و پتانسیل‌های موجود اقتصادی و ترانزیتی قرار گرفتند.
هیئت ژاپنی در جلسه مشترک مسئولین پتروشیمی توسعه نگین مکران شرکت و جعفری مدیر سایت پتروشیمی ضمن اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته و طرح‌های مستقر در شهرک پتروشیمی مکران گفت: نزدیکی به بازارهای هدف و دسترسی مستقیم به اقیانوس هند از مزیت‌های مهم ساخت پتروشیمی در منطقه آزاد چابهار می‌باشد.
جعفری ادامه داد: فاز اول عملیات احداث شهرک پتروشیمی نگین مکران به‌عنوان هاب سوم پتروشیمی کشور در زمینی به مساحت هزار و 280 هکتار در حال ساخت است و تاکنون برای 7 واحد پتروشیمی آن مجوزهای لازم از سوی سازمان محیط‌زیست صادرشده است.
وی گفت: عملیات احداث نیروگاه 340 با سرمایه‌گذاری 780 میلیارد تومانی هم‌اکنون توسط شرکت مپنا در حال احداث است که شامل ساخت و راه‌اندازی دو واحد گازی MAP2A با مجموع ظرفیت ۳۴۰ مگاوات در شرایط ایزو می‌باشد که همگی ساخت کارخانه‌های گروه مپنا هستند.
وی در پاسخ به سؤال هیئت ژاپنی در خصوص نیروهای کاری و امکان ایجاد آلودگی در منطقه، گفت: 80 درصد از نیروهای کاری در طرح‌های پتروشیمی، بومی منطقه خواهد بود. وی همچنین گفت: تمامی فعالیت‌ها زیر نظر سازمان محیط‌زیست خواهد بود که تاکنون برای 7 پروژه از سوی این سازمان مجوز صادرشده است. علاوه بر این تمامی فعالیت‌ها بر اساس استانداردهای روز و بر اساس مطالعات زیست‌محیطی خواهد بود.
کنتا آئوکی رئیس هیئت ژاپنی گفت: بازدید هیئت محققین اقتصادی کشور ژاپن به‌منظور انجام مطالعات بین‌رشته‌ای با عنوان «امکان همکاری مشترک ژاپن و هند در چابهار» و بررسی وضعیت توسعه زیرساختی منطقه آزاد چابهار و همچنین چالش‌ها و موانع پیش رو، صورت می‌گیرد.
وی در ادامه بیان کرد: حاصل مطالعات این تیم که با حمایت مالی بنیاد Suntory ژاپن صورت می‌گیرد، به‌صورت مقالات و گزارش‌هایی در ژورنال‌ها و سمینارهای بین‌المللی ارائه خواهد شد.

امتیاز به خبر :