آغاز عملیات فاز ۳ توسعه بندر شهیدرجایی در هفته جاری با حضور رییس جمهور

معاون وزیر راه و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از آغاز آغاز عملیات فاز ۳ توسعه بندر شهیدرجایی در هفته جاری با حضور رئیس‌جمهور خبر داد و گفت: این پروژه ظرفیت کانتینری بندر شهید رجایی راه به ۸ میلیون TEU افزایش می دهد.

به گزارش فرینا، محمد راستاد در آیین گشایش پنجمین نمایشگاه بین المللی دریایی که در محل دائمی نمایشگاههای بندر عباس با حضور مسئولان استانى، نمایندگان مجلس شوراى اسلامى و نیز مسئولان ارشد ارگان هاى دریایى و مقامات استانی برگزار شد، افزود: این نمایشگاه محلى براى انجام مذاکرات بین نمایندگان شرکت هاى خصوصى فعال داخلى و خارجى در حوزه دریا و ارگان هاى دریایى کشور  است.
 راستاد گفت: علاوه بر این باید با شناسایی فرصت هاى سرمایه گذارى در راستاى افزایش کیفى نمایشگاه گام برداشت تا با برگزارى سالانه حداقل یک یا دو نمایشگاه تخصصى و ترجیحا نمایشگاه هاى بزرگ بین المللى شاهد ارتقا در این زمینه باشیم. نمایشگاه دریایی نباید صرفا مربوط به خدمات ارائه شده باشد بلکه توجه به صنعت دریا از مسائل بسیار مهمی است که باید به آن پرداخت. 
وی با تاکید بر اینکه کشور ما از نظر صنایع دریایی و نیروی متخصص انسانی از ظرفیت بالایی برخوردار است، افزود: باید این ظرفیت ها را در سطح ملی و بین المللی معرفی کنیم و از پتانسیل خود در این بخش بهره مند شویم. 
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه توسعه دریای یک ضرورت بسیار مهم است، گفت: توسعه دریایی در بخش صنایع زنجیره ای از توسعه اشتغال و تولید را در بر می گیرد.
راستاد با بیان اینکه تحولات مهمی در بندر رجایی در حال انجام است، افزود: در آستانه عملیات اجرایی فاز ۳ بندر پایانه کانتینری بندر شهیدرجایی هستیم و پیمانکار پروژه انتخاب شده است و امیدواریم که طی هفته جاری  با حضور رییس جمهور کلنگ این پروژه به زمین زده شود.
وی ادامه داد: این پروژه ظرفیت کانتینری بندر شهید رجایی راه به ۸ میلیون TEU افزایش می‌دهد و با ۱۴۰۰ متر اسکله می توانیم بزرگترین کشتی های غول پیکر کانتینری جهان را پذیرش کنیم. زمان بندی سه ساله ای در این بخش انجام شده است و ۱۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری صرفا در حوزه تجهیزات صورت می گیرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه بخش مهمی از تجهیزات ترمینال شماره ۲ بندر شهید رجایی را توسط تولید کننده داخلی تامین می‌کنیم، افزود: در تلاشیم در این زمینه تکیه خود به کشورهای دیگر را قطع کنیم و با استفاده از مشارکت داخلی و هدف گذاری توسعه کالای ترانزیتی و ترانشیپی کار را پیش ببریم.
 راستاد با اشاره به اینکه در زمینه ساخت شناورها دستاوردهای خوبی داشته ایم، گفت: باید تولید کشتی در یاردهای خودمان انجام شود و در آینده ای نزدیک تبدیل به کشوری مهم در صنعت دریا شویم.
 
وی با بیان اینکه مدیریت صاحب خانه ای در واگذاری پایانه های یک و دو بندر شهیدرجایی را به صورت اپراتوری در دستور کار قرار دادیم، افزود: در مورد پایانه ۳ بندر شهید رجایی نیز چنین فعالیتی خواهیم داشت و پیش بینی می کنیم سرمایه گزاری های دیگری در کنار سرمایه گذاران داخلی داشته باشیم تا بتوانیم به نقطه مطلوب دست یابیم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام اینکه پروژه های توسعه ای متعدد دیگری نیز در سایر بنادر در دست اجرا داریم، گفت: حمایت های همه جانبه از بخش گردشگری دریایی را به جدیت در دستور کار قرار داده ایم و علاوه بر مقوله شناورها به بحث زیرساخت های دریایی نیز به منظور رونق این بخش توجه ویژه ای خواهیم داشت.
معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان افزود: سازمان می تواند با ارائه تسهیلات از وجوه اداره شده حمایت های لازم را در بخش گردشگری دریایی مدنظر قرار دهد. در گذشته تنها حمایت از شناورها را داشتیم اما در حال حاضر حمایت از بسته های دریایی را در دستور کار قرار داده ایم تا انگیزه بخش خصوصی را نیز افزایش دهیم.


 

امتیاز به خبر :