ساخت فاز سوم بندر شهید رجایی در سه سال

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سفر رئیس جمهور به بندرعباس گفت: در سفر رئیس جمهور فاز سوم بندر شهید رجایی کلنگ‌زنی می‌شود که این پایانه کانتینری شماره ۳ با هزینه ۸۰۰ میلیارد تومان و در طول سه سال ساخته می‌شود.

به گزارش فرینا به نقل از  ایلنا، محمدراستاد معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری حاشیه پنجمین نمایشگاه بین‌المللی دریایی با اشاره به برنامه‌های سازمان بنادر برای سفرهای نوروزی اظهار داشت: امروز مانور جست‌وجو و نجات دریایی در بندر عباس به اجرا می‌رسد. در این مانور از واحدهای جست‌وجوی ناجی و بالگردها استفاده خواهد شد.
وی تاکید کرد: سازمان بنادر و دریانوردی به دنبال این است که اصول ایمنی در سفرهای دریایی جدا از بررسی زیرساخت‌ها و امکانات به بهترین نحو رعایت شود و بررسی تجهیزات و رعایت اصول ایمنی و واکنش مناسب در مقابل شرایط اضطراری از اهداف برگزاری این مانور است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه این مانور در استان هرمزگان که به عنوان کانون گردشگری دریایی کشور محسوب می‌شود برگزار خواهد شد، گفت: امروز این مانور جست‌وجو در سایر استان‌های ساحلی‌ هم برگزار می‌شود.

استفاده از ۳۹ شناور برای انجام سفرهای دریایی در نوروز
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات سازمان بنادر برای برگزاری سفرهای نوروزی گفت: بهبود کیفیت پایانه‌های مسافری تسهیل فرآیند ورود و خروج مسافر، تسریع در تردد استفاده بهمینه امکانات و فروش بلیت اینترنتی از تمهیدات سازمان برای گردشگری دریایی در ایام نوروز است.
وی تاکید کرد: اجرای این موارد در استان هرمزگان به کاهش سوانح دریایی کمک بسزایی می‌کند.
راستاد از به کارگیری ۳۹ شناور در استان هرمزگان برای انجام سفرهای دریایی در ایام نوروز خبر داد و گفت: این تعداد شناور در قالب چهار هزار و ۶۰۰ صندلی به مسافران دریایی نوروزی خدمات ارائه می‌دهد.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: از بنادر پهل و لافت ۲۵ شناور لندیگراف به وسک تردد خواهد داشت همچنین بین بندر چارک و کیش و بندر آفتاب شناورهای مسافری و لندیگراف‌ها برای تردد مسافر و خودرو انجام می‌شود.
وی افزود: همچنین بندر بوشهر – گناوه و خرمشهر چند شناور مسافری فعال است که در بندر خرمشهر خط بین‌المللی خرمشهر – کویت فعال است. در هرمزگان هم خط بین‌المللی دریایی از بندر شهید باهنر به بنادر عمارات برقرار است.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره غیرفعال شدن بندر مسقط – چابهار اظهار داشت: این خط به دلیل عدم استقبال مسافران فعلا متوقف مانده است اما سازمان بنادر و دریانوردی همواره به دنبال ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذاران است طبیعتا فعال بودن این خط به حمایت‌هایی نیاز دارد که در حال انجام این حمایت‌ها هستیم.

۴۵۰ میلیون تن حجم واردات و صادرات بنادر کشور
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به حجم واردات و صادرات کالا در بنادر کشور اظهار داشت: حجم واردات و صادرات کالا تا این لحظه از بنادر تجاری تحت مالکیت سازمان بنادر و دریانوردی ۱۰۵ میلیون تن بوده است که این رقم از بنادر تخصصی مانند بنادر نفتی و پتروشیمی چیزی حدود ۳۰۰ میلیون تن است.
وی درباره رشد صادرات و واردات اظهار داشت: ‌بهترین رشد در زمینه حمل و نقل کانتینری ۱۶ درصد بوده است که خوشبختانه در همین بندر شهید رجایی شاهد رشد ۲.۵ میلیون TEU در حجم صادرات و واردات بوده‌ایم.
رئیس سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه افزایش سهم حمل و نقل دریایی ایران در دستور کار است، گفت: افزایش رقابت‌پذیری بنادر، ایجاد زیرساخت‌های مناسب‌تر از جمله اقدامات سازمان بنادر برای توسعه دریامحور است.
وی تاکید کرد: در فاز سوم بندر شهید رجایی به دنبال جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای تجهیزات روبنایی و راهبردی هستیم.

تاکید بر نهایی شدن قرارداد بندر چابهار با هند در سفر رئیس جمهوری به این کشور
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره سفر رئیس جمهوری به هند و توافق‌هایی که در حوزه بندری با هندی‌ها انجام شده، گفت: از محورهای سفر رئیس جمهور به هند ارتقای همکاری‌های بندری و دریایی بود که در این‌باره یک تفاهمنامه‌ای بین وزیر راه کشورما و وزیر حمل و نقل هندوستان منعقد شد.
وی افزود: در این تفاهمنامه تاکید بر ضرورت نهایی شدن قرارداد راهبردی موقت پایانه شماره ۱ بندر چابهار بود که این قرارداد تا حد زیادی نهایی شده است و آماده انعقاد بین طرفین است.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در سفر رئیس جمهور به هند تسریع در انعقاد این قرارداد تاکید شد.

افتتاح اولین اسکله جزیره نگین تا چندماه آینده / ساخت فاز سوم بندر شهید رجایی تا سه سال دیگر
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به سرمایه‌گذاری در جزیره نگین گفت:‌ ساخت اسکله تجاری توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی در این جزیره در حال تکمیل نهایی است و در قالب این پروژه قرار بر این است که لایروبی پای اسکله انجام شود.
وی با بیان اینکه پیمانکار این پروژه انتخاب شده است گفت: در حال تجهیز کارگاه هستیم و امیدواریم تا چند ماه آینده اولین اسکله جزیره نگین بندر بوشهر افتتاح شود.
راستاد با اشاره به هزینه و میزان لایروبی این اسکله اظهار داشت: بالغ بر یک میلیون متر مکعب لایروبی با هزینه ۲۰ میلیارد تومان انجام شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره سفر روز چهارشنبه رئیس‌جمهوری به بندر عباس و کلنگ‌زنی فاز سوم بندر شهیدرجایی گفت: یکی از برنامه‌های رئیس جمهور در سفر به بندر عباس کلنگ‌زنی فاز سوم بندر شهید رجایی است . پایانه کانتینری شماره ۳ بندر شهید رجایی با هزینه ۸۰۰ میلیارد تومان و در سه سال ساخته می‌شود و با احداث آن ظرفیت کانتینری این بندر به هشت میلیون TEU می‌رسد.
وی افزود: همچنین بازدید از روند تجهیز کانتینری ترمینال پایانه شماره ۲ بندر شهید رجایی در دستور کار سفر رئیس جمهور است. در حال حاضر جرثقیل‌های دروازه‌ای در پایانه شماره ۲ در حال مونتاژ و نصب هستند.

سفر معاون وزیر حمل و نقل قطر در نیمه اسفندماه به ایران
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین از سفر معاون وزیر حمل و نقل قطر به ایران در نیمه اسفندماه خبر داد و گفت: اخیرا در سفر به قطر با مدیرعامل سازمان بنادر این کشور و وزیر حمل و نقل قطر دیداری داشتیم و مفاد تفاهمنامه همکاری دریایی به قطری‌ها پیشنهاد داده شد.
وی افزود: قرار بر این است که نیمه اسفندماه امسال مدیرعامل سازمان بنادر قطر و معاون وزیر حمل و نقل این کشور به ایران سفر کنند و بازدیدی از بنادر مهم کشورمان از جمله بندر امام، بندر بوشهر و بندرعباس داشته باشند.

امتیاز به خبر :