سهم ۸ درصدی تجارت کشورهای عضو اکو در نیم قرن

وزیر راه و شهرسازی گفت: حدود ۵۰ سال است که از نخستین اقدام برای تشکیل اکو گذشته و این در حالی است که سطح تجارت داخلی اعضاء، در قیاس با تجارت جهانی حدود ۸ درصد است.

به گزارش فرینا به نقل از صدا و سیما، عباس آخوندی در شانزدهمین نشست مجمع عمومی اتاق بازرگانی و صنعت سازمان همکاری اقتصادی (اکو) گفت: هر کدام از کشورهای عضو اکو با کشورهای بیرون منطقه روابط گسترده‌ای دارند و کمتر برای روابط با کشورهای منطقه اصالت قائل هستند که موجب شده روابط تجاری درون این کشورها افزایش نیابد.
وی با بیان اینکه در کشورهای منطقه مانند عراق،​ سوریه و یمن به نوعی گرفتار مسائلی شدیم که همکاری با متحدان منطقه‌ای را پیگیری نمی کنیم؛ از این رو اگر به توسعه همکاری‌های درون منطقه‌ای از جمله اکو توجه نکنیم، از حد تعارفات کنونی بالاتر نخواهیم رفت.
وزیر راه و شهرسازی گفت: حدود ۵۰ سال است که از نخستین اقدام برای تشکیل اکو گذشته و این در حالی است که سطح تجارت داخلی اعضاء، در قیاس با تجارت جهانی حدود هشت درصد است؛ از این رو باید در دولت و اتاق‌های بازرگانی چاره‌ای بی‌اندیشیم تا این عدم توفیقات جبران شود.
آخوندی افزود: البته منابع اصلی فناوری در منطقه کمتر وجود دارد؛ لذا کشورهای منطقه برای دسترسی به فناوری به بیرون منطقه رجوع می‌کنند؛ اما می‌توان در حوزه محصولات صنعتی این کمبودها را جبران کرد.
وی گفت: همچنین اندازه اقتصادی کشورهای عضو اکو در منطقه به گونه‌ای است که به تنهایی نمی توانند یک فناوری را بر اساس مصرف ملی تعریف کنند؛ بنابراین نیاز به سرمایه گذاری‌های فراملی دارند که چند ملت را شامل شود.
وزیر راه و شهرسازی افزود: سرمایه گذاری چندملیتی از نظر حقوقی و تجاری بسترهای پیشرفته‌ای را لازم دارد زیرا با وجود امضای انواع موافقتنامه‌ها در تجارت، ​حمل و نقل و سرمایه گذاری، در نهایت منجر به سرمایه گذاری مشترک نمی شود.
آخوندی گفت: بعد از جنگ‌های جهانی اول و دوم کشورهای منطقه یا در اشغال، یا در قیمومیت و یا به نحوی تحت نفوذ گسترده کشورهای خارجی قرار گرفتند که عاملی در افزایش نیافتن تبادلات منطقه‌ای است.
وی با بیان اینکه تجارت مبنای خوبی برای فعالیت‌های مشترک در منطقه است افزود: البته تاکید بر تجارت برای فعالیت‌های مشترک در منطقه به تنهایی کافی نیست زیرا با گذشت ۵۰ سال از شکل گیری سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو همچنان نمی توانیم تصویر درخشانی از آن ارائه کنیم بنابراین نیاز به همکاری‌های پایه تری داریم که در این باره باید گفتگوهای درون تمدنی را بپذیریم و آغاز کنیم.
وزیر راه و شهرسازی گفت: باید بتوانیم به روابط سیاسی، ​اجتماعی، ​فرهنگی، اقتصادی و آموزشی را در حوزه تمدنی دست پیدا کنیم که سخت هم نیست پس از آن می‌توانیم امکانات بنادر و آسمان منطقه را برای هم بگشاییم و جاده‌ها، ریل‌ها و بنگاه‌ها و همچنین ارتباطات فردی را به هم وصل کنیم.
آخوندی با بیان اینکه هنوز راجع به رویکرد تمدنی در منطقه به گفتگو جدی نپرداختیم افزود: ممکن است برخی فکر کنند اتحادیه اروپا صرفا اتحادیه اقتصادی است اما به نظر بنده این اتحادیه ، اتحادیه تمدنی است و پس از گفتگوهای فراوان به این مرحله رسیده است که نتیجه این گفتگوهای درون تمدنی بازار و پول واحد اتحادیه اروپا و همکاری‌های اقتصادی درون اتحادیه‌ای است.
وی گفت: ما در کشورهای عضو اکو تبادل دانشجویی بسیار محدودی داریم ضمن اینکه استادان دانشگاه منطقه اکو برای فرصت‌های مطالعاتی به این منطقه سفر نمی کنند بلکه به کشورهای فرامنطقه‌ای می‌روند همچنین در بحث گردشگری ارتباطاتمان محدود است.
وزیر راه و شهرسازی افزود: اکو می‌تواند پیش از آن که سازمان همکاری‌های اقتصادی باشد سازمان همکاری‌های درون تمدنی باشد و ابعاد گسترده تری از روابط را شامل شود.
آخوندی گفت: هم اکنون به جای رقابت میزان لجاجت در منطقه بسیار افزایش یافته است و باید از این لجاجت‌ها و به نوعی تقابل سخت دست برداریم زیرا بدون این اتفاقات نمی توانیم پیش برویم.
وی همچنین از آمادگی برای تشکیل میز حمل و نقلی اکو خبر داد و افزود: آمادگی داریم برای توافق‌های تجاری و حمل و نقل ای منطقه مدیریت ویژه اختصاص دهیم.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در این باره تجربه موفقی هم داریم گفت: برای اجرایی شدن موافقتنامه سه جانبه هند، ایران و افغانستان زمانی که محموله‌ای قرار بود از هند به افغانستان برسد دیدیم ده‌ها مشکل اداری و تجاری در مسیر اجرایی شدن وجود دارد از این رو با تعریف مدیر کریدور، خروجی محموله‌ای خاص که روزی ۵۰ کانتینر بود با تعریف مدیر کریدور به روزی ۴۰۰ کانتینر خروجی از بندر افزایش یافت.
آخوندی افزود: همچنین آمادگی داریم خدمات لجستیکی را در تمام سرزمین ایران چه در بنادر چه در مناطق آزاد و چه در مناطق ویژه اقتصادی در اختیار اعضای اکو قرار دهیم تا کشورهای عضو اکو ، تجارت و حمل و نقل آسان درون منطقه‌ای داشته باشند.
در پایان نشست شانزدهمین مجمع عمومی اتاق بازرگانی و صنعت اکو،​ اسناد همکاری اتاق بازرگانی ایران و اتاق بازرگانی قرقیزستان امضا شد.

میثم غلامی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.