بنادر ایران ، تنوع گردشگری و متمایز در شمال و جنوب ایران

برخی از هموطنان با فرارسیدن نوروز، فرصت را مغتنم شمرده و برای دیدن جاذبه های گردشگری کشورمان به بنادر شمال و یا جنوب سفر می کنند .

به گزارش فرینا به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ؛ هریک از این بنادر به نوبه خود دارای مکان های دیدنی بسیاری است. در سواحل این شهرهای زیبا و دیدنی امکانات حمل مسافر از طریق دریا نیز وجود دارد.


**جاذبه‌های گردشگری شمال
بندر نوشهر
شهر توریستی و دیدنی نوشهر در ساحل دریا و در 164 کیلومتری ساری واقع شده است. مسافران نوروزی می‌توانند علاوه بر جاذبه‌های گردشگری و توریستی پارک جنگلی سی‌سنگان از تنوع گونه‌های درختی و جانوری خاص این جنگل رو به‌ دریا برخوردار شوند. روستای ساحلی جنگلی نجارده، همراه با امکانات رفاهی واقع در هفت کیلومتری این شهر، با آبشار منحصربه‌فرد در دل جنگل همچنین روستای کوهستانی بندپی بخش کجور، پارک چلک، پارک فین، پلاژ شهرداری نوشهر، بازار روز آن، با شرایط خاص بنایی آن و همچنین بازار ماهی‌فروشان، چشمه گردوک، پیست کارتینگ، خیابان فرودگاه، باغ نوید، امامزاده محمد، واقع در جاده نیرنگ نوشهر، امامزاده حمزه رضا، امامزاده سیدعلی کیا سلطان از جمله مناطق دیدنی این بندر است.
روستای زیبای کندلوس در 75 کیلومتری جنوب شرقی نوشهر قرار دارد. کسانی که به اشیای تاریخی علاقه‌مند هستند می‌توانند به موزه و فرهنگسرای کندلوس هم سری بزنند در این موزه اشیای مربوط به دوران پیش از میلاد مسیح و قبل از اسلام و همچنین دوران اسلامی به چشم می‌خورد. این روستا در شیب ملایم دامنه کوه قرار گرفته است. کوچه‌های پیچ در پیچ و سنگ‌فرش شده و دیوارهای گلی، ایوان‌های کوچک، پنجره‌های چوبی و معماری ساده، زیبایی این روستا را دو چندان کرده است.
بندر انزلی
در این بندر مسافران می‌توانند علاوه بر بازدید از مناره بندرانزلی، ساختمان شهرداری، تالاب زیبای بندر انزلی، سواحل و موج‌شکن‌های این بندر به بازارها سنتی این بندر رفته و برای تهیه سوغات از این منطقه خرید کنند. آرامگاه آقا سید نجفی، بی‌بی حوریه وگورستان لهستانی‌ها از دیگر مناطق دیدنی این بندر است.

بندر ترکمن
بندر ترکمن در 40 کیلومتری گرگان است. این بندر که یکی از زیباترین شهرهای استان گلستان است. مکان‌های دیدنی بسیاری دارد. جزیره آشوراده، اسکله بندر ترکمن در غرب این بندر واقع شده است. برای دیدن اسب‌های اصیل ترکمن و دیدن مسابقات اسب‌دوانی باید به روستای قره‌قاشلی در 10 کیلومتری شرق بندر ترکمن رفت. اسکله تفریحی بندر ترکمن در غرب این شهر یکی از بهترین دیدنی‌های این شهر است. می‌توان سوار قایق‌های پدالی یا موتوری شد و در بازارهای بی‌نظیر و رنگارنگ آن در افقی از دریای خزر خرید کرد. اگر به بندر ترکمن سفر کردید، تماشای غروب خاطره‌انگیز این اسکله را فراموش نکنید.
در این بندر گردشگران و مسافران می‌توانند لباس‌ها و مانتوهای رنگارنگ ترکمنی، نمد، پشتی و شال‌های خوش‌رنگی که زنان ترکمن به سر می‌کنند و یا قالیچه و سوزن‌دوزی‌ها، گردنبند، دستبند و گوشواره سوغات ناب این بندر است. منطقه شکار ممنوع صوفیکم با گونه‌های نادر از دیگر جذابیت‌های این منطقه است. دوشنبه‌بازار بندر ترکمن در ورودی این شهر قرار گرفته است که می‌توان از آنجا هم سوغاتی خرید. یادتان باشد علی‌آباد کتول فاصله چندانی با بندرترکمن ندارد و در سفرتان می‌توانید آنجا هم دیدن کنید.

بندر گز
شهرستان بندرگز در غرب استان گلستان با وجود جاذبه‌های گردشگری مانند دریا، اماکن تاریخی، جنگل‌های زیبا و انبوه موسوم به جنگل‌های جهان مورا از جمله مراکز مهم گردشگری این استان است. وجود تفرجگاه‌های زیبا، به قابلیت توسعه صنعت گردشگری در این شهرستان افزوده به‌ گونه‌ای که چشمه‌های آب در دامنه کوهستان شکل گرفته است. “غلغلی چشمه، توسکا چشمه، بلبل چشمه، چشمه گز و گلفرا هر یک با آب زلال، خنک و گوارا در مناطقی با چشم‌انداز طبیعی و هم‌جواری با روستاهای کوهستانی بخشی از زیبایی‌های این شهرستان است.


 بندر فریدون‌کنار
یکی از شهرهای ساحلی استان مازندران فریدون‌کنار است. زمین‌های شالیزاری، بازار بزرگ ماهی‌فروشان، بازار فصلی پرندگان وحشی، باغ پرندگان (واقع در پارک لاله)، پارک جنگلی زاهدکلا و سوته، پارک ساحلی لاله، پل میلاد، سقاخانه تاریخی کریمکلا، بازار هفتگی (شنبه بازار)، ساختمان قدیمی شهرداری و ساختمان فعلی شورای شهر، امامزاده سیدمحمد، امامزاده قاسم کاردگر محله، پارک جزیره و مراکز خرید از جذابیت‌های این بندر است.

**جاذبه‌های جنوب ایران
بندرعباس
بندرعباس یکی از بزرگ‌ترین بنادر کشور ایران است. شهر بندرعباس که در جنوب استان هرمزگان واقع شده است از شمال به ارتفاعات و کوه‌ها و از جنوب به دریا منتهی می‌شود و دارای جاذبه‌های گردشگری بسیاری است. امامزاده سیدمظفر، معبد هندوها، مسجد جامع دلگشا، مجموعه برکه‌های باران، خانه و حمام گله‌داری اسکله قدیم و بنای کلاه فرهنگی از جمله جاذبه‌های این شهر بندری است.
 از جمله جزایر بندرعباس: جزیره قشم، ابوموسی، کیش، لاوان، هندرابی، شتور، لارک، هرمز، هنگام، تنب بزرگ و کوچک، سیری، جزیره فرور بزرگ و کوچک می‌باشد که هر یک از این جزایر جاذبه‌های دیدنی بسیاری دارد که در ذیل به تعدادی از آنها اشاره می‌شود.
جزیره قشم
جزیره قشم از طریق دریا و خطوط هوایی قابل دسترسی است. مسافران می‌توانند از طریق دریا خودروهای خود را نیز در ایام نوروز از طریق شناورها با خود حمل کنند.
 غار نمک، کوه‌ها و تندیس‌های قشم، جنگل دریایی حرا، زیستگاه امن پرندگان مناطق گرمسیری، درخت سبز یا درخت لول، حیات‌وحش دریایی، دره ستارگان، ژئوپارک قشم، تنگه چاه‌کوه، سد و روستای گوران، دره تندیس‌ها، جزیره ناز، جزیره هنگام، چاه‌های تل آب یا طلا، سد پی پشت، سدگوران، قلعه قشم، نیایشگاه ناهید و بازار درگهان از جاذبه‌های دیدنی جزیره قشم است.
جزیره کیش
برخی مکان‌ها را که از سفر به این جزیره نباید از دست دهید عبارت است از: شهر باستانی حریره، خانه اعیانی، روستای باغو، شهر زیرزمینی کاریز، کشتی یونانی، سواحل ماسه‌ای، اسکله تفریحی، جاده کرانه، پیست دوچرخه‌سواری، شهر باستانی حریره، ورزش‌های دریایی کیش، درخت لور، گذر هنرمندان، نخلستان باغ بهشت، پارک دلفین‌ها، بوستان آهوان، پایاب کیش، مجموعه آکواریوم، لاک‌پشت‌های دریایی کیش، پارک ساحلی سیمرغ کیش، آب‌انبار و مجموعه ورزشی المپیک.

جزیره هندورابی
پس از طی مسافتی به مدت یک ساعت از جزیره کیش به جزیره هندورابی می‌رسید. موتورسواری در هندورابی، سوپرمارکت جزیره هندورابی (تنها سوپرمارکت جزیره که وقتی بخواهید وارد شوید باید کفش‌هایتان را در بیاورید)، خانه‌های بازسازی شده این جزیره، آب‌شیرین‌کن، مسجد، گورستان و آب‌انبار جزیره هندورابی از نقاطی است که مسافران نوروزی می‌توانند از آن دیدن کنند.
جزیره لاوان
برای رفتن به این جزیره باید به بندر مُقام رفت و از آنجا با قایق به لاوان رسید. در این جزیره درختان زیبای لور و مزارع آلوئه‌ورا، سکوها و مخازن بزرگ نفتی، کوسه‌های ساحلی، مناظر زیبای مرجانی و مرکز پرورش مروارید از چشم‌انداز زیبایی برخوردار است.
شتور هم در نزدیکی لاوان واقع شده و خالی از سکنه است. این جزیره به جزیره مارها یا مارو معروف است و پناهگاه حیات‌وحش محسوب می‌شود. این جزیره حفاظت شده محل تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها می‌باشد و انواع پرندگان را می‌توان در آنجا دید.
جزیره هرمز
از منابع گردشگری تاریخی و فرهنگی جزیره هرمز می‌توان به برج ناقوس، قصر صورت، قصر بی‌بی گل، ویرانه‌های دارالعلم قدیم، خانه زعفرانی، برج تیرانداز، خرابه‌های شهر قدیم هرمز و زیارت‌خانه حضرت خضر اشاره کرد. همچنین بازدید از معدن خاک سرخ این جزیره را نیز می‌توان تجربه‌ای به یاد ماندنی توصیف کرد.
جزیره هنگام
یکی از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران، جزیره هنگام است. صید کوسه در اطراف جزیره همچنین سواحل مرجانی، خاکی حاوی آهن، لاک‌پشت‌های بزرگ و زیبا و دلفین‌های بسیار زیبای دریایی، سواحل زیبای صخره‌ای و شنی، آکواریوم‌های طبیعی از جاذبه‌های توریستی جزیره هنگام محسوب می‌شود.
شنا و غواصی در سواحل جزیره هم که جای خود را دارد. یادتان باشد تنها پارک کروکودیل کشور هم در این جزیره قرار دارد.
چابهار
اگر در نوروز قصد سفر به اقلیمی هیجان‌انگیز و جذاب را دارید، حتماً به چابهار سفر کنید. از جاذبه‌های تاریخی این منطقه، قلعه‌های تاریخی مانند قلعه پرتقالی‌ها، قلعه پیروز گت، قلعه بلوچ گت، قلعه انوشیروان و قلعه باتل است.
رودخانه باهوکلات در 90 کیلومتری شرق چابهار به خلیج گواتر در دریای عمان سرازیر می‌شود. این رودخانه به دلیل زیستگاه تمساح ایرانی از نظر گردشگری اهمیت زیادی دارد. گاندو یا تمساح پوزه‌کوتاه به طور طبیعی در این منطقه زندگی می‌کند.
اگر به این بندر سفر کردید می‌توانید از فرصت گردشگری دریایی به سمت سرزمین لاک‌پشت‌های در حال انقراض خلیج‌فارس که قدمت تاریخی 1000 ساله دارند، هم دیدن کنید.
چابهار، سرزمین مریخی ایران به واسطه کوه‌های مینیاتوری جذابش، یادآور پستی و بلندی‌های سیاره مریخ است. این شهر جاذبه‌های بی‌نظیر و کم‌نظیر طبیعی و تاریخی دارد به طور مثال فرش خزه‌ها یکی از پدیده‌های طبیعی و ژئوتوریسمی منطقه است که به‌ وفور در امتداد ساحل دیده می‌شود.
مسجد جامع دزک و مسجد جامع تیس چابهار، موزه محلی چابهار، غارهای سه‌گانه و معبدیان مسیتی، کوه‌های گل‌افشان، بندر گواتر در چابهار از جمله مناطق دیدنی این بندر می‌باشد. یادتان باشد در سفر به چابهار، خرید صنایع‌دستی پر زرق و برق این دیار را فراموش نکنید.
آبادان
ساحل بسیار زیبای رودخانه‌های اروند و بهمن‌شیر و نخلستان‌های سرسبز از مکان‌های دیدنی این شهر هستند. از مکان‌های مذهبی آبادان می‌توان به کنیسه یهودیان و کلیسای ارامنه، قدمگاه خضر نبی و زیارتگاه سیدعباس اشاره کرد.
اهواز مرکز خوزستان است. در استان خوزستان می‌توان بناهای تاریخی بسیاری یافت. طبیعت متنوع در کنار تنوع قومی و مذهبی این منطقه از ایران را به مکانی قابل توجه برای گردشگران تبدیل کرده است.
رود کارون، بازار عبدالحمید، بازار کاوه، موزه هنرهای معاصر، بنای معین‌التجار، پل معلق، کلیسای سورت مسروپ، آمگاه علی‌ابن‌ مهزیار، طولانی‌ترین آبشار مصنوعی خاورمیانه، پل طبیعت کیانپارس و لشکرآباد (بازار فلافل اهواز)، از جمله مکان‌های دیدنی این شهر است.
در سفر به استان خوزستان نباید از دزفول و شوش دانیال با آن همه آثار باستانی غافل شد. آبشار شوی، رود دز و تفریحگاه ساحلی کله‌علی، خانه‌های تاریخی دزفول، خانه تاریخی تیزنو، خانه تاریخی سوزنگر، پل ساسانی، از جمله آثار تاریخی و طبیعی این شهر است. مسجد جامع دزفول بعد از پل ساسانی، دومین اثر مهم تاریخی شهر دزفول به شمار می‌رود و از لحاظ معماری و دارا بودن شبستان و ستون‌های سنگی در شمار مساجد اولیه دوره‌ اسلامی است که در قرن سوم هجری احداث شدند. نوسازی این بنا به اواسط دوره صفویه (1050 هجری قمری) بر می‌گردد. عمده تزئینات کاشی‌کاری بنا مربوط به دوره قاجاریه است.
در 150 کیلومتری شرق رود دجله در استان خوزستان شهر باستانی شوش واقع شده است. آپادانا، قلعه شوش (آکروپل)، حرم دانیال نبی (ع)، موزه شوش، هفت‌تپه، چغازنبیل، ایوان و پارک ملی کرخه از جمله مکان‌های دیدنی این شهر است.
خرمشهر
از محوطه‌های تاریخی منطقه می‌توان به بندرسرق ‌که مرکز صادرات شیشه و مصنوعات سفالی و دستی است، اشاره کرد. شهرک ولی‌عصر، ساختمان هلال‌احمر، مسجد ولی‌عصر، کاخ فیلیه و مسجد جامع خرمشهر از دیگر آثار دیدنی این شهرستان است.
بندر بوشهر
سواحل زیبا، نخلستان‌های سرسبز، گنبدهای نمکی، بافت تاریخی بوشهر، بندر تاریخی سیراف، موزه رئیس‌علی دلواری، نیروگاه اتمی بوشهر، کاخ بردک سیاه، بازارهای تجاری، گور دختر، کاروانسرای مشیرالملک، قلعه خورموج و منطقه تاریخی توز بخش‌هایی از نقاط دیدنی استان بوشهر است.
بندرماهشهر
از آثار تاریخی این شهر بقایای عمارات مخروبه‌ای به نام «تل کافران»، آب‌انبارها و چاه‌های سنگ‌چین شده فراوان و خرابه‌های آبادی ری‌شهر در حوالی شمال شرقی بندرماهشهر است.

مهنوش اسدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.