اخبار اقتصادی|«یک جاده ، یک کمربند» و سهم ایران از این طرح

«یک جاده ، یک کمربند» یا همان «راه ابریشم جدید» ایده رئیس جمهوری چین و بزرگترین و وسیع ترین طرح اقتصادی دنیا در قرن بیست و یکم محسوب می شود که پکن در تلاش است از ظرفیت های خود و کشورهای مختلف در سراسر دنیا از جمله ایران برای پیشبرد این طرح استفاده کند.

به گزارش فرینا به نقل ایرنا، پس از شروع این طرح و ابتکار اولیه آن از سوی 'شی جین پینگ' رییس جمهوری چین در سال 2013 میلادی، اولین اجلاس همکاری بین المللی راه ابریشم جدید به میزبانی پکن پایتخت چین با حضور ایران و نمایندگان و سران بیش از 100 کشور، منطقه و روسای سازمان های بین المللی مهم در سال گذشته میلادی برگزار شد و اهداف این طرح مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

** سرمایه گذاری 100 میلیارد دلاری چینی ها 
رییس جمهور چین به دنبال طرح این موضوع قول داد کشورش و شرکت های چینی بیش از 100 میلیارد دلار برای پیشبرد طرح راه ابریشم هزینه کنند اما چینی ها اکنون می گویند مبلغ سرمایه گذاری آنها در این حوزه از این رقم هم بالاتر رفته است.
چین برای این منظور از سال 2013 میلادی تاکنون با 50 کشور حوزه راه ابریشم قراردادهای اقتصادی امضا کرده و نزدیک به 56 منطقه اقتصادی و تجاری ایجاد شده است آکادمی علوم اجتماعی چین در تازه ترین گزارش خود آورده است که میزان سرمایه گذاری کشورهای مرتبط با این طرح، بتدریج در حال افزایش است.
وزارت بازرگانی چین در تارنمای خود آورده است چین در این مدت فقط در 12 کشور راه ابریشم از جمله کشورهای سنگاپور، مالزی و لائوس 100 میلیون دلار سرمایه گذاری کرده است همچنین چین در طول این مدت بزرگترین منبع سرمایه گذاری در کشورهایی نظیر پاکستان و کامبوج، بوده است و بیش از یکهزار و 850 قرار داد با کشورهای مرتبط امضا شده است.
این در شرایطی است که چین و پاکستان هم موافقت کرده اند یک کریدور اقتصادی راه اندازی کنند که ارزش آن 46 میلیارد دلار است.
اگرچه چین صندوق بزرگی را برای توسعه این راه اختصاص داده اما خود از سال 2013 میلادی تاکنون بیش از 50 میلیارد دلار در راه ابریشم جدید سرمایه گذاری کرده است این رقم بجز سرمایه گذاری 115 میلیارد دلاری است که بسیاری از شرکت های چینی به طور مستقیم در کشورهای حوزه این راه کرده اند.
چین از همه کشورها خواسته است تا در بخش های هوانوردی، بندر سازی و همچنین راهسازی و اجرای طرح های زمینی، دریایی، ریلی و غیره در راستای اجرای این طرح با چین همکاری کنند.
چین در قالب این طرح از کشورها خواسته است تا اختلافات را با گفت و گو حل و فصل کنند و در این زمینه اسنادی بین 68 کشور در باره راه ابریشم امضا شده است پکن می گوید برنامه راه ابریشم سیاسی نیست و آن را انحصاری نکرده است و حرکتی برای توسعه برد - برد کشورها و دستیابی به صلح و امنیت است.
در واقع چین با اجرای این طرح، در تلاش است ضمن رهبری کشورهای دنیا، ارتباطات تجاری خود را افزایش داده و ضمن تثبیت جایگاه اقتصادی خود باعث وحدت بیشتر تجاری در دنیا شود و در عین حال قاره ها را با یکدیگر مرتبط سازد.

*** انرژی، محور اهداف چین از راه اندازی طرح 
موضوع انرژی از جمله مسایلی است که از دیدگاه پکن در اجرای این طرح دور نمانده است چین بیش از 70 درصد از نفت و نزدیک به 96 درصد از گاز طبیعی مورد نیاز خود را از کشورهای دیگر تامین می کند و طبیعتا با راه اندازی این طرح، زمینه سازی خوبی برای تامین انرژی در آینده می کند. 
گزارش ها حاکی است شرکت های نفتی چین در سال گذشته میلادی در 200 طرح زیربنایی و میادین نفت و گاز 50 کشور جهان از جمله کشورهای مربوط به راه ابریشم سرمایه گذاری کرده اند. 
دانشگاه نفت و آکادمی علوم تجاری چین که چندی پیش گردهمایی انرژی را در پکن برای دو هفته برگزار کرد، تاکید دارد برگزاری این نشست برای تقویت همکاری های کشورهای راه ابریشم با چین در بخش انرژی، نفت و گاز بسیار مهم بوده است. 
احمد محمد یاسین از مسئولان وزارت آب و انرژی افغانستان هم که در همایش شرکت کرده بود، می گوید: افغانستان منابع بسیار غنی معدنی و انرژی است و قصد دارد همکاری هایش را در این عرصه ها با چین در چارچوب راه ابریشم تقویت کند. 

** نقش ایران در طرح جدید چین
جمهوری اسلامی ایران هم خود را مرتبط با راه ابریشم می داند و از دیرباز در این برنامه مشارکت فعال داشته است به طوری که ایران اکنون به یکی از اصلی ترین گذرگاه ها و کریدورها برای اجرای طرح یک جاده - یک کمربند تبدیل شده است.
از دیدگاه ایران برنامه ابتکاری چین برای راه اندازی راه ابریشم نوین به اجرای برنامه توسعه هزاره سازمان ملل نیز مساعدت می کند راه ابریشم منافع زیادی برای همه طرف ها دارد و با توجه به جهانی شدن می تواند ثمره های زیادی برای همه کشورها در برداشته باشد. 
ایران یک کشور بسیار مهم و پل ارتباطی در راه ابریشم با تاریخی دیرینه در این مسیر تجاری است ایران شرق و غرب را به یکدیگر متصل می کند و راه ارتباطی با اروپاست و از لحاظ فرهنگی، اقتصادی و راهبردی نیز یک کشور بسیار مهم، قوی و بزرگ محسوب می شود و در زمینه های علمی، فنی، ترابری، انرژی و سرمایه گذاری می تواند با این برنامه چین همراه شود.
ایران همچنین یک منبع مهم انرژی است و می تواند باعث شود تا طرح راه ابریشم چین به بهترین شکل در این زمینه هم اجرایی شود چین یکی از بزرگترین وارد کنندگان نفت، مواد معدنی و مواد شیمیایی از ایران است و ایران این را یک مزیت برای همکاری دو طرف می داند.
به باور ایران، راه ابریشم از لحاظ اقتصادی، فنی و سرمایه گذاری کمک بزرگی برای منطقه و جهان است و باعث کاهش مخاطرات امنیتی و تنش ها در خاورمیانه می شود و در زمینه مبارزه با تروریسم برای منطقه و کل جهان یک طرح مطلوب محسوب می شود.
ایران همواره تاکید کرده است تروریسم یک شبکه بین المللی است که پیش روی جهان قرار دارد و ضرورت دارد همه کشورها با آن جدا مبارزه کنند و برای همین طرح راه ابریشم را یک طرح جامع اقتصادی، سیاسی و فرهنگی می داند که به جهانی شدن و توسعه هزاره کمک می کند و طرح های اقتصادی آن برای همه دنیا و از جمله کشورهای فقیر منتفع کننده است.
ایران مهمترین و کلیدی ترین بخش از راه ابریشم و مسیر ترانزیت کالا در این جاده محسوب می شود برنامه ایران این است که از طریق راه آهن و از سرزمین ترکمنستان و قزاقستان به چین وصل شود. 
افزون بر این، کشورمان بعد از تصویب برجام، دیگر مورد تحریم نیست و از لحاظ جغرافیایی در نقطه مهمی قرار دارد و به دلیل اینکه تامین کننده بزرگ نفت و گاز برای چین است برای هر دو کشور روابط گسترده اهمیت دارد.
با حضور ایران در طرح جدید راه ابریشم، چین می تواند یک شبکه بزرگ تولیدی و پشتیبانی در بازارهای خاورمیانه ایجاد کند و از طریق تهران به یک بازار با 400 میلیون مشتری مرتبط شود. 
همکاری ایران در زمینه گمرکات با چین از دیگر برنامه های تهران در حوزه راه ابریشم است از طریق همکاری های گمرکی، کالاهای چین و کشورهای دیگر منطقه می تواند از ایران به اروپا منتقل شود.
نباید فراموش کرد که نزدیک به 100 کشور دنیا برای ترانزیت و انتقال کالاهای خود از ایران استفاده می کنند و این برای چین مهم است و چین هم در برنامه راه ابریشم باید از این مسیر ترانزیت کالا استفاده کند.
بر اساس برنامه جدید توسعه اقتصادی ایران، کشورمان می خواهد ارزش تبادلات تجاری باچین را به مرز 60 تا 70 میلیارد دلار در سال برساند علاوه بر این راهبرد ایران همکاری گسترده با چین در 50 سال آینده است در چنین راهبردی هیچ کشوری نمی تواند جای چین را بگیرد و حتی ورود هیات های خارجی به ایران به روابط اقتصادی و سیاسی چین و ایران لطمه ای نخواهد زد.
راهبرد تنظیم شده ایران این است که تا 20 سال دیگر ارزش تبادلات اقتصادی خود با چین را به 100 میلیارد دلار برساند.

** ایران نقطه اتصال راه ابریشم زمینی و دریایی
بندر چابهار که در حال حاضر هند و افغانستان در آن فعالیت دارند یکی از بنادر مهم و استراتژیک ایران است چین هم می تواند در برنامه راه ابریشم دریایی قرن بیست و یکم خود از این بندر استفاده کند.
ایران بسیار امیدوار است که از طریق دریای خزر و خلیج فارس نیز در مسیر ابریشم دریایی با چین مشارکت کند در واقع ایران یک نقطه مهم در راه ابریشم زمینی و مسیر دریایی است.
سرمایه گذاری مشترک در ساخت خط لوله های گاز و نفت، راه اندازی کریدور های اقتصادی بین ایران و چین و آسیای میانه، ساخت جاده، بندر و راه آهن، ترانزیت کالا از مرزهای ایران، مرتبط شدن چین با خاورمیانه، آسیای مرکزی و افغانستان با استفاده از ترانزیت کالا از ایران از دیگر زمینه های همکاری میان دو کشور در راه ابریشم است.

** پیوست های فرهنگی و امنیتی طرح
چین برای پیشبرد برنامه راه ابریشم جدید در حال اجرای برنامه های فرهنگی از جمله برگزاری نمایشگاه ها، اجلاس ها، همایش ها، جشنواره ها، رویدادهای فرهنگی، هنری و اقتصادی در داخل و خارج است و سعی دارد از رسانه ها نیز برای معرفی بیشتر این طرح بهره بگیرد البته در این مسیر چالش ها نیز کم نیستند. 
برای چین مسایل مهمی چون امنیت، تحولات سیاسی منطقه ای، درگیری ها در مناطق مختلف، چالش آفرینی های غرب و برخی کشورهای مخالف طرح راه ابریشم و جلب و جذب سرمایه گذاری از جمله چالش های بزرگ برای تحقق و عملی سازی این طرح بزرگ است. 
با این وصف چین همچنان به راهبرد خود ادامه می دهد و در جریان این اقدامات می کوشد تا از ابزارهای رسانه ای، فرهنگی و اقتصادی به بهترین شکلی بهره بگیرد.
مسایل امنیتی و بخصوص ارتباط آن با نیروی کار نیز از دغدغه های اساسی چین برای پیشبرد طرح است زیرا در کنار سرمایه گذاری های کلان در طرح های زیربنایی انتظار می رود که هزاران کارگر چینی نیز در برنامه های ذی ربط مشغول به کار شوند و شرکت های امنیتی وظیفه تامین امنیت آنها را برعهده خواهند داشت. 

** آینده طرح
راه ابریشم سمت و سویی را دنبال می کند که مسئولان ارشد آن برایش در نظر گرفته اند اظهارات 'شی جین پینگ' رییس جمهوری خلق چین در باره این طرح نشان می دهد که پکن به طور راهبردی و با تدبیر و درایت در حال اجرای این طرح است و وظایف و اهدافی را برای خود و دیگر کشورها تعیین کرده است. 
رییس جمهور چین بارها تاکید کرده است همه باید راهبرد مشارکتی را در دستور کار قرار داده و اختلافات را نیز از طریق گفت و گو حل کنند. 
او بر این باور است که همه کشورها باید اصول و مقررات مربوط به این برنامه را مراعات کرده و دست به دست هم داده و در زمینه های تجاری، مالی و اجرای طرح های زیربنایی، مشارکتی مثبت و فعال داشته باشند. 
از دیدگاه چین برای دستیابی به موفقیت در اجرای این طرح عظیم، باید بجای اختلاف پراکنی گفت و گو را دنبال کرد و هر اختلافی را با مذاکره حل و فصل نمود و همکاری را جایگزین یکجانبه گرایی و حمایت گرایی تجاری کرد. 
چین که حالا با چالش تازه جنگ تجاری از سوی آمریکا روبرو شده است، می گوید بحران های مالی در جهان به بشر آموخته است که باید همکاری برد - برد با مذاکره دنبال شود و اختلافات با همکاری برطرف شود و حمایت گرایی تجاری یکجانبه متوقف شود. 
از دیدگاه چین ساخت بنادر، خطوط آهن، راه و جاده و دیگر طرح های زیربنایی باید سرعت داده شود و همه به اصل و اصول و برنامه های عملی پایبندی نشان دهند. 
عمل به برنامه های ذی ربط از جمله برنامه راه ابریشم و برنامه توسعه هزاره و متحد و یکپارچه بودن در چارچوب سازمان های بین المللی و اتحادیه ها باعث توسعه مشترک بشر می شود و این از دیگر مسایلی است که پکن بر آن تمرکز کرده است. 
پکن همچنین امیدوار است که کشورها با اجرای طرح های زیربنایی و راه اندازی مناطق تجاری و کریدورهای راه ابریشم اشتغال زایی کرده و راه توسعه خود را هموار کنند.

** «یک جاده ، یک کمربند» و نشست رهبران رسانه های آسیا در چین 
نشست سران رسانه های آسیا نیز از امروز دوشنبه در چهار محور 'یک جاده یک کمربند' و فرصت های جدید اطلاع‌رسانی بین المللی، 40 سال اصلاحات و درهای باز، توسعه چین و فرصت های جهانی، یاری به جامعه به کمک رسانه ها برگزار شده است.
'یک جاده، یک کمربند و فرصت‌های تازه برای ارتباطات بین‌المللی' عنوان سخنرانی مدیرعامل ایرنا در این همایش است که با حضور بیش از 50 رسانه معتبر آسیا و جهان برگزار می شود.
مجمع آسیایی بوائو یکی از مهمترین مجامع و همایش های همکاری اقتصادی، فرهنگی و سیاسی میان کشورهای آسیایی و دیگر کشورهای دنیا به حساب می آید.
در جریان مراسم گشایش این اجلاس که فردا سه شنبه و با حضور صدها نفر از مقام های سراسر دنیا و آسیا برگزار می شود 'شی جین پینگ' رییس جمهوری خلق چین نیز سخنرانی خواهد کرد.
رهبران کشورهای جهان از جمله رییس جمهور اتریش، رییس جمهور فیلیپین، نخست وزیر مغولستان، نخست وزیر هلند، نخست وزیر پاکستان، نخست وزیر سنگاپور، دبیرکل سازمان ملل و رییس صندوق بین المللی پول در نشست بوائو شرکت می کنند.
رهبران چین از جمله 'شی چین پینگ' رییس جمهور نیز با مهمانان شرکت کننده دیدار کرده و انتظار می رود با آنان درباره مدیریت و اقتصاد جهان و تجارت جهانی تبادل نظر کرده و به توافق نظرهای جدیدی دست یابد.
بیش از دو هزار نفر از محافل مختلف جهان در این نشست شرکت کرده و درباره تحقق شکوفایی و توسعه مشترک و فراهم کردن زمینه های توسعه خرد برای توسعه آسیا و جهان، بحث و گفت و گو می کنند.
مجمع آسیایی 'بوائو' به عنوان مهمترین مجمع اقتصادی آسیا، در سال 2001 در شهری به همین نام در جنوب چین تاسیس شد.
هدف اولیه تشکیل این مجمع که جمهوری اسلامی ایران نیز از موسسان آن به شمار می رود، توسعه مبادلات اقتصادی، همکاری های علمی، فنی و اقتصادی بین کشورهای حوزه آسیا - پاسیفیک و نهایتا تنظیم مناسبات عادلانه این منطقه از آسیا با دنیا است.
طبق اساسنامه، مجمع آسیایی بوائو، محلی برای گفتگوی چهره‌های سیاسی، رهبران تجاری، دانشگاهیان و شخصیت‌های معروف محافل آسیایی قلمداد شده است.
این مجمع از نظر پوشش جغرافیایی، کشورهای آسیایی را در بر می‌گیرد اما در عین حال کشورهای خارج از آسیا نیز می توانند به عضویت آن در آیند، از نظر حقوقی نیز این مجمع، سازمانی غیرانتفاعی و غیردولتی بوده و در چین به ثبت رسیده است

مهنوش اسدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.