80 درصد بودجه سازمان منطقه آزاد اروند صرف خدمات عمرانی شد

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند گفت: سال گذشته 75 تا 80 درصد بودجه سازمان منطقه آزاد اروند عمرانی و مابقی جاری بوده است که فرصت بسیار خوبی برای منطقه محسوب می‌شود.

به گزارش فرینا، اسماعیل زمانی در نشست با اعضای شورهای شهرآبادان، خرمشهر و مینوشهر که امروز در محل این سازمان برگزار شد، اظهار داشت: سوابق شورای شهر در آبادان و خرمشهر دیرینه است و از دوران گذشته این موضوع به نحوی به شکل انجمن در آبادان و خرمشهر وجود داشته و بسیار موفق نیز بوده چراکه مردم برای امورات مختلفی به آن مراجعه می‌کردند.
وی افزود: سابقه تمدنی آبادان و خرمشهر پربار است چراکه ورود الگوهای اداره شهری زودتر از دیگر شهرها وارد آن شد و نظم و انضباط خاصی در آن وجود داشت.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند افزود: بعد از تصویب قانون اساسی و تأکید آن بر مردم‌سالاری دینی نقش این انجمن‌ها بسیار پررنگ‌تر و تعیین‌کننده‌تر بود، تأکید بر اداره کشور به شکل شورایی بیشتر شد و شوراهای مختلفی در محله‌ها و اماکن مختلف تشکیل شدند چراکه اعتقاد بر مدیریت بهتر با تفکر مشورتی و شورایی به وجود آمد.
زمانی بیان کرد: درنهایت شوراها تشکیل شد و به نمود بیشتر دموکراسی در کشور کمک کرد. ممکن است اشکالاتی در کار به وجود بیاید اما باید بر حضور شوراها و مدیریت شورایی و مشورتی تأکید بیشتری کرد.
وی اعلام کرد: شورا در اصل وسیله تحقق دموکراسی و مردم‌سالاری دینی است و به‌هیچ‌وجه نباید از این موضوع کوتاه آمد و هرچقدر در این زمینه کوتاه بیایم به ظهور استبداد کمک کردیم که برخلاف اهداف نظام جمهوری اسلامی است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند گفت: برنامه اجرایی سازمان منطقه آزاد اروند در سال جاری به سمت سرمایه‌گذاری است و هرچند برنامه‌های عمرانی به قوت خود باقی هستند اما جهت برنامه‌ها به سمت سرمایه‌گذاری، اشتغال و افزایش صادرات است و از هر اقدامی در این زمینه حمایت می‌کنیم.
زمانی اظهار داشت: سوژه‌ها و طرح‌های عمرانی، زیرساختی و توسعه شهری را نیز فراموش نخواهیم کرد و اعتبارات خوبی نیز در همین خصوص در سال جاری برای آبادان و خرمشهر تصویب‌شده که به توسعه شهری و خدمات عمومی کمک می‌کند.
وی عنوان کرد: سال گذشته 75 تا 80 درصد بودجه سازمان منطقه آزاد اروند عمرانی و مابقی جاری بوده است که فرصت بسیار خوبی برای منطقه محسوب می‌شود درحالی‌که بیش از 95 درصد بودجه در کشور، جاری و مابقی عمرانی است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند افزود: طرح‌های عمرانی که اخیراً در منطقه آزاد اروند انجام‌شده نسبت به طرح‌هایی که در 2 دهه گذشته انجام‌شده افزایش چشمگیری یافته است و این‌یک ظرفیت است که باید در جهت توسعه و رشد منطقه دیده شود.
زمانی بیان کرد: راهکار ما نیز این است که منابعی که در حوزه اشتغال تخصیص داده می‌شود از منابع بانکی و مؤسسات مالی باشد تا بازگشت سرمایه داشته و سود ده باشد. منابع سازمان را نیز در طرح‌های عمرانی و زیرساختی هزینه می‌کنیم.
وی افزود: در حوزه‌های دیگری مانند آب و فاضلاب اعتباراتی دیده‌شده و طرح‌های خوبی در این زمینه‌داریم تا مشکلات این حوزه کمتر شود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند گفت: شبکه توزیع آب در منطقه کهنه و مستهلک‌شده و نیاز به تعویض دارد. با آبفای کشور تفاهمانی برای تقویت این بخش از زیرساخت انجام‌شده است تا بر اساس آن آب‌شیرین‌کن‌هایی برای برخی مناطق مانند چوئبده و اروندکنار ایجاد شود. یکی از مشکلات آب هدر رفت آن در مسیر شبکه است به‌طوری‌که در پیک مصرف بیش از 2 برابر نیاز، آب تزریق می‌شود و باید این شبکه اصلاح شود.
زمانی عنوان کرد: اعضا شورا نیز چنانچه پیشنهاداتی داشته باشند در حوزه‌های مختلف به ما ارائه کنند و ما نیز اقدام کرده و محرکی برای فعالیت ایجاد می‌کنیم.
وی اعلام کرد: پروژه ایجاد راه‌آهن شلمچه به بندر ماهشهر که از منطقه آزاد اروند می‌گذرد آغازشده است، ادامه پروژه اروند صغیر در حال انجام است و پروژه اتصال آزادراه ماهشهر به شلمچه نیز در حال انجام است که این آزادراه پس از رسیدن به بصره به بزرگراه سراسری عراق وصل می‌شود. این آزادراه بر پروژه تبدیل اروند به کلان‌شهر تأثیر زیادی می‌گزارد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند اظهار کرد: باید محیط‌های شهری قابل‌گسترش ایجاد کنیم تا توسعه شهری و شهرسازی کلان به وجود بیاید. 3 پل جدید نیز در خرمشهر و بر روی کارون تعریف‌شده است.
زمانی گفت: در آبادان نیز باید چند پل بر روی بهمنشیر تعریف کنیم تا اتصال دو طرف رود بیشتر ‌شده و توسعه پیدا کند. بعد از اجرای این طرح‌ها می‌توانیم منابع ملی بیشتری برای توسعه شهری جذب کنیم اما باید این کار به شکل برنامه‌ای منسجم و راهبردی ملی انجام شود.
وی عنوان کرد: برای طرح جامع منطقه آزاد اروند نیز مشاور بین‌المللی انتخاب می‌کنیم. ایجاد شهر جدید و هوشمند اپاتان را نیز در برنامه داریم و چند مشاور خارجی در این خصوص اعلام آمادگی کردند و چند سرمایه‌گذار نیز قصد سرمایه‌گذاری دارند. من به آینده منطقه امیدوارم و این منطقه ظرفیت 2 میلیون نفر جمعیت را خواهد داشت.

برچسب ها : منطقه آزاد اروند
میثم غلامی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.