برداشت روزانه 500 میلیون مترمکعب گاز ترش از فاز 14 پارس جنوبی

طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبی با هدف تولید روزانه 56 میلیون و 600 هزار مترمکعب گاز ترش و 75 هزار بشکه میعانات گازی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در حال اجراست و قرار است تا پایان شهریورماه روزانه 500 میلیون فوت مکعب گاز ترش از این فاز برداشت شود.

به گزارش فرینا، تولید سالانه بیش از یک میلیون گاز مایع، یک میلیون تن اتان مصرفی واحدهای پتروشیمی و تولید روزانه 400 تن گوگرد از دیگر تولیدات این فاز خواهد بود.

با بهره‌برداری از سکوی 14A، برداشت گاز ترش از نخستین سکوی طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبی آغاز شد.ظرفیت تولید گاز ترش سکوی 14A 500 میلیون فوت مکعب معادل 14، 2 میلیون متر مکعب در روز است که این میزان گاز ترش از طریق یک خط لوله 32 اینچ به بخش خشکی انتقال می‌یابد.

نخستین عرشه دریایی طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبی در بهمن‌ماه سال گذشته نصب شد و عملیات تکمیلی حفاری 7 حلقه چاه این سکو با موفقیت به پایان رسیده است و هم‌اکنون آخرین مراحل راه‌اندازی خط لوله سکوی دریایی 14A و نیز خط انتقال از واحد 100 پالایشگاه فاز 14 به سمت پالایشگاه 12 در حال انجام است.

همزمان عملیات تکمیلی 8 حلقه چاه موقعیت سکوی اقماری 14C نیز در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود با نصب و راه‌اندازی این عرشه تا پایان شهریورماه امسال، برداشت روزانه 500 میلیون فوت مکعب گاز ترش از سکوی اقماری 14C محقق شود، بدین ترتیب فاز اول طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبی در مجموع با برداشت روزانه 1 میلیارد فوت مکعب گاز ترش (معادل 28.2 میلیون فوت مکعب) از 2 سکوی دریایی تکمیل می‌شود.

عملیات حفاری چاه‌های موقعیت سکوی B و D این طرح نیز از پیشرفت قابل ملاحظه‌ای برخوردار است و به محض دریافت لوله‌های CRA عملیات تکمیلی آن در دستور کار قرار خواهد گرفت.

اجرای پروژه این فاز به کنسرسیومی متشکل از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، شرکت مدیریت طرح‌های صنعتی ایران، شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران، شرکت ملی حفاری ایران، شرکت مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران، شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران (مپنا)، شرکت پایندان و شرکت ماشین‌سازی اراک واگذار شده که مسئولیت رهبری کنسرسیوم را سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) بر عهده دارد.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.