عضویت مدیر ژئوپارک جهانی قشم در تیم ارزیابان یونسکو

مدیر ژئوپارک جهانی قشم به عنوان تنها ایرانی به عضویت تیم ارزیابان رسمی شبکه جهانی ژئوپارک های یونسکو درآمد.

به گزارش فرینا، انتصاب نماینده ای از ایران به عضویت تیم ارزیابان رسمی این شبکه جهانی برای اولین بار در تاریخ 14 ساله ژئوپارک های یونسکو صورت گرفته است و این تیم شامل افرادی متخصص و با تجربه از سراسر دنیا در زمینه ژئوپارک های جهانی می شود.
علیرضا امری کاظمی مدیر ژئوپارک جهانی قشم با بیان وظایف تیم ارزیابان رسمی شبکه جهانی ژئوپارک های یونسکو گفت: بررسی دوره ای و تایید قابلیت ژئوپارک های ثبت شده در جهان و ارزیابی و ممیزی مناطقی که درخواست پیوستن به شبکه جهانی ژئوپارک های جهانی یونسکو را دارند از مسئولیت های این تیم می باشد.
مدیر ژئوپارک جهانی قشم گفت: ژئوپارک یک محدوده مشخص جغرافیایی است که علاوه بر پدیده‌های زمین شناسی از آثار تاریخی، بوم شناسی و میراث فرهنگی و طبیعی دیگر برخوردار هستند.
وی با تاکید بر جایگاه قشم به عنوان نخستین ژئوپارک خاورمیانه،اضافه کرد: ژئوپارک جهانی قشم در کنار140 ژئوپارک در 38 کشور به ثبت جهانی یونسکو رسیده است.
امری کاظمی قلمرو ژئوپارک قشم را 2060 کیلومتر مربع از جزیره‌های قشم و هنگام و 500 متر مرز حاشیه دریایی این جزایر و خلیج دیرستان بر شمرد.
وی ادامه داد : عمده ژئوپارک ها در شرقی ترین بخش کره زمین، جنوب شرقی آسیا و از طرفی هم در بخش هایی از اروپا واقع شدند و ژئوپارک قشم به دلیل موقعیتی که در خلیج فارس دارد میتواند نقش یک پل یا راهبر را در این زمینه برای توسعه و ترویج مفهوم ژئوپارک ایفا کند و سازمان منطقه آزاد قشم با حرکت بزرگی که در سهیم ساختن جامعه محلی در توسعه و گسترش مفاهیم پایداری و گرامیداشت زمین و طبیعت از طریق ژئوپارک قشم انجام داده است، نقش و مأموریت جدیدی را برای مناطق آزاد کشور تصویر کرد.
کاظمی گفت: هم راستا با برنامه بین المللی علوم زمین و ژئوپارک های یونسکو ، سعی در ترویج و توسعه مفهوم ژئوپارک به عنوان یک الگوی موفق مدیریتی در زمینه بهره برداری و حفاظت هم زمان از مواهب طبیعی پیرامون و انتقال آن ها به نسل های آینده خواهیم داشت.
لازم به ذکر است در حکم علیرضا امری کاظمی که روز گذشته توسط سازمان جهانی یونسکو صادر شده آمده است : شما به دلیل تجربیات طولانی در زمینه ژئوپارک های جهانی یونسکو و کمک به معرفی و رونق این مقوله در ایران و به واسطه پتانسیل علمی و شخصی به عنوان ارزیاب رسمی یونسکو انتخاب می شوید.
امری کاظمی، عضویت در کمیته راهبردی و اجرایی ژئوپارک های جهانی یونسکو و عضویت در کمیته علمی کنفرانس جهانی ژئوپارک های یونسکو را نیز در کارنامه خود دارد.

برچسب ها : منطقه آزاد قشم
میثم غلامی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.