اخبار اقتصادی | ایران و اوراسیا موافقت نامه تجارت ترجیحی امضا کردند

موافقت نامه تجارت ترجیحی ایران با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا با حضور محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان در آستانه (پایتخت قزاقستان) به امضا رسید.

پایگاه خبری مناطق آزاد (فرینا) | اخبار اقتصادی | ایرنا نوشت: رییس هیات کمیسیون اقتصادی اوراسیا در این باره گفت: اکنون توافقنامه موقت به امضا رسیده است و در سه سال آینده کشورها باید به یک توافق جامع برسند. در توافق نهایی برای طیف گسترده ای از کالاهای وارداتی، کاهش یا حذف عوارض گمرکی در نظر گرفته شده است.
«تیگران سرگسیان» افزود: بلافاصله پس از این موافقت نامه، طرفین می توانند در پرداخت های گمرکی واردات، صرفه جویی کنند. 
«این فهرست برای اتحادیه اقتصادی اوراسیا شامل گوشت و محصولات چربی، انواع خاصی از شیرینی و شکلات، محصولات آرایشی، انواع تجهیزات الکترونیکی و مکانیکی است و ایران مزایای تعرفه ای را برای فهرست گسترده ای از محصولات غذایی - سبزیجات، میوه ها، میوه های خشک و مواد ساختمانی دریافت خواهد کرد».
وی اضافه کرد: نرخ عوارض واردات ایران برای کالاهای صنعتی بطور متوسط هفت درصد کاهش و برای کشورهای اتحادیه 3.5 درصد، برای کالاهای کشاورزی ایران به میزان 19 درصد و برای اتحادیه اقتصادی اوراسیا پنج درصد کاهش می یابد.

** مبادلات 2.7 میلیارد دلاری اوراسیا با ایران
«تیمور سلیمان اف»، وزیر اقتصاد قزاقستان نیز گفت: ظرفیت بازار ایران برای محصولات مورد علاقه صادراتی قزاقستان هشت میلیارد دلار است و اکنون حجم مبادلات تجاری اتحاد اقتصادی اورآسیا با ایران 2.7 میلیارد دلار برآورد می شود.
معاون اول نخست وزیر بلاروس نیز در جریان مراسم امضای سند توافقنامه موقت منطقه آزاد تجاری گفت: این توافقنامه موقت منطقه آزاد تجاری، به تحقق استراتژی صادراتی بلاروس کمک خواهد کرد.
«واسیلی ماتیوشفسکی» افزود: نخستین تجربه ایجاد روابط چندجانبه با ایران دارای چشم انداز درخشانی است و ما به نتایج خوبی دست یافتیم.
به گفته وی، روابط بلاروس و ایران از سال 1993 به صورت فعال در حال توسعه و رو به رشد بوده و حجم معاملات دوجانبه در سال 2017 سه برابر شده است. 
ماتیوشفسکی خاطرنشان ساخت: در سه ماهه نخست سال 2018 نیز همکاری تجاری و اقتصادی رو به گسترش بوده و اکنون سرمایه گذاری میان دو کشور در حال افزایش است. 
«بلاروس در صنعت ماشین سازی ایران سرمایه گذاری می کند و ایران نیز تعدادی از پروژه های بزرگ در حوزه لجستیک را در این کشور اجرا می کند».
برپایه این گزارش، در مراسم امضای این توافقنامه، علاوه بر مقام های یاد شده، «تیگران آوینیان» معاون نخست وزیر ارمنستان»، «عسکر مامین» معاون اول نخست وزیر قزاقستان، «زمیربیک عسکر اف» معاون نخست وزیر قزاقستان و «دیمیتری کوزاک» معاون نخست وزیر روسیه نیز حضور داشتند.
به گزارش ایرنا، برقراری تعرفه تجارت ترجیحی بین کشورها که معمولا با کاهش تعرفه واردات و حقوق گمرکی همراه است، یکی از روش های مهم برای گسترش مبادلات تجاری و رونق اقتصادی محسوب می شود.
دراین روش، براساس توافقی که بین دولت ها صورت می گیرد، تعدادی از کالاهای مهم و اصلی از کاهش و یا تخفیف عوارض گمرکی برخوردار می شوند. این اقدام موجب عرضه کالا با قیمت مناسبتر به بازار هدف و افزایش قدرت رقابت پذیری می شود.
مجموع مساحت کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا بیش از 20 میلیون کیلومترمربع و جمعیت آن بیش از 180 میلیون نفر است.

میثم غلامی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.